Takové inzeráty a řadu jiných lze najít na několika nových webových stránkách, které začaly působit v Česku. Nejde jen o bizarní či úsměvné nabídky, často je možné si objednat užitečnou drobnou službu jako nákup v obchodě nebo doučování.
Do země přichází ze Spojených států nový fenomén, takzvané mikroslužby. Původní myšlenka vznikla teprve před dvěma lety v USA, kde dva internetoví podnikatelé - Micha Kaufman a Shai Wininger - založili server Fiverr.com. Jejich mottem bylo: nakupuj, prodávej a bav se.
Pro zvětšení rozklikněte
Zejména mladí uživatelé na bláznivé, užitečné či aspoň zábavné nabídky služeb skvěle zareagovali, Fiverr v současnosti zprostředkovává na 750 tisíc nabídek. Jen několik měsíců po americkém vzoru vznikl v Česku web stomanie. cz, další stránky Kilerr.cz přináší nabídky všemožných službiček necelý rok. Skutečný boom začal až letos, kdy vznikly další dva podobné portály, na jaře Manytu. cz a na počátku července Stovkomat. cz.
Za všemi projekty stojí mladí technologičtí nadšenci, kteří v podstatě okopírovali americký vzor a za pár desítek tisíc postavili svůj web. „Aktuální model je totožný s americkým originálem. Rozhodli jsme se ten model nijak neměnit, protože jsme chtěli otestovat, zda se tento model prosadí v kontaktu s vcelku rozdílnou českou náturou,“ říká zakladatel stránek Kilerr. cz Kamil Brejcha.
Weby nabízející mikroslužbyPodstatou webů je, že většina nabídek je za stokorunu či jen o něco víc. To třeba neláká případné poskytovatele erotických služeb. Většinu těchto webů jsou jejich majitelé schopní financovat sami bez jakékoliv pomoci. Za úspěšné zprostředkování vybírají procenta z ceny služby. Podle Jankůje není problém, aby takovýto web naprogramoval středně zdatný středoškolák. U profesionální firmy nevyjde vyrobení „službičkomatu“ dráž než jiné internetové stránky, tedy desítky tisíc korun. |
Jeho odpověď se přitom neliší od konkurence, která kopírování taktéž připouští, ale upozorňuje na česká specifika. „Lišíme se v osobním přístupu k uživatelům a případným reklamacím, které Fiverr kvůli své obrovské uživatelské základně nemá sílu řešit. Nicméně, byť je Fiverr jasnou dominantou světového trhu, z vlastních zkušeností vím, že na české potřeby je krátký,“ říká Petr Spálený, marketingový ředitel Stovkomatu. České specifikum spočívá především v českém jazyce.
Všechny české servery si rychle získávají oblibu. „Na začátku poskytování mikroslužeb byly blázniviny jako třeba, že za sto korun za vás vyřídím nepříjemný telefonát. Dnes je víc odborných nabídek, úprava stránek pro vyhledávače, různé grafiky a podobně,“ říká majitel serveru stomania.cz, Tomáš Jankůj. Jeho web zprostředkoval od svého vzniku mezi pěti až deseti tisíci transakcemi. „Od letošního jara se počet transakcí meziměsíčně zvyšuje o třetinu,“ říká Jankůj.