Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

‚Stop antisemitismu, misogynii a homofobii.‘ Německé hudební ceny Echo skončily

Kultura

  8:00
Berlín - Nejvýznamnější německé hudební ceny Echo, udělované v oblasti popu, jazzu i klasické hudby, ve stávající podobě skončily. Stalo se tak následkem kontroverze při letošním ročníku, kdy bylo 12. dubna v kategorii hip hopu oceněno duo raperů Kollegaha a Farida Banga. Ti na svém albu Jung, Brutal, Gutaussehend 3 zlehčují holokaust a hlásají antisemitské, misogynní a homofobní postoje.

Kollegah a Farid Bang foto: @kollegahderbossofficial

V důsledku udělení ceny této dvojici se zvedla vlna protestů ze strany německé veřejnosti. Už na předávacím ceremoniálu svůj nesouhlas vyslovil zpěvák Campino z i u nás dobře známé německé punkové skupiny Die Toten Hosen. Následovala smršť navrácených cen Echo od jejich držitelů z minulých ročníků.

Byli mezi nimi například klasik německé pop music Marius Müller-Westernhagen, který vrátil hned sedm ocenění, producent, výtvarník a hudebník Klaus Voormann, známý jako někdejší spolupracovník Beatles, klavírista Igor Levit nebo dirigenti Christian Thielemann a Enoch zu Guttenberg.

Zřejmě definitivní ránu cenám Echo zasadilo začátkem minulého týdne její vrácení z rukou jedné z největších žijících hvězd klasické hudby, klavíristy a dirigenta Daniela Barenboima.

Nic nepomohlo, že oba rapeři se od antisemitismu vehementně distancovali, Kollegah dokonce nabídl fanouškům židovského původu „doživotní volný vstup“ na jejich koncerty.

Minulý týden se v Berlíně sešla výkonná rada německé Asociace hudebního průmyslu, která ceny Echo vyhlašuje, a rozhodla se dočasně ve stávající podobě udílení cen pozastavit.

Co bude dál

V prohlášení pro veřejnost se uvádí, že ceny Echo mají sice slavnou minulost, ale jejich značka byla letošními událostmi nenahraditelně poškozena. „Tyto události nelze vymazat, ale můžeme zajistit, aby se podobné chyby v budoucnu neopakovaly,“ píše rada.

Poukazuje na to, že německý hudební trh je třetí největší na světě a nějakou podobu cen, jež by měly charakter nadžánrového a mezigeneračního „majáku“, bude i nadále potřebovat.

Dosavadní kolegium, které ceny udělovalo, bylo rozpuštěno, bude zcela změněna struktura cen a patrně i jejich „poškozený“ název. Pořadatelé slibují zcela jiná kritéria nominací. Na rozdíl od klasiky a jazzu, kde o udělení rozhodovala výhradně odborná porota, totiž byla v oblasti populární hudby (do níž spadá i hip hop) zohledňována také prodejnost alb a hranost skladeb v rozhlasových playlistech.

Výkonná rada na červen plánuje workshop, z něhož by měly nejen vzejít nápady na redesign cen, ale měl by také zahájit celospolečenskou debatu o svobodě umění a jejích hranicích.

Autor: