Středa 13. listopadu 2024, svátek má Tibor
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Zachrání národní značka české květináře? Jurečka ji chce financovat

Ekonomika

  14:12
OLOMOUC - Ministerstvo zemědělství chce pomoci tuzemským květinářům s novou marketingovou značku Česká květina, kterou před nedávnem začali označovat své výpěstky. V úvahu připadá i finanční podpora, řekl novinářům na zahájení jarní etapy mezinárodní výstavy květin Flora v Olomouci ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Čeští květináři mají novou marketingovou značku pro své výpěstky - Česká květina foto: MZe

"Rád bych otevřel diskusi, zda by mohl stát finančně podpořit marketingovou značku květinářů," uvedl Jurečka. Nová značka je obdobou potravinářské Klasy či Regionální potraviny.

Květiny vypěstované pěstiteli v České republice mohou zákazníci nově identifikovat podle loga s označením Česká květina. Logo zatím používá osm pěstitelských firem, zhruba stejný počet o něj má zažádáno.

ČTĚTE TAKÉ:

Nové logo podle Jurečky zlepší informovanost zákazníků při nákupu květin. "Dostanou jasnou informaci, že pokud koupí tuto květinu, tak je vypěstována v České republice a podporují tím domácího pěstitele a ekonomiku," podotkl Jurečka.

Prodeje klesají

V Česku loni poprvé po téměř dvou desítkách let klesla produkce květin. Zatímco v roce 2012 dosáhla ve finančním vyjádření 1,944 miliardy korun, v loňském roce se meziročně snížila o více než tři procenta na 1,881 miliardy korun.

Protože se oproti předchozímu roku snížil dovoz květin, po dlouhé době klesly také celkové prodeje květin zhruba na 850 korun na osobu za rok.

Květináři v minulosti jednali s ministerstvem zemědělstvím o tom, že by i jejich výpěstky mohly využívat značku Klasa udělovanou již léta kvalitním potravinářským produktům. Jednání však skončila nezdarem. Vytvořili a začali proto používat vlastní označení.

"Pochopili jsme, že bez pořádné propagace, bez značky, bez toho, abychom se nějak prezentovali, to nemůže být," uvedl předseda Svazu květinářů a floristů Jiří Horák. Značku zatím užívají pouze členové svazu. Z jejich prostředků je projekt financován.

Květináře zachránily dotace

České květinářství na začátku 90. let minulého století téměř zlikvidovalo otevření trhu a levné dovozy. Velká zahradnictví krachovala a drobní producenti květin se tímto oborem již neuživili.

"Díky většímu zájmu lidí o květiny, ale také díky dotacím z Programu rozvoje venkova na obnovu skleníků a fóliovníků, se daří obor květinářství obnovovat. Ještě před rokem 1990 patřilo zahradnictví spolu s ovocnářstvím a zelinářstvím k oblastem s kvalitní úrovní. Chci, abychom se k této tradici vrátili. Také proto bude podpora z Programu rozvoje venkova pokračovat i v období 2014 až 2020," dodal Jurečka.

Výstava Flora

Letošního 35. ročníku mezinárodní přehlídky květin Flora se v Olomouci zúčastní 120 vystavovatelů, kteří po loňské pauze opět zaplnili zrekonstruovaný hlavní pavilon A. Jarní etapu výstavy Flora, která skončí v neděli, tradičně doplňuje veletrh zahradní mechanizace Hortifarm a jarní zahradnické trhy.

Začíná podzimní část Flory Olomouc, kde si přijdou na své nejen zahrádkáři, ale i milovníci kvalitních českých plodin.

Na obě akce dorazilo 340 prodejců. Zahrádkáři a kutilové si mohou vybrat z pestré nabídky květin, zeleniny, semen, okrasných rostlin, školkařských výpěstků či zahradnických pomůcek.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!