Je luxusní zboží pro e-shop příliš ‚dobré‘? Značky mohou zakázat prodej, rozhodl soud |
Téměř čtvrtina (23 %) zákazníků platí osobně v hotovosti, tedy na přepážce či dopravci při převzetí. V případě bankovních převodů klesl podíl o tři procentní body. „V tomto ohledu pomáhá fakt, že mnoho e-shopů zjednodušilo možnost placení převodem na svých stránkách,“ dodal ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.
Co se týká způsobů dodání, osobní převzetí volí šest procent lidí, Zásilkovnu a Uloženku využívá 19 procent kupujících on-line. Ze soukromých dopravců je na tom nejlépe PPL, které má podíl 14 procent při doručování zásilek. Konkurenti GLS, Geis nebo DPD mají v každý od dvou do šesti procent trhu, uvádí analýza. Plných devět procent zásilek doručují drobní kurýři.
Zákazníci českých e-shopů stále nejvíce využívají Českou poštu. Její podíl na všech dodaných zásilkách je 36 procent, v meziročním srovnání se však propadl o sedm procentních bodů. Podíl pošty je dán zejména rozdílem v nákupním chování v Praze a zbytkem republiky.
„V hlavním městě je mnoho variant k převzetí, je tu mnoho výdejních míst Uloženek a Zásilkovny, stejně tak dobře tu fungují soukromí přepravci a kurýři. Naopak pošta je stále dominantní ve zbytku republiku,“ uvedl Uďan.
ČR je podle statistik společnosti GfK velmocí v prodejích na internetu. Více než 43 procent prodejů technického (nepotravinářského) zboží se uskuteční v internetových obchodech. Až s odstupem následují Nizozemsko (35 %), Slovensko (34 %) či Británie (33 %). Průměr v Evropě je u tohoto ukazatele 24 procent. Vůbec nejvíce zboží se v Česku on-line prodá v kategoriích informační technologie (36,5 %) a fotoaparáty (32,4 %).
V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Jejich počet navíc podle odborníků i v dalších letech poroste. Loni jich v ČR přibylo meziročně 3900 na celkem 40 100. Od roku 2013 přitom počet stagnoval. Stále více kamenných řetězců nyní začíná prodávat on-line.
Podíl českých internetových obchodů na maloobchodních tržbách loni poprvé překročil deset procent. V roce 2017 stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard Kč, vyplývá z údajů Asociace pro elektronickou komerci a srovnávače cen Heureka.cz.