Z přítomných 40 zastupitelů hlasovalo pro 30, hlavně z ODS a ČSSD.
Podle zastánců projektu ušetří Plzeň přes dvě miliardy korun oproti tomu, pokud by stavěla depo sama a o vozy se nadále staral PMDP. Podle odpůrců je kontrakt příliš dlouhý i s ohledem na možné riziko zániku firem.
ČTĚTE TAKÉ |
Upozorňují, že takto rozsáhlý PPP projekt, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru, v ČR dosud neexistuje.
Šéf Škodovky Josef Bernard nabídl, že pokud si to radnice vyžádá, zkrátí servisní práce na deset let a depo by firma převedla na město už v roce 2017, a to bez nároku na další finanční kompenzace.
Podle opozice nemá Plzeň na splátky
Podle opozičních zastupitelů z TOP 09, kteří s projektem nesouhlasili, nemá město v rozpočtu zajištěné dostatečné rezervy na to, aby kontrakt po sedm volebních období bez problémů splácelo. Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD) kontroval, že město s pětimiliardovým rozpočtem zatím nemůže mít jasný výhled příjmů, protože podle připravované novely zákona o rozpočtovém určení daní má mít ročně minimálně o 300 milionů Kč méně, ale přesné propady zatím nejsou jasné.
Tomáš Jílek z TOP 09 argumentoval tím, že také aktuální stanovisko Evropské investiční banky k PPP projektu není pozitivní, podobně jako stanovisko ministerstva financí, i když uznal, že specializovaná firma bude servis vozů MHD provádět lépe než PMDP. "EIB pouze upozorňuje na rizika, o nichž víme," dodal Zrzavecký. Primátor města Martina Baxa (ODS) uvedl, že náhradní varianta v současné době rozpracovaná nebyla.
Veřejnou zakázku "Vybudování nové dopravní základny pro PMDP, zajištění oprav, údržby a odstavu vozidel MHD" vyhrála Škoda City Service, seskupení čtyř firem kolem Škody Transportation. Plzeň jí má platit po 29 let 240 milionů Kč ročně za servis a údržbu vozů, což je podle vedení města o deset až 15 procent méně než je dlouhodobý průměr nákladů. Dále by Plzeň hradila splátky za stavbu depa, které přijde se státní dotací 400 milionů Kč na 1,6 miliardy Kč a vznikne ve škodováckém areálu do konce roku 2013. Radnice by ho splácela 26 let, asi 60 milionů Kč ročně.
Depo v havarijním stavu a příliš malé
Autobusové a trolejbusové depo v centru v Cukrovarské ulici je v havarijním stavu a vozidla se tam nevejdou. Řada odborníků trvale upozorňuje na hrozbu požáru a na to, že je povolené na výjimky. Tramvaje by zatím zůstaly v depu na Slovanech, za něž by Škodovka platila městu nájem. Nabídla ale, že na pro tramvaje má v novém 12hektarovém areálu místo. Stavba depa už se diskutuje od roku 1985.
"Opravárenský závod a depo, umístěné na nejvhodnějším pozemku v Plzni, plánujeme jako moderní továrnu s novými halami na čtyřech hektarech, zkušební dráhou a dvěma nezávislými vjezdy. Zprovozníme ji v březnu 2014.
Už o tři měsíce dříve opustíme depo v Cukrovarské," řekl Bernard. Riziko konkurzu nebo exekuce firem ve sdružení vyloučil, protože podle něj jde o podnikatelské subjekty se 4000 lidmi a tržbami 10,5 miliardy korun a nasmlouvanými kontrakty za 36,6 miliardy Kč.
Zaměstnanci Dopravního podniku se bojí o práci
Kvůli vyčlenění opraven a údržby trolejbusů, autobusů a tramvají s 240 zaměstnanci vyhlásily v polovině března odbory PMDP stávkovou pohotovost, kterou zrušily toto pondělí. Údajně kvůli tomu, aby zastupitelé při dnešním rozhodování nebyli pod tlakem. Po vyhlášení pohotovosti se s nimi sešli zástupci města i Škodovky a uklidnili odborář novými informacemi a garancemi.
Podle odborů město nové depo trolejbusů a autobusů nutně potřebuje. Nesouhlasí ale s modelem PPP projektu, hlavně s prodejem části podniku a dlouhé délce smluvního vztahu. Tvrdí také, že externí servis vozidel MHD se Plzni prodraží a že lidé nemají jistotu zaměstnání. Škodovka naopak tvrdí, že by chtěla počet pracovníků údržby zvýšit. Odbory po dnešním schválení začnou jednat se Škodovkou o převodu zaměstnanců.