Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Češi a reklama? Nejvíc vadí ta, co nejvíc oslovuje

Česko

Čechům sice vadí příliš mnoho reklamy v komerčních televizích, avšak právě tyto televize představují největší šanci, že lidé reklamu uvidí. Vyplývá to z průzkumu společnosti Factum Invenio.

PRAHA Stejně jako loni, jsou lidé nejvíc přesyceni reklamou v celoplošných komerčních televizích. V případě Novy pociťuje přesycenost 83 procent lidí, u Primy 77 procent. Ve veřejnoprávní České televizi připadá množství reklamy přílišné 46 procentům dotázaných, proti loňsku ale vzrostl počet těch, kteří považují objem reklamy v ČT za přiměřený.

Reklama naproti tomu přestává lidem vadit v ostatních tradičních médiích, jako jsou časopisy, noviny nebo rozhlas. Důvodem může být podle projektové manažerky Factum Invenio Lenky Vávrové to, že lidé svůj zájem přesouvají z těchto médií na internet. V časopisech tak vnímá příliš mnoho reklamy 39 procent lidí, v rozhlasu jen 30 procent a v obou případech jde o šestiprocentní pokles proti loňskému roku. Také u novin se podíl čtenářů, jimž připadá objem reklamy moc velký, snížil, a to o osm procent na 28 procent.

Na internetu ale letos překvapivě také klesl počet těch, kterým by se zdálo reklamy moc. „Může to být stále lepší ochranou proti spamu nebo vyskakovacím oknům. Reklama se na internetu víc objevuje v takové formě, která neútočí,“ uvedla Vávrová. Dlouhodobě platí, že lidé by uvítali více reklamy v místě prodeje výrobků, zejména ochutnávek a prezentací.

Kde reklamu vidí I přes výše uvedené výsledky ale platí, že právě v televizi Nova je největší šance, že si lidé reklamu opravdu prohlédnou. Schopnost oslovit je reklamou přiznává Nově 38 procent lidí. Třetina zastává tentýž názor u České televize, u novin a časopisů se úspěšnost zhlédnutí reklamy pohybuje od 24 do 28 procent. Naproti tomu na internetu zhlédne reklamu jen kolem šesti procent dotázaných.

Poměrně hodně lidí přiznává, že je zajímají i letáky ve schránkách. Přestože je 65%veřejnosti touto reklamou přesyceno, 40%Čechů připouští, že si je prohlédne.

Ve srovnání s loňskem prudce vzrostl počet těch, kteří by úplně zakázali reklamu na cigarety (o 11 % na 56 procent lidí). Částečně se zvýšil i počet těch, kteří požadují zákaz reklamy na pivo a víno.

Autor: