130 let

Fotbalisté Baníku - ilustrační foto | foto: ČTK

Zapněte si počítač, vysílá Baník

Média
  •   15:09
Když před dvěma a půl lety fotbaloví fanoušci Bohemians začali svépomocí na webu klubu zveřejňovat první videoreportáže ze zápasů, v Česku ještě nikdo o internetových televizích klubů neslyšel. Zatímco v zahraničí bývá vlastní televizní zpravodajství samozřejmostí už dávno, v české lize se stalo fenoménem se zpožděním. Pro fanoušky znamená malou revoluci - k zákulisí týmu jsou zase o krok blíž.

Své vysílání nabízí už osm prvoligových klubů, jako poslední k nim na konci února přibyla Ostrava, když spustila zkušební provoz své TV Baník. Ke stejnému kroku se v létě chystá i Slavia, která proto dokonce na novém stadionu v Edenu buduje televizní studio za 16 milionů korun. „Plánujeme špičkový program, který zatím žádný z českých klubů nenabízí,“ slibuje tiskový mluvčí Slavie Ondřej Zlámal.

Pro přesnost: v případě českých klubů nejde o klasické televizní vysílání s každodenním programem, ale spíš o archiv videoreportáží, které si můžete přehrát kdykoliv. Některé kluby se však tradičnímu vysílání snaží alespoň přiblížit. „Naši fanoušci si už zvykli, že si náš týdenní magazín mohou pustit dva tři dny před každým zápasem. Dvě třetiny diváků se vracejí pravidelně,“ popisuje Tomáš Procházka, který provozuje teplickou T-TV.

Utkání ve znamení jedniček a nul

Internetové televize českých klubů sice nenabízejí klasické televizní vysílání v pravém slova smyslu, v pravidelných časech však přinášejí vlastní reportáže, sestřihy ze zápasů nebo rozhovory. Jejich sledovanost se obvykle pohybuje kolem 3000 diváků, provoz vyjde na 50 000 korun měsíčně a na rozdíl od zahraničních klubů za jejich sledování čeští fanoušci nic neplatí.

Internetové fobalové televize

Popularita atraktivní služby stále roste, sledovanost reportáží se obvykle pohybuje kolem tří tisíc diváků, což je v některých případech větší počet než čtenost textového zpravodajství klubu. „Dlouhodobě totiž u fanoušků zaznamenáváme posun k pasivnímu přijímání informací,“ vysvětluje Procházka.

Kluby proto do svého programu zařazují reportáže, rozhovory nebo v případě liberecké Slovan TV medailonky hráčů. „Smyslem není konkurovat televizi, na to nemáme dostatečně kvalitní techniku, ale nabídnout něco jiného. Proto se musíme neustále zdokonalovat,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Slovanu Liberec Lukáš Váňa.

Vedení Bohemians dokonce usilovalo o vlastní přímý přenos utkání, ale ambiciózní myšlenky se zatím muselo vzdát. „Lákalo by nás to, ale zatím to neumožňují marketingová pravidla svazu. Naši televizi ale chceme i tak posunout o krok dál, proto chystáme například nový magazín nebo každodenní zpravodajství,“ plánuje šéf pražského klubu Lukáš Přibyl.

Bohemians mají oproti jiným klubům nespornou výhodu, o jejich televizi se totiž starají výhradně fanoušci, takže klub její provoz nestojí ani korunu. Naopak Liberec vyjde vysílání měsíčně na 40 tisíc korun, Teplice dokonce na 70 tisíc. „Pokud bychom chtěli realizovat všechny naše plány, museli bychom televizi svěřit profesionálům. To by ale stálo stovky tisíc,“ vysvětluje Váňa.

I proto se většina klubových televizí od svého vzniku příliš nezměnila. „Myslel jsem, že budeme touto dobou dál,“ uznává Procházka. „Brzdí nás jen finance. Mít velkého partnera, mohli bychom víc investovat do širší nabídky pořadů.“

Řešením mělo ještě nedávno být zpoplatnění služby, ale kluby od něj vzhledem ke stále nízké sledovanosti upouštějí. „Tudy cesta nevede,“ tvrdí Procházka. „Provoz televize by neměli platit fanoušci, ale inzerenti,“ souhlasí Váňa.

Přenos uvidíte až po půlnoci

V Česku se další odnož fotbalového podnikání teprve nesměle rozjíždí, v Anglii má byznys klubů a jejich vlastních internetových televizí náskok. V porovnání s českými podmínkami má ale jednu velkou nevýhodu - není zadarmo.

Pokud například fandíte Arsenalu, musíte si za roční předplatné Arsenal TV připravit 45 liber (zhruba 1500 korun), Manchester United nabízí stejnou službu o pět liber levněji. Za takovou částku byste si v Česku mohli pořídit celosezonní permanentku na většinu míst stadionu mistrovské Sparty.

Co dostanete od anglických gigantů na oplátku? Uvidíte třeba příjezd hráčů na stadion, exkluzivní rozhovory a můžete i zabrousit do historie a podívat se třeba na záznamy klasických zápasů s legendou „Red Devils“ Georgem Bestem.

Se začátkem zápasů narazíte na největší nevýhodu internetové televize. Na internetu neuvidíte přímý přenos zápasu. Kvůli vysílacím právům se dostanete k prvním obrázkům ze skončeného utkání nejdřív o půlnoci po závěrečném hvizdu.

V poslední době ale anglické kluby v této souvislosti naráží na velký problém. Televizní záznamy se téměř okamžitě objevují na populárním portálu YouTube. Vedení Premier League podalo loni na provozovatele stránky žalobu.

Chelsea pak zvolila střední cestu. Provozuje vlastní internetovou televizi, ale některé reportáže z dění na Stamford Bridge najdete i v oficiální sekci Blues na YouTube na adrese www.youtube.com/chelseafc.

Autor: Pavel Kalouš
  • Vybrali jsme pro Vás