Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Za vlak si připlatíme až dva tisíce korun. České dráhy zdraží od prosince o 15 procent

ilustrační snímek foto: iDNES.cz

Ceny běžných jízdenek ve vlacích Českých drah vzrostou od 11. prosince o patnáct procent. O desítky korun až dva tisíce v případě celoroční síťové IN 100 zdraží předplacené slevové karty. Důvodem nejvyššího skokového navýšení cen za posledních patnáct let je podle Českých drah inflace, která v září dosáhla osmnáctiprocentního meziročního tempa.
  15:08

„Snažíme se udržet zvýšení cen pod inflací, i když náklady, které jsou pro dopravu klíčové, stouply mnohem více, než je výsledná inflace,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Právě ministerstvo prostřednictvím takzvaného systému jednotného tarifu cenu určuje.

Cena desetikilometrové jízdenky se od nového jízdního řádu zvýší o čtyři koruny na 31 korun. Jízdné do 45 kilometrů o dvanáct korun na 92 korun, stokilometrová vzdálenost vyjde o 25 korun dráže a bude stát 188 korun, uvedl dopravce.

Jízdenky za současné ceny bude možné kupovat do 10. prosince s dvouměsíčním předstihem. Fakticky tak půjde nakoupit levnější jízdenky ještě na únorové spoje.

Citelně podraží i Jízdenky na léto, kdy cena týdenní jízdenky povyskočí z 890 korun na 1390 korun. Čtrnáctidenní pak z 1290 na 1990 korun.

Zvýší se i přirážka za nákup jízdenky ve vlaku v situaci, kdy si cestující mohl koupit jízdenku ve stanici. Doposud tato přirážka činila 40 korun a nově bude stát 50 korun.

Zjednodušení čeká cestující se psem a s jízdním kolem, přičemž cyklistům cesta s kolem v některých případech dokonce mírně zlevní. Z nynějších osmi kilometrických pásem budou nově jen dvě. Cyklisté ale ušetří jen při delších cestách s kolem. Maximální cena přepravy jízdních kol bude 60 korun u cest nad 150 kilometrů. Do 150 kilometrů zaplatí 40 korun. Nyní stojí nejlacinější jízdné o deset korun méně.

Jízdné pro psa pak zdraží zejména u krátkých cest. Doposud stála nejlacinější jízdenka pro psa 15 korun (přeprava do 50 kilometrů). Nově bude lacinější jízdenka do 150 kilometrů stát 30 korun a delší varianta 50 korun.

Zdraží i konkurence a krajské jízdenky

V době integrovaných dopravních systémů je ale tarif Českých drah jen jedním z několika ukazatelů, od kterých se ceny za železniční přepravu odvíjí. Kromě jednotné One ticket jízdenky, která se od českodrážního tarifu odvíjí, totiž lidé ještě mohou jezdit na tarify krajských dopravních systémů. Některé kraje už avizovaly, že i jejich jízdenky bude nutné navýšit.

V některých případech až desetiprocentní zdražení chystají ve Zlínském nebo Jihomoravském kraji, patnáctiprocentní na Olomoucku nebo na Vysočině. V největší tuzemské aglomeraci ale zatím není o cenách jízdenek rozhodnuto, přestože Středočeský kraj by citelně zdražovat chtěl. Čeká se na sestavení nové koalice na pražském magistrátu.

„Většinou je snaha úroveň tarifů držet na podobné výši. V konečném důsledku je ale výše tarifu politické rozhodnutí,“ řekl MF DNES mluvčí integrátora pražské a středočeské dopravy Ropid Filip Drápal. Ceny jízdenek totiž v systému Pražské integrované dopravy PID tvoří jen 15 procent výnosů. Zbytek připadá na příspěvky Prahy, kraje a měst.

Od cen Českých drah, respektive od ministerstvem stanoveného tarifu, se odvíjí i ceny soukromníků na železnici. Na trasách, kde jezdí takzvaně v závazku veřejné služby, totiž nesmí tuto cenovou úroveň překročit. Výslednou cenu ale také ovlivňuje počet cestujících na konkrétních linkách.

Na státem dotovaných linkách totiž mají dopravci nárok jen na přiměřený zisk, a pokud by cena jízdenek spolu s obsazeností a smluvním příspěvkem tento zisk převyšovala, dopravce by přebytky stejně vracel.

„Náš tarif a komerční nabídky, to ještě musíme doladit. Pokud zdražíme, určitě to bude o méně než o patnáct procent,“ uvedl ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka.

Zatímco u Českých drah se cena většiny jízdních dokladů odvíjí od kilometrové vzdálenosti, Arriva patřící pod křídla německých Deutsche Bahn v se Česku kilometrovou vzdáleností při určování ceny příliš neřídí. Důvodem je to, aby vlaky mohly cenově konkurovat autobusové dopravě, kterou v řadě případů provozuje rovněž Arriva.

Například autobusové spoje do Mladé Boleslavi, Mnichova Hradiště a Turnova objednává, a tedy i cenu stanovuje Pražská integrovaná doprava. Ceny vlaků v téže trase tak musí odrážet jak mantinely stanovené ministerstvem, tak i cenovou hladinu autobusového spojení.

Se zdražováním počítá i společnost RegioJet. „S ohledem na pokračující růst nákladů, zejména pak nákladů na trakční elektřinu, budou další úpravy cen jízdného v našem tarifu pravděpodobně nevyhnutelné. Ceny jízdného v tarifu RegioJet neupravujeme plošně jako v případě zmíněného tarifu SJT (Systém jednotného tarifu), dochází však k průběžným úpravám cenových hladin na jednotlivých trasách,“ uvedl výkonný ředitel vlakové dopravy v RegioJetu Jakub Svoboda.

22. srpna 2022

Autor: