Důvodem je lepší využitelnost trasy D při vedení na náměstí Republiky. Navíc Žižkov podle dokumentu lépe dopravně obslouží tramvaje. Novou trasu chystá město řadu let, kdy ale vznikne a v jaké variantě, není jasné. V první fázi se má stavět mezi Písnicí a Pankráci.
„Ze sledovaných variant rozbory jednoznačně ukazují na nevhodnost směřování metra D... na Žižkov. Jednoznačně nejlépe vychází zavedení trasy do centra a obsloužení hlavního nádraží... a dále provázání déčka s trasou B prostřednictvím stanice na náměstí Republiky,“ píše se v materiálu.
Záchrana ‚skokanů‘ v metru se prodlouží. Řidiči mají zákaz zkratovat koleje![]() |
IPR porovnal několik variant trasy, mezi nimi vedení z náměstí Míru na Žižkov, ukončení trasy na náměstí Republiky, další pak počítá s úvratí z náměstí Republiky na Žižkov a poslední s obloukem z náměstí Republiky přes Karlín na Žižkov. Nejlépe z posouzení vyšla druhá varianta.
Proti vedení metra přímo na Žižkov hovoří například propočty, kdy by jako spádový dopravní prostředek vozilo z Žižkova do centra asi 33.000 cestujících denně. U ostatních tras je to přes 100 tisíc lidí - například trasa C jich ve směru z Hájů převeze až 274 tisíc, trasa B od Zličína přes 200 tisíc a až trojnásobek cestujících veze od obou konečných i trasa A.
„Provedené analýzy prokazují, že plánovat metro na Žižkov není nezbytné ani jinak dopravně opodstatněné,“ tvrdí dokument.
Kvalitní dopravu jsou prý schopny zvládnout tramvaje, a to i v případě další bytové výstavby na Žižkově. „Tramvaje na rozdíl od metra ve všech variantách nabízejí rychlejší a výhodnější přímé napojení do centra,“ píše se v materiálu.
Jako první se má začít stavět část z Depo Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru. Podle IPR je ale nutné, aby se stavěl úsek přes hlavní nádraží na náměstí Republiky, a to souběžně s částí z Pankráce na Vinohrady - teprve ve chvíli, kdy lidé nebudou muset na Pankráci přestupovat na přetíženou trasu C, tak jí trasa D ulehčí.
Metro D spojí centrum s jižní částí města. Stavba první části by měla být hotova do roku 2022. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Praha chce na stavbu čerpat dotace z evropských fondů. Dopravní podnik nyní řeší výkup pozemků. Radní nedávno rozhodli, že na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.
Pro cestující se nedávno otevřely nové stanice metra A do Motola za zhruba 20 miliard korun.