Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Časopis nezůstane jen na papíře

Česko

Budoucnost tištěných médií - Jakou cestu zvolí vedle internetu?

Vydavatelé magazínů se snaží upoutat čtenáře svých titulů aktivitami na internetu či výhodnými nákupními akcemi. PRAHA Letošní léto nepřežijí hned tři časopisy. V červnu skončil filmový měsíčník Premiere a společenský týdeník Šťastný Jim, o prázdninách vyjde poslední číslo měsíčníku pro mladé ženy Yellow.

Všechny tři případy potvrzují rozhodnutí vydavatelů soustředit se v inzertně hubenějších letech na své zavedené tituly a najít nápaditější cesty, jak vydělat na reklamě. Začalo to hned v lednu Větší opatrnost v hospodaření na časopisovém trhu se projevila už začátkem letošního roku. Společnost Sanoma Magazines Praha (dřívější MONA, teď součást finského koncernu Sanoma) oznámila, že od 1. ledna zavře svých sedm méně důležitých časopisů, vesměs příloh zavedených titulů jako Vlasta či Praktická žena. Dva další později prodala. Rozhodla se tak už neutrácet za prodělečné magazíny, které pro ni nebyly tak důležité.

Posilovat už jen „lépe zavedené značky“ plánuje do budoucna také vydavatelství Hachette Filipacchi 2000, které tento týden rozhodlo, že po pěti letech přestane vyrábět magazín Yellow. Ten podle monitoringu TNS loni vydělal více než 52 milionů korun, letos od ledna do května ale sotva třetinu. „Pro inzerenty je tento segment okrajový,“ míní v Hachette o lifestylových magazínech pro mladé ženy.

„Vůbec časopisy pro mladší generaci, která je spíše zvyklá surfovat na internetu a hledat jiné informační kanály, nejsou vlajkovou lodí žádného vydavatelství,“ podotýká Petra Pácl, obchodní ředitelka Lagardere Advertising, dceřiné firmy Hachette, jež pro vydavatelství prodává reklamu. „Každý vydavatel se teď bude soustředit na své nejsilnější tituly,“ očekává.

Poté co několik měsíců pomáhala rozjíždět českou pobočku módní televize Fashion TV, vrátila se Petra Pácl od července zpět k časopisům, do Lagardere Advertising. Do firmy, která kromě inzerce v časopisech prodává nově i reklamní čas na Fashion TV. Takové propojení inzertních ploch různých typů médií prý dlouhodobí zákazníci vítají. Nákupní dny „V době krize se snažíme nabízet klientům ne větší slevu, ale speciální projekty,“ dává Petra Pácl další příklad, jak mohou časopisy přežít krizi. Takovými projekty jsou v případě ženských magazínů, jako je třeba Marianne, prodejní akce.

Fungují takto: časopisy otisknou archy slevových kuponů. Ty během pár dní, kdy platí, přivedou do obchodů řadu čtenářek, které tam utratí nadstandardní množství peněz. Klienti pak prostřednictvím reklamy financují časopisy.

Dosud časopisová Hachette chce být multimediálním domem a elektronickou cestou plánuje připoutat a pak přes reklamu zpeněžit komunity čtenářů svých časopisů. Slevové kupony posílá časopis Elle i na mobily, měsíčník o jídle Apetit zas shromáždil tisíce svých fanoušků v internetovém „klubu“.

Na web, kde mu konkuruje řada filmových databází a který je pro audiovizuální obsah vhodnějším prostředím, se už v červnu přesunul filmový měsíčník Premiere. Orientací na internet vysvětluje „čistění“ svého portfolia také česká pobočka německého vydavatelství Axel Springer. Ta se zbavuje licence na pánský Playboy, nezapadá prý do její dlouhodobé strategie. Podle Marketing & Media bude Playboy ve vlastní firmě vydávat jeho šéfredaktor Vladimír Olexa. „Axel Springer se chce věnovat expanzi do oblasti on-line projektů, v segmentech, ve kterých má know how z ostatních evropských trhů. Česká licence na Playboy byla v rámci celého koncernu jediná,“ vysvětluje generální ředitel tuzemské pobočky Ivan Ševčík.

„Na internetu to nefunguje“ Jaromír Skopalík, šéf vydavatelství Bauer Media, je naopak tradicionalista, byť ani on nehodlá držet ztrátové tituly pořád. Nedávno proto zavřel týdeník Šťastný Jim. Ten byl úspěšný, když s ním své jméno spojovala jeho zakladatelka Halina Pawlowská, bez ní ale nebyl schopný výdělečné existence.

Už v lednu ale Bauer naopak uvedl nový časopis InTouch, také o lidech. Stojí méně, neboť staví na fotkách celebrit kupovaných ze zahraničí. „Koncept u nás nemá konkurenci,“ vysvětluje Skopalík, proč firma investuje do nového titulu pro mladé, kteří odrostli Bravu, ale nechtějí přejít na typický bulvár ani na klasické ženské časopisy.

Šéf Bauer Media razí tezi, že časopis „není jen potištěný papír“. Firmám tak nabízí inzeráty všívané, vlepované anebo parfémované, které lze v časopisu i cítit. Po zkušenostech třeba s webem německého Brava, který ani po osmi letech nevydělává, zatím Jaromír Skopalík přesunu časopisů na internet nevěří. „Neexistuje jediný fungující internetový vydavatelský model, který by vydělával

srovnatelně s tím, co časopisy. Ty nás přežijí,“ tvrdí.

***

Které tituly nepřežijí letošní rok

Už tři časopisové tituly se letos staly obětí vydavatelského rozhodnutí soustředit se v inzertně hubenějších letech na zavedenější značky.

Společenský týdeník Šťastný Jim založila před osmi lety Halina Pawlowská, bez její záštity ale nepřežil. Vydavatelství Bauer Media ho ukončilo v červnu 2009.

Česká verze filmového měsíčníku Premiere přišla za posledních pět let o víc než polovinu kupujících. Ani nevydělávala, a proto ji vydavatel Hachette Filipacchi 2000 v červnu přesunul na internet.

Měsíčník pro mladé ženy Yellow vycházel od října 2004, skončí letos srpnovým číslem. Podle vydavatele Hachette Filipacchi 2000 je „pro inzerenty tento segment okrajový“.

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč