Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Facebooková šlechta mezi českými politiky

  15:10

Proč si lidé politiky přidávají na sociálních sítích mezi přátele? Pravděpodobně proto, že není jiné cesty, jak se jim přiblížit.

Z malé modré pěstičky pod články se stal zajímavý ukazatel obliby textů. Lajkování nelze přeceňovat, ale cosi už také vypovídá. Má úspěch ve sdílení článků nějaké zákonitosti? foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice

Jak se pozná, že na Facebooku něco znamenáte? Například tak, že váš profil je co do počtu přátel nasycený natolik (limit je zhruba pět tisíc), že již nemůžete přijímat nové přátele. Pro populární zpěváky, herce, sportovce nebo některé novináře nic neobvyklého. Ne však pro politiky. Obzvlášť vezmeme-li v potaz, že podle průzkumů (CVVM) je s politickou situací v zemi nespokojeno 73 procent obyvatel.

Jedním z pravděpodobných důvodů přidávání si politiků mezi přátele na sociální síti bude, že politici se ve vysokých funkcích občanům povětšinou hodně vzdálili a je dost obtížné s nimi komunikovat napřímo. Facebook tento občanský handicap mírně umazává, i když stále jen za předpokladu, že politik je na síti aspoň trochu aktivní a tu a tam vás třeba ve statusu po ránu nebo navečer pozdraví.

Mezi politická esa, která už nemohou přijímat nové facebookové „kámoše“, nebo se hranici pěti tisíc blíží, patří předseda ČSSD Bohuslav Sobotka (4974), pražský primátor Bohuslav Svoboda z ODS (5090), prezidentský kandidát ČSSD Jiří Dienstbier (4973) a sociálnědemokratický expremiér Vladimír Špidla (4991), šéf zelených Ondřej Liška (4997), předsedkyně Suverenity Jana Bobošíková (5103), ze stejné strany pak i exposlankyně Olga Zubová (4998), oranžový poslanec Jaroslav Foldyna (4986), či třeba pražský „módeman“ a starosta Prahy 10 Milan Richter (4893).

Někteří politici si zase zřídili fanouškovskou stránku, kde je uživatelé mohou takzvaně sledovat (tady limity nejsou) – aktivity premiéra Petra Nečase takto pozoruje necelých šest tisíc lidí. Absolutním facebookovým fenoménem je Karel Schwarzenberg, jehož stránku „olajkovalo“ přes 200 tisíc „fejsbůkářů“. (Překvapivě milovník „sluníčkových“ statusů Zdeněk Škromach má jen okolo jednoho a půl tisíce příznivců.)

Premiantem v „palcích nahoru“ mezi politickými stranami je TOP 09 s více než 60 tisíci, druhou nejoblíbenější českou stranou na Facebooku jsou Piráti s 33 tisíci. Pro srovnání: ODS zhruba 26 tisíc lajků, ČSSD sedm tisíc, LIDEM necelé tři tisíce, KSČM 840 lajků.

I Peake je hvězda

V posledních dnech nás v tomto kontextu zaujala zpráva, že mezi politickou facebookovu šlechtu pronikla i Karolína Peake. Tým paní vicepremiérky správně vycítil, že tento senzační úspěch je třeba internetovému lidu prodat, a informaci o tom, že Peake má přátelský stop-stav, inzeruje na Facebooku za peníze jako sponzorovanou zprávu! Další potenciální zájemci o přidání si Peake mezi přátele nemusejí smutnit: „Z důvodu dosažení maximálního možného počtu přátel, který Facebook dovoluje, jsem využila možnosti převodu osobního účtu na stránku, kde není limit fanoušků omezen,“ pověsila si místopředsedkyně vlády na svém profilu před několika dny.

Před Karolínou Peake teď leží výzva, jak přetavit pět tisíc facebookových přátel ve voličePřed Karolínou Peake teď leží výzva, jak přetavit pět tisíc facebookových přátel ve voliče. Její strana LIDEM se zatím neobjevuje ve výsledcích předvolebních průzkumů ani na spodních příčkách, uskupení musí tedy v šetřeních dosahovat výsledků blížících se nule. Tudíž i pět tisíc voličů by momentálně pro liberální demokraty bylo úspěchem, ačkoliv když se podíváme na výsledky minulých voleb do Poslanecké sněmovny, stačil by tento počet zhruba na 0,05 procenta.

Až si paní vicepremiérka pro boj s korupcí zřídí fanouškovskou stránku, kde neplatí žádné limity fanoušků, i my její profil budeme sledovat. Doufáme, že na oplátku se zase jednou ona podívá na web ČESKÉ POZICE, kde čtenáře vždy po ránu vítá její tvář s číselníkem, po kolik dnů nám předsedkyně LIDEM neodpovídá na dotazy mířící na financování její strany a prodej vily. Kdyby nejasnosti vysvětlila, třeba by pak ve volbách získala více hlasů, než kolik má na Facebooku kamarádů.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!