Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Centrum Prahy křižují ‚nebezpeční‘ turisté na elektrokoloběžkách. Dopadnout mohou jako zakázané segwaye

Česko

  7:00
PRAHA - Centrum Prahy křižují neohleduplní turisté na elektrokoloběžkách. Podle ministerstva dopravy může radnice Prahy 1 tento dopravní prostředek z pěších zón vyhnat podobně jako segwaye.

Elektrokoloběžky v centru Prahy. foto: ČTK

„V okolí Staroměstského náměstí je opět nebezpečné chodit a moje věková kategorie už není schopna uskakovat z cesty,“ napsala stížnost na pražský magistrát obyvatelka hlavního města. Reagovala tak především na elektrokoloběžky, které jsou jednou z atrakcí pro turisty. Většinou se v centru daří potkat celou skupinu cizinců na těchto „scrooserech“. Ty dosahují rychlosti až 25 kilometrů v hodině.

Boom elektrokol pohlcuje i Česko, nejde už jen o doménu seniorů

Podle radnice Prahy 1 není seniorka jediná, komu vadí speciální vozítko, které podle odborníků připomíná spíše moped. „Vše, co lidé nepohánějí vlastní silou, na chodníky nepatří,“ upozorňuje Igor Sirota z Ústředního automotoklubu České republiky.

Od července by si pěší podle radnice Prahy 1 mohli od elektrokoloběžek odpočinout alespoň někde. „V zónách, hlavně na Staroměstském náměstí, Můstku a v přilehlých ulicích, by mezi 10. a 17. hodinou mohla začít platit povinnost kolo nebo elektrokoloběžku vést,“ nastínila mluvčí radnice Veronika Blažková. Jenže tento krok vadí cyklistům, protože kolo motor nemá.

‚Scrooser‘ dosáhne rychlosti až 25 kilometrů v hodině

„Napadla mě během dneška, kolo-, kolo-, koloběžka. (...) Polojízda-poloklus,“ zpívala v pohádce z roku 1984 Dagmar Patrasová. Od té doby se podoba koloběžky velmi proměnila.

V současnosti se té, na které se prohání turisté v centru Prahy, říká „scrooser“. A kdo na ní jede, se většinou nohou země ani nedotkne. Koloběžka je elektrická a němečtí výrobci uvádějí, že dosáhne rychlosti až 25 kilometrů v hodině. Podle radnice Prahy 1 i ministerstva dopravy proto o koloběžky vlastně vůbec nejde. Z pěších zón v centru metropole, kde ohrožují chodce, tak mohou zmizet. Naději dává starostovi Prahy 1 Oldřichu Lomeckému (TOP 09) ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO): „Řešením je podle nás důsledná kontrola toho, co přesně po pražských ulicích jezdí. Městské části mohou navíc využít dopravní značení, kterým lze jakákoliv kola a koloběžky s pohonem omezit.“

Právě názor ministerstva byl pro radnici klíčový, aby věděla, jak se speciálními koloběžkami na svém území naložit. „Jestliže někdo vyrobí elektrokoloběžku tak, že je od začátku konstruována s motorem, jedná se podle zákona o moped,“ zmiňuje také Ťok.

Ministr dopravy si je vědom, že dochází k nárůstu nabídky podobných dopravních atrakcí pro turisty: „Proto bude do budoucna nezbytné reagovat na tento trend a upravit v tomto smyslu legislativu, tak aby byla zajištěna bezpečnost všech účastníků provozu nejen na pěších zónách, ale i na cyklostezkách.“

Strážníci zatím nemají důvod si elektrokoloběžek jakkoliv speciálně všímat. Co se týče přestupků, nevedou pro ně speciální statistiku, ale přistupovali k nim jako k cyklistům. „Od začátku roku strážníci v Praze 1 odhalili 126 přestupků cyklistů. Nejčastěji se jednalo o jízdu po chodníku a jízdu jednosměrnou ulicí v protisměru,“ uvedl mluvčí pražských strážníků Jan Čihák. Starostovi Lomeckému vadily elektrokoloběžky hlavně na chodnících. „Jsou úzké a zhruba při deseti milionech turistů, kteří do centra přijíždějí, není možné, aby je ,privatizovali‘,“ řekl v rozhovoru LN.

Ani chodník, ani silnice

Podle Igora Siroty z Ústředního automotoklubu České republiky všechny prostředky, které lidé nepohánějí vlastní silou, na chodník prostě nepatří. „Je to bohužel další hybrid, který nemá místo vlastně ani na chodníku, ani na silnici,“ upozorňuje Sirota.

Jet rychlostí až 25 kilometrů v hodině po chodníku je podle tohoto odborníka velmi nebezpečné: „Když k tomu připočteme hmotnost této elektrokoloběžky a váhu řidiče, při střetu s člověkem může dojít k ohrožení života.“ Provozovatelé se však dušují, že turisty poučují, jak mají elektrokoloběžku bezpečně ovládat.

Na konci května stála jízda na elektrokoloběžce život šedesátiletého řidiče na Příbramsku, který na ní vyrazil na silnici. Podle svědků řidič scrooseru spadl přímo pod kola návěsu nákladního automobilu. Elektrokoloběžka podle svědků jela ve stejném pruhu jako vůz. Kamion chtěl před zatáčkou scrooser předjet.

Ministr Ťok nicméně upozorňuje, že nedopustí, aby na pěší zóny měli problémy vjet cyklisté: „A to kvůli bezohlednému chování minoritní části uživatelů těchto elektrokoloběžek z celkového počtu cyklistů, kteří tímto územím projíždějí.“

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...