Ztráta nebo krádež platební karty v Česku. Jak postupovat?
1. Blokace platební nebo kreditní karty
Ať už kartu ztratíte třeba v obchodě, nebo vám ji někdo ukradne, postup je vždy stejný. Zásadní je okamžitá blokace, abyste zabránili zmizení peněz ze svého účtu.
Většina bank nabízí několik způsobů blokace:
Telefonicky
Volejte nonstop linku vaší banky pro blokace karet. Každá banka má speciální číslo, které funguje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Doporučujeme si toto číslo uložit do telefonu ještě dříve, než se cokoliv stane.
ČSOB: +420 495 800 111 |
Pomocí mobilní aplikace nebo internetového bankovnictví
Řada bank umožňuje dočasně nebo trvale zablokovat kartu přímo ve své mobilní aplikaci či internetovém bankovnictví.
Některé banky nabízejí nejprve dočasnou blokaci. To je skvělá volba, pokud si nejste jisti, zda je debetní či kreditní karta opravdu ztracená, nebo ji jen nemůžete najít. Karta je zablokovaná, ale pokud ji do několika hodin najdete, můžete si ji sami odblokovat. Pokud se tak nestane, můžete pak provést trvalou blokaci.
2. Nahlášení krádeže na policii
Jestliže se domníváte, že vám karta byla ukradena, hned po blokaci karty u banky nahlaste událost také Policii ČR. Získáte policejní protokol, který se vám bude hodit pro případnou reklamaci neoprávněných transakcí nebo pro pojišťovnu.
Postup při ztrátě karty v zahraničí
Podařilo se vám platební kartu ztratit v zahraničí? Nezoufejte, s tímto postupem vše snadno vyřešíte a nepokazíte si zbytek dovolené.
1. Blokace karty
Stejně jako v Česku, i ze zahraničí okamžitě volejte nonstop linku vaší české banky.
2. Kontaktování místní policie
Jestliže došlo ke krádeži, nahlaste událost místní policii a vyžádejte si protokol. Ten je důležitý pro případnou reklamaci nebo komunikaci s bankou a pojišťovnou.
Jak reklamovat podezřelé platby?
Pokud po zablokování karty zjistíte, že proběhly neoprávněné transakce, nepropadejte panice. Okamžitě kontaktujte svou banku a reklamujte neoprávněné transakce. Většinou na to máte lhůtu 30 dní od data zaúčtování platby, ale čím dříve, tím lépe.
Nesdílejte víc, než musíte. Bezpečnostní tipy, aby digitální doklady nenadělaly víc škody než užitku![]() |
Banka prošetří, zda platby skutečně nebyly provedeny vámi nebo s vaším vědomím. Bude chtít znát detaily o ztrátě a krádeži, zda jste PIN uchovávali odděleně od karty a jestli jste jednali bez zbytečného odkladu.
Buďte obezřetní
Nejlepší způsob, jak se vyhnout problémům, je prevence. Nikdy si nepište PIN na kartu ani ho nenoste u karty v peněžence. Naučte se ho nazpaměť.
Nastavte si ve svém bankovnictví SMS notifikace o každé transakci. Okamžitě tak zjistíte, pokud se s kartou děje něco nekalého.
Většina bank také umožňuje nastavit si denní limity pro platby a výběry, což omezí potenciální škodu. Před většími nákupy si můžete limity dočasně zvýšit.
Před každou cestou do zahraničí si poznamenejte nebo uložte do telefonu nonstop blokovací linku své banky a karetních asociací (Visa nebo Mastercard). Vždy s sebou noste záložní platební kartu, ideálně od jiné banky, kterou máte uloženou na jiném místě než tu hlavní. Mějte také v peněžence raději menší hotovost pro případ nouze.
Ztratili jste doklady? Poradíme, jak postupovat krok za krokem![]() |
Ztráta platební karty je sice nepříjemná, ale rychlost a informovanost jsou vašimi nejlepšími spojenci. Přejeme, ať se vám taková situace vyhne!