Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Aféra Dieselgate: Volkswagen stále netuší, kolik za šizení zaplatí

Soud v německém Braunschweigu řeší hromadnou žalobu zhruba 470 000 klientů na koncern Volkswagen ve skandálu Dieselgate, foto: Reuters

V Dolním Sasku začal soudní proces s automobilkou Volkswagen. Odškodné za podvody při měření emisí chce 469 tisíc jejích německých zákazníků. Porota zatím jen potvrdila, že žaloby jsou oprávněné, a není tedy důvod je rovnou smést ze stolu. Proces proto bude pokračovat. Podle německých médií se na verdikty může čekat až do roku 2023.
  17:41

V Německu v pondělí 30. září začal dosud největší soud týkající se aféry Dieselgate. Odškodné za podvody při měření emisí chce 469 tisíc německých zákazníků koncernu Volkswagen. Zájem médií i veřejnosti byl takový, že jednání namísto soudní síně probíhalo v hale tamní radnice. „Věříme, že uspějeme, protože Volkswagen podváděl,“ řekl Klaus Mueller, šéf německého svazu na ochranu spotřebitelů VZBV, který majitele aut zastupuje.

Porota zatím pouze potvrdila, že žaloby jsou oprávněné, a není tedy důvod je rovnou smést ze stolu. Proces proto bude pokračovat. To ale může trvat dlouho, proto vyzvala společnost Volkswagen, zda by se s žalujícími nevyrovnala. Automobilka to ale odmítla. „S auty jezdí stovky tisíc zákazníků každý den, proto věříme, že nedošlo k žádné škodě a ke stížnosti není důvod,“ stojí v prohlášení. Podle německých médií se na verdikty může čekat až do roku 2023. Jen optimisté odhadují, že výsledek by mohl přijít už příští rok.

Nejvíce v USA

V první fázi se pouze posoudí, zda mají stovky tisíc lidí nárok na odškodnění. Situaci komplikuje, že se spojilo kolem 60 žalob. Ve druhé fázi se bude v každém případu rozhodovat zvlášť o přiměřené částce. V Německu nejde o první proces. Soudy dosud vynesly 25 rozhodnutí. Za pravdu dávaly Volkswagenu. Podle něj je v Německu jiná situace než v USA a zákazníci mají auto, které splňuje normy a bezpečně jezdí. V květnu ale soud v Karlsruhe poprvé rozhodl ve prospěch zákazníků. O to větší pozornost se nyní soustředí k probíhající soudnímu líčení.

Zatím automobilka Volkswagen vydala kvůli aféře v přepočtu více než 700 miliard korun. S náskokem největší část (zatím) připadá na USA. Majitelé šidících dieselů na tamním trhu získali odškodné přes 25 miliard dolarů, na jednoho připadlo pět až deset tisíc dolarů. Další miliardy šly na pokutu a závazek Volkswagenu podpořit v USA zelené technologie.

Čtyři roky od vypuknutí aféry automobilka netuší, kolik za šizení v měření emisí zaplatí. Hromadné žaloby běží i v dalších zemích včetně Česka a týkají se všech hlavních značek německého koncernu, tedy německého Volkswagenu a Audi, české Škody a španělského Seatu. Jejich naftové modely vypouštění škodlivých oxidů dusíku důsledně hlídaly, jen pokud bylo auto v laboratoři. Na silnici pak z výfuku vycházelo násobně vyšší množství plynu, který způsobuje předčasná úmrtí. Podle Evropské agentury pro životní prostředí jde v zemích EU o 75 tisíc lidí ročně.

Zatím firma vydala kvůli aféře v přepočtu více než 700 miliard korun. S náskokem největší část (zatím) připadá na USA. Majitelé šidících dieselů na tamním trhu získali odškodné přes 25 miliard dolarů (podle současného kurzu 590 miliard korun), na jednoho připadlo pět až deset tisíc dolarů. Další miliardy šly na pokutu a závazek Volkswagenu podpořit v USA zelené technologie. Odškodnění se nejspíše dočkají i řidiči v Austrálii, tam se s nimi Volkswagen na vyrovnání dohodl. Čeští majitelé se také odškodnění domáhají v hromadné žalobě. V červnu jejich nárok uznal Obvodní soud pro Prahu 8.

Zatím nepravomocné rozhodnutí jim přiřklo odškodnění 636 milionů korun. Z toho 533 milionů připadá na hromadnou žalobu přes společnost Safe Diesel, dalších 103 milionů si mají rozdělit klienti společnosti DieselGate. V obou případech jde o obchodní model právní kanceláře, která majitele vozů zastupuje za podíl z případně vysouzené částky. V prvním případě jde o 25 procent, ve druhém o dvacet. Pro každého u soudu vymáhají 220 tisíc korun – tedy zhruba deset tisíc dolarů, které dostali někteří z amerických majitelů naftových vozů.

Aféra Dieselgate

  • Americkou Agenturu pro životní prostředí zaujal v roce 2014 rozdíl mezi emisemi, jež naftové motory Volkswagenu vykazovaly na silnici a v laboratoři.
  • Až po hrozbě zákazu prodeje aut automobilka v září 2015 přiznala, že software auta rozpoznával, že motor pracuje v testovacím režimu.
  • Vypukl největší byznysový skandál posledních dekád.
  • Šlo o 12 milionů aut, pokuty a odškodnění už dosáhly v přepočtu 800 miliard korun.
  • Několik manažerů firmy bylo odsouzeno k trestům vězení, další na rozhodnutí soudu čekají.
Autor: