Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Změnit operátora bude možné za jediný den

Ekonomika

  7:02
PRAHA - Vodafone téměř šest milionů korun, Telefónika dva miliony korun a třetí "výtečník" T-Mobile 900 tisíc korun. To jsou pokuty, které v říjnu rozdal telekomunikační úřad českým mobilním operátorům za to, že ztěžují zákazníkům odchod ke konkurenci i se svým telefonním číslem.

Chytrý mobilní telefon N9 od firmy Nokia. foto: Reuters

Tomu by brzy měl být konec, už za pár týdnů by mělo být možné převést si číslo za jediný den. Nařídí to operátorům novela zákona o elektronických komunikacích. Ta je v současné době vrácena Senátem a Poslanecká sněmovna o ní bude rozhodovat na prosincové schůzi.

ČTĚTE TAKÉ:

Zkrátit převod čísla od jedné firmy ke druhé na jeden den přitom vyžaduje Evropská komise. Kvůli tomu, že to svým operátorům Česko ještě nenařídilo, Brusel v minulých dnech poslal do Prahy výtku. Pokud Česko urychleně krátkou dobu na změnu čísla nezavede, hrozí mu dokonce od Unie postih.

"Novela by mohla platit od prvního února příštího roku," říká předseda sněmovního podvýboru pro elektronické komunikace Jan Husák. Složitý přenos čísla je jedním z největších problémů, který trápí české zákazníky mobilních operátorů.

Pravidelně se umisťuje mezi pěti nejčastějšími důvody stížností podaných k Českému telekomunikačnímu úřadu. A ten dal pokutou a zahájením správního řízení s operátory českým spotřebitelům za pravdu.

I několik dní nefungující číslo

Čechy, kterým se zdá lepší nabídka jiného operátora, ale nechtějí se vzdát svého telefonního čísla, totiž často čeká nepřiměřeně dlouhá doba, kterou musí na přenesení čísla čekat. Často se dokonce setkávají s nátlakem operátorů, kteří je přemlouvají, aby neodcházeli.

"K přenosu čísla mělo dojít mezi půlnocí a šestou hodinou ráno. Operátoři mi prý vyšli vstříc, číslo jsem totiž od rána potřeboval používat. Bohužel ještě odpoledne číslo nefungovalo, takže nebylo možné nikam volat," popisuje svou zkušenost dvaadvacetiletý student Lukáš Hovorka.

Klikněte pro zvětšení

 
Převedení čísla by přitom podle nyní platného zákona mělo trvat maximálně 14 dní a doba, kdy číslo nefunguje, nesmí přesáhnout šest hodin. Výjimkou však nejsou ani situace, kdy přenos čísla trvá dva měsíce nebo telefonní číslo nefunguje i několik dní.

Operátoři hází klacky pod nohy více firmám

Ještě horší je situace v případě firemních zákazníků. Ti si podle úřadu během posledních pár měsíců stěžovali na nemožnost přejít i s čísly ke konkurenci ještě častěji než zákazníci soukromí. Právě o firmy se totiž operátoři perou nejvíc, a proto se jejich odchod ke konkurenci snaží často protahovat.

V mezičase pak firemní klienty formou dost citelné slevy přemlouvají pracovníci operátorů, ať zůstanou. Pokud se jim to nepovede, často následují další problémy.

"Znám například případ, kdy se firma rozhodla vypovědět smlouvu jednomu operátorovi, protože nebyl schopen plnit, co slíbil. Společnost odešla ke konkurenci, ale operátor část jejich SIM karet neuvolnil k přenosu, takže se k němu nakonec musela zase vrátit," popisuje odborník na mobilní služby Martin Zikmund.

Tuzemští operátoři se těmto výtkám brání. "T-Mobile rozhodně proces přenesení čísla úmyslně neprotahuje. Přenesení čísla nezáleží pouze na operátorovi, ale i na zákazníkovi, jak dodržuje stanovené lhůty a zda je možné číslo k přenosu uvolnit. Svou roli mohou sehrát i technické limity systému, tedy že v zákazníkem zvolený den už nebude volná kapacita pro přenesení," říká mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Podobně mluví i zbylí dva operátoři. "Hlavním problémem není doba, za kterou je číslo přeneseno do jiné sítě, ale uvolnění účastníka k přenesení čísla. Konkurenční operátoři zákazníky uvazují smlouvami, což přechody komplikuje," tvrdí mluvčí Vodafonu Alžběta Houzarová.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!