Nový šéf resortu říká, že novoroční změna zákona lidem uleví, ale stále není dost uživatelsky přátelská. Oddělené odhlášení a přihlášení se sice změní v jednu návštěvu úřadu, ale když si člověk z Aše koupí auto v Hodoníně, bude muset vyrazit kvůli převod tam. Případně za sebe pošle úřední plnou moc a spolehne se na to, že prodávající vše správně vyřídí a následně dokumenty předá.
Dan Ťok slíbil, že se situace začne od poloviny roku měnit tak, aby se vyřizování dostalo do rukou nového majitele auta, který bude moci registraci (s plnou mocí prodávajícího) provést na jakémkoliv úřadě v Česku.
„Cílem je, aby mohl kupující celou věc vyřídit v místě, kde se mu to nejvíc hodí. Kopal jsem za to, aby to bylo možné už se změnou zákona od 1. ledna, ale bylo mi vysvětleno, že vzhledem k převážně papírové dokumentaci to bude možné až v polovině roku,“ řekl Ťok pro Lidovky.cz.
PSALI JSME: |
Aby mohl ministr (nominovaný hnutím ANO) svůj slib splnit, dostane každý úřad skener, s jehož pomocí postupně převede veškeré papíry spojené s auty do elektronické podoby. Ta pak bude skrze počítačové rozhraní přístupná i pro lidi na dalších úřadech.
V praxi to znamená, že člověk může s plnou mocí od prodávajícího a technickým průkazem vyřídit registraci – s trochou nadsázky – na úřadě, kde bude v tu chvíli nejmenší fronta. K tomu je však nezbytná plná digitalizace dokumentů.
Už nyní lidé z ministerstva dopravy školí úředníky, kteří mají registrování vozidel na starosti. Na pořízení skenerů dostanou celkem sedm milionů korun. „Dotace úřadům začínáme rozdělovat teď. Naší ambicí je, aby měli všude skenery do poloviny roku,“ popsal ministr dopravy Ťok.
Podle něj je reálné, že by zjednodušení převodů mělo být lidem k dispozici v druhé polovině roku 2015. U nových aut už se digitalizace provádí nyní, u starších bude nutné agendu dohnat.
Čištění od polopřevodů
Změny při registraci vozidel jsou součástí novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která začne platit 1. ledna. Cílem nebylo pouze zjednodušení registrace při prodeji aut, ale zároveň i vyčištění úředních záznamů od takzvaných polopřevodů.
To je stav, kdy prodejce odhlásí auto, ale jeho nový majitel ho nepřihlásí. Právní vakuum, které mohlo trvat neomezeně dlouho, dávalo prostor k nejrůznějším nepoctivostem.
Docházelo například k tomu, že nový majitel s ještě nepřihlášeným autem naboural. A protože se chtěl vyhnout zodpovědnosti či ekologické likvidaci, tak už vrak nepřihlásil. Nyní bude mít kupující deset dnů od uzavření obchodu na to, aby auto zaregistroval.
Kvůli této povinnosti se nejvíce rozčilují zástupci českých autobazarů. Často totiž kupují auta ze zahraničí, a tím pádem je budou nově muset do deseti dnů přepsat na sebe – navíc s plnou mocí od toho, kdo jim auto prodal.
Šéf asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl tvrdí, že nově nastavená povinnost přinese prodejcům ojetin další náklady. Údajně můžou znamenat krach až pro patnáct procent českých obchodníků s ojetinami.
„Bude to velký problém především pro autobazary z menších měst, kde mají daleko například ke stanicím technické kontroly. Navíc to je nemalá finanční zátěž, nejen co se týká poplatků úředníkům, ale také nutnosti přijmout další pracovní síly na tuto agendu,“ dodává Přikryl.
Ministerstvo dopravy na tomto znění trvá a tvrdí, že se autobazarů zdaleka tolik nedotkne. Praxe, kdy auto zůstává i několik měsíců v autobazaru bez jasného vlastníka, je pro úřad nepřijatelná.
„Kupující bude mít větší přehled o tom, v jakém stavu a s kolika najetými kilometry autobazar auto převzal,“ dodal mluvčí resortu Tomáš Neřold.