Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Stávající koncepce jsou datovány šedesátými léty minulého století a z toho logicky nemůže vyrůst spojení pro 21. století,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Praha a Středočeský kraj jsou nejrychleji rostoucí aglomerací, u které se počítá, že se v dohledné době rozšíří o dalších půl milionu lidí a čtvrt milionu pracovních míst. Pokud nemají lidé čekat každý den v kolonách, je podle Kupky nezbytné, aby se zkapacitnilo železniční spojení.
Experti z centrální komise dnes vybrali variantu se dvěma zkříženými tunely na kterých vzniknou čtyři nové zastávky. Konkrétně v Karlíně, na Václavském náměstí, na Karlově náměstí a částečně zahloubená zastávka na pražské Florenci. Definitivní podobě, o které rozhodla centrální komise ministerstva dopravy předcházela jednání v expertním týmu a předvýběr Správy železnic.
Ta doporučila variantu pracovně označovanou jako N2, která počítá s dvojicí tunelů, které se budou křížit v prostoru dnešního hlavního nádraží. Zatímco objednatelé preferovali nejambicioznější podobu s maximálním počtem zastávek, železničáři u projektu za odhadovaných 200 miliard korun prosazovali levnější variantu s kratší tunelovou částí.
Například tunel směřující na Hlavní nádraží od Vršovic by začínal zhruba v prostoru portálů dnešních Vinohradských tunelů a na hlavní nádraží by tak příměstské vlaky přivedl v mělkém tunelu.
Oproti variantě požadované železničáři je výsledná podoba rozšířená o nové zastávky. Podařilo se doplnit Florenc a Karlovo náměstí. Za to jsme vděční, pozvedne to význam projektu na novou úroveň,“ uvedl pražský radní pro dopravu Zdeněk Hřib.
Podle Pavla Paidara z Odboru přípravy staveb na Správě železnic nyní bude pokračovat příprava stavby. S faktickou výstavbou by se mohlo začít v roce 2035 a v roce 2047 už by Správa železnic chtěla mít celý projekt zrealizovaný.