Z hrstky těch, kteří mají nějakou smlouvu o nákupu, jich má většina jen vágní a nezávazné podmínky. Lze je i v tichosti zrušit, pokud si to potenciální kupci rozmyslí. Proto se mnoho projektů, o kterých teď s velkou slávou hovoří, pravděpodobně nepodaří nikdy zrealizovat. Pouze 12 procent závodů na vodík má smlouvu se zákazníky na využití tohoto paliva.
„Žádný rozumný developer nezačne vyrábět vodík, pokud pro něj nebude mít kupce, a žádný rozumný bankéř nepůjčí peníze na rozvoj projektu, pokud nemá dostatečnou jistotu, že vodík někdo koupí,“ říká analytik organizace Bloomberg Martin Tengler.
Potenciál je obrovský
Je snadné pochopit, proč zastánci vodíku v něm vidí takový potenciál. Tato látka může mít zásadní význam pro dosažení nulových čistých emisí v rámci boje proti změnám klimatu. Při spalování v turbíně nebo v palivovém článku vyrábí energii, aniž by vypouštěl do ovzduší skleníkové plyny. Téměř veškerý dnes používaný vodík se získává ze zemního plynu, při jeho produkci z vody a za využití obnovitelných zdrojů energie se ale nevypouští žádný oxid uhličitý.
Mnoho analytiků nevidí jinou možnost, jak dekarbonizovat výrobu oceli, námořní dopravu a další odvětví, která nemohou snadno fungovat jen s využitím elektřiny. Bloomberg odhaduje, že v roce 2050 bude potřeba 390 milionů tun vodíku ročně, aby se podařilo eliminovat emise oxidu uhličitého z globální ekonomiky. To je více než čtyřnásobek množství, které se používá dnes.
Přechod na vodík ale není jednoduchý. Většina podniků, které by mohly využívat vodík, by k tomu potřebovala drahé nové vybavení, ale to se jim nechce pořizovat. Vodík vyrobený z čisté energie pak stojí čtyřikrát více než vodík vyrobený ze zemního plynu. Zároveň je obtížné vybudovat infrastrukturu pro dodávky vodíku, to znamená nejen závody na jeho produkci, ale i potrubí na jeho přepravu. Poptávka po vodíku se však může objevit až za několik let.
Příležitost cítí i Egypt nebo Chile
Země s potenciálem produkce velkého množství elektřiny z obnovitelných zdrojů, jako je Chile, Austrálie a Egypt, oznámily vysoké cíle produkce tohoto paliva, často na vývoz. Jenom v Číně byla oznámena výstavba více než 360 závodů na zelený vodík.
Evropská unie si stanovila cíl do roku 2030 vyrobit deset milionů tun bezuhlíkového vodíku a stejné množství dovézt. Ve Spojených státech vyčlenil prezident Joe Biden osm miliard dolarů (zhruba 184 miliard Kč) na vytvoření takzvaných vodíkových center, tedy seskupení podniků vyrábějících a využívajících toto palivo.
V USA se průmysl a Bidenova vláda nadále přou o požadavky na uplatnění daňových úlev na vodík podle federálního zákona. Projekty určené na vývoz mezitím čelí dalším překážkám. Na rozdíl od zemního plynu a ropy zatím neexistuje pro přepravu vodíku globální systém. Přeprava vyžaduje jeho podchlazení, stlačení nebo přepravu v jiné, lépe zvládnutelné formě, jako je čpavek, který kombinuje vodík s dusíkem.
Zrušení nebo odložení mnoha projektů
Mnoho budoucích vývozců vodíku nebude schopno dostat vodík ke svým případným zákazníkům prostřednictvím potrubí. „Pokud musíte překonat oceán, je to obtížnější,“ upozornil Werner Ponikwar, generální ředitel firmy na výrobu vodíkových zařízení Thyssenkrupp Nucera. Mnozí očekávají, že ambicióznější projekty tiše zaniknou.
Ponikwar řekl, že dnes mají šanci na úspěch projekty, které zahrnují celý ekosystém, tedy umístění závodu na vodík blízko zdroje čisté energie a s připraveným zákazníkem na dosah ruky.
Podobnou cestou se vydala i firma Hy Stor Energy. Ta navrhla projekt, který se bude nacházet v blízkosti zákazníka, firmy SSAB. Projekt v americkém státě Mississippi bude k produkci vodíku využívat větrnou a geotermální energii a vodík se bude skladovat v podzemní solné kaverně. O projekt mají teď zájem další zákazníci. Stavba sice ještě nezačala, ale cílem je tento projekt zprovoznit do roku 2027.
„Nepostavili jsme projekt a pak se ho nesnažili prodat lidem. Postavili jsme projekt kolem zákazníka,“ řekla generální ředitelka firmy Hy Stor Laura Luceová. „Myslím si, že projekty, které jsou přizpůsobené zákazníkovi, si nakonec vždy najdou cestu k realizaci,“ uzavřela pro Bloomberg.