Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Plán za 185 miliard. Prahu protne podzemní železnice i s dvoupatrovým nádražím

  14:43
Tunely od Vršovic na Florenc a ze Smíchova po Karlín. Budoucí podoba železnice v hlavním městě by měla vyjít na 185 miliard korun. Plány na napojení rychlotratí vybíraly expertní týmy doplněné o zástupce Prahy a Středočeského kraje čtyři roky. Výsledkem je spojení, které odbaví jak vysokorychlostní vlaky tak i narůstající počet obyvatel aglomerace v příměstských vlacích.

„Stávající koncepce jsou datovány šedesátými léty minulého století a z toho logicky nemůže vyrůst spojení pro 21. století,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Praha a Středočeský kraj jsou nejrychleji rostoucí aglomerací, u které se počítá, že se v dohledné době rozšíří o dalších půl milionu lidí a čtvrt milionu pracovních míst. Pokud nemají lidé čekat každý den v kolonách, je podle Kupky nezbytné, aby se zkapacitnilo železniční spojení.

Experti z centrální komise dnes vybrali variantu se dvěma zkříženými tunely na kterých vzniknou čtyři nové zastávky. Konkrétně v Karlíně, na Václavském náměstí, na Karlově náměstí a částečně zahloubená zastávka na pražské Florenci. Definitivní podobě, o které rozhodla centrální komise ministerstva dopravy předcházela jednání v expertním týmu a předvýběr Správy železnic.

Připravované podzemní spojení železnic pod Prahou má být hotové v roce 2047. (28. ledna 2025)

Ta doporučila variantu pracovně označovanou jako N2, která počítá s dvojicí tunelů, které se budou křížit v prostoru dnešního hlavního nádraží. Zatímco objednatelé preferovali nejambicioznější podobu s maximálním počtem zastávek, železničáři u projektu za odhadovaných 200 miliard korun prosazovali levnější variantu s kratší tunelovou částí.

Například tunel směřující na Hlavní nádraží od Vršovic by začínal zhruba v prostoru portálů dnešních Vinohradských tunelů a na hlavní nádraží by tak příměstské vlaky přivedl v mělkém tunelu.

Oproti variantě požadované železničáři je výsledná podoba rozšířená o nové zastávky. Podařilo se doplnit Florenc a Karlovo náměstí. Za to jsme vděční, pozvedne to význam projektu na novou úroveň,“ uvedl pražský radní pro dopravu Zdeněk Hřib.

Podle Pavla Paidara z Odboru přípravy staveb na Správě železnic nyní bude pokračovat příprava stavby. S faktickou výstavbou by se mohlo začít v roce 2035 a v roce 2047 už by Správa železnic chtěla mít celý projekt zrealizovaný.