130 let
Loga značek se budou moci objevovat legálně v televizním programu. Za splnění určitých podmínek.

Loga značek se budou moci objevovat legálně v televizním programu. Za splnění určitých podmínek. | foto: Reprofoto

Zákon povolující product placement jde do třetího čtení

Média
  •   0:02
Do třetího sněmovního čtení jde v Parlamentu ČR ještě v lednu novela zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání. Ta mimo jiné povoluje za určitých podmínek takzvaný product placement – inzerování značky produktu nebo služby přímo v obsahu audiovizuálního díla. Zákon by měla projednat Poslanecká sněmovna už během prvního letošního zasedání, které začíná 26. ledna.

Celoplošné televize, zejména Nova a Česká televize, také už počítají se zařazením product placementu do svého programu. Pokud by sněmovna zákon nepřijala, záleželo by hodně na způsobu rozhodování Rady pro rozhlasové a televizní vysílání ČR (RRTV). Současná česká mediální legislativa totiž považuje product placement za skrytou reklamu, která je nelegální. Novela tuto skutečnost mění na základě evropské audiovizuální směrnice, která povoluje product placement za určitých podmínek: na začátku a na konci programu musí být jasné upozornění na umístění daného výrobku a při vysílání se nesmí přímo vyzývat k jeho zakoupení. Product placement by měl být také nadále zakázán v dětských pořadech a nesmí propagovat tabákové výrobky či léky na předpis.

Evropskou směrnici měli zákonodárci v jednotlivých zemích Evropské unie přijmout do loňského 19. prosince, toto datum však řada zemí včetně Česka nestihla. Tím vzniká otázka, zda případný product placement posuzovat podle dosavadních pravidel, nebo podle směrnice.

"Zatím nepředpokládáme, že by se zákon implementující směrnici vrátil do druhého čtení. Kdyby se tak ale přesto stalo, patrně se obrátíme na ministerstvo kultury coby předkladatele zákona s dotazem, jak máme postupovat," uvedla pro LN předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová.

Na svém prvním lednovém zasedání nicméně rada zahájila správní řízení s provozovatelem Novy, společností CET 21, kvůli product placementu značky Tesco v seriálu Ordinace v růžové zahradě. "To je jiný případ. Díl, ve kterém se reklama Teska objevila, byl odvysílán ještě před loňským 19. prosincem, kdy žádná účinnost směrnice nebyla a skrytá reklama byla zakázána," řekla LN Kalistová. Na propagaci Teska navíc Nova před a po odvysílání zmíněného dílu podle informací LN nijak neupozornila, takže tato reklama by byla v rozporu i se zněním směrnice.

Autor: Jaroslav Krupka
  • Vybrali jsme pro Vás