Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

‚Žehlení‘ D1 nabírá skluz. Boj proti epidemii bude mít dopad na termíny staveb, připustil Metrostav

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Na podzim 2021 má být modernizace klíčové dálnice hotová, v opravě je nyní její třetina, tedy více než 70 kilometrů. Firmy sice až na výjimky staví, ale v omezeném režimu, a už nyní připouštějí kvůli dopadům epidemie zpoždění v řádu týdnů.

Kolona na dálnici D1. foto: MAFRA - Anna Vavríková

Chybí jim lidé, důležité díly a k tomu mají dodržovat bezpečný odstup dvou metrů. Stavební firmy, které v době koronavirové epidemie opravují D1, otevřeně přiznávají, že nyní jedou v mnoha ohledech na krev.

„Problémem je i fyzická a psychická únava našich lidí, kteří na stavbách i přes komplikovanou situaci zůstávají. Boj proti epidemii bude mít na D1 nepochybně dopad do plánovaných termínů staveb,“ připustil pro LN mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Jeho firma vysílá své pracovníky na staveniště tří rozestavěných úseků.

Současný stav modernizace dálnice D1.

Celkem bude letos rozkopaná třetina nejvytíženější české dálnice mezi Prahou a Brnem. Sedm úseků, 71 kilometrů. Poslední z nich, mezi Velkým Beranovem a Měřínem, má být hotový v říjnu 2021.

Tam dříve hrbolatou dálnici „žehlí“ dělníci z Metrostavu spolu s kolegy z konkurenční Eurovie. I tato firma přiznává, že ji šíření nemoci zasáhlo: ubralo jí zahraniční pracovníky, musela hledat ubytování pro ty zbylé a také jí chyběly ochranné pomůcky. I proto vedení společnosti naordinovalo dvoutýdenní klid a stáhla své lidi ze stavenišť, včetně rozestavěných úseků na D1.

Time-out kvůli panice

Nevnímá to tak, že dva týdny ztratila. „Dali jsme si 14 dní na uklidnění paniky ve společnosti a hlavně na vypracování podmínek a postupů naší práce v této mimořádné situaci. Nyní máme ochranné pomůcky, dezinfekci, vyřešené směny, systém stravování i ubytování, při dodržení podmínek vlády. Proto jsme mohli od dubna práce opět spustit,“ popsala mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Zatím firma vůbec nepracuje na úseku mezi Souticemi a Loktem, kde má být hotovo už v září, začne tam až na konci dubna.

Stát nevyužije e-shop s dálničními známkami, který vytvořili IT dobrovolníci. Musel by se celý předělat

Ani jedna z firem na D1, tedy Eurovia, Metrostav a Skanska (staví mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem), nechce příliš spekulovat, zda budou mít uvedená zdržení vliv na slibované finále ostře sledované stavby v příštím roce. Vše se dá dohnat, ale zatím se zdá, že zpoždění modernizace D1 bude nevyhnutelné.

Jisté je, že oproti dřívějším zdržením z toho firmy vyjdou bez sankcí. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které si práce na „déjedničce“ objednává, si na to nechalo vypracovat právní posudek. „Zhotovitelé mají nárok na uplatnění posunu smluvních termínů. Z tohoto důvodu nebudeme uplatňovat smluvní sankce,“ řekl LN generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Ostře sledovaná dálnice

Zároveň dobře ví, že včasné dokončení nejsledovanější české silniční akce je také politická záležitost, na níž vládě velmi záleží, protože zajímá obrovskou část voličů-řidičů.

I proto při vyjednávání s manažery dodavatelských firem kladl Mátl důraz na to, aby i v této kritické době soustředili síly zejména na tuto tepnu. Šéf ŘSD doufá, že se časové ztráty podaří dohnat. Což je možné: letos se díky teplé zimě začalo stavět už v druhé polovině února, tedy o několik týdnů dříve proti původním plánům. A stejně tak může počasí umožnit pracovat dělníkům letos déle.

Radek Mátl, šéf ŘSD.

„Stále věřím, že stihneme dokončit modernizaci D1 v roce 2021. Zlomový bod by nastal, kdyby se současná situace spojená s nákazou ještě zhoršila nebo by došlo k neúměrnému prodlužování stávajícího stavu,“ popsal Mátl s tím, že si uvědomuje, že firmy nemohou pracovat na sto procent a že jim rostou náklady oproti nabídkám z výběrových řízení.

Velkou komplikací je i dříve málo představitelná věc: hapruje dovoz dílů z ciziny, často dost důležitých a obtížně nahraditelných. Třeba výrobky pro stavbu mostu jako mostní ložiska či dilatační závěry.

„Chybí nám také plastové kanalizační potrubí. Některé výrobky a materiál jsou nedostupné, jiné zpožděné v řádu týdnů, záleží na konkrétních okolnostech,“ uvedl mluvčí Metrostavu Kostiha.

Tyto potíže potvrdila i Skanska, která opravuje dálnici mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. „Komplikované je zajistit včasné dodávky materiálu a vybavení z důvodu omezení přeshraničního pohybu i sehnat pracovníky odborných profesí,“ dodal Aleš Krupka, který ve Skansce vede divizi Inženýrské stavitelství.

Autor: