130 let
Miliardář Jiří Šimáně.

Miliardář Jiří Šimáně. | foto: Dan Materna, MAFRA

Kvůli výpadku boeingů zvažujeme koupi airbusů

  •   10:26
Letecká společnost Smartwings řeší kvůli uzemnění části boeingů výpadek ve flotile a půjčuje si na trhu letadla. K tomu tahanice s nevyzpytatelným čínskou firmou, která odmítala do firmy investovat. Stále je ve hře odkup tohoto podílu, říká v rozhovoru Jiří Šimáně, předseda představenstva Smartwings.

Na palubě strojů společnosti Smartwings vyráží na leteckou dovolenou většina Čechů. Kvůli problémům s uzemněnými boeingy jí vypadla třetina flotily, s níž počítala na léto, navzdory tomu se firmě podařilo drtivou většinu míst pro cesty k moři českým klientům zajistit. Opatření byla mimořádná, zasáhla pravidelné linky. „Kapacity letů z Paříže jsme museli krátit o 66 procent, Tel-Aviv a Lyon dokonce o sto procent,“ říká v rozhovoru předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně.

K ideálu má ale současná situace daleko. Podle odhadů cestovních kanceláří odletí na zájezd v jiný čas – a v krajním případě i v jiný den – na 80 tisíc Čechů. Šimáně připouští, že změny odletů se mají dotknout zhruba 1380 letů, které zajišťuje jeho firma. Právě jí se vyřazení Boeingů 737 MAX kvůli vadě softwaru dotklo citelně – sedm strojů stojí na Ruzyni, dalších devět měla od výrobce dostat do konce června. Letos už se s jejich návratem na nebe nepočítá. I proto začaly Smartwings vyjednávat s dalším výrobcem, evropským Airbusem, o koupi sedmi jeho letadel.

Podle odhadů cestovních kanceláří odletí na zájezd v jiný čas – a v krajním případě i v jiný den – na 80 tisíc Čechů. Šimáně připouští, že změny odletů se mají dotknout zhruba 1380 letů, které zajišťuje jeho firma. Právě jí se vyřazení Boeingů 737 MAX kvůli vadě softwaru dotklo citelně – sedm strojů stojí na Ruzyni, dalších devět měla od výrobce dostat do konce června.

Část z nich by mohla do Česka dorazit příští rok. Léto je však dopravce nucen zvládnout ve stavu nouze. Navzdory „kouzlům“ v letových řádech musela firma, která je léta klíčovým partnerem českých cestovek, část spojů přepustit jiným. „Například do Spojených arabských emirátů létají naši klienti letos se společností Emirates. Jde o čtyři lety týdně po celou sezonu,“ líčí mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk s odkazem na leteckého obra vlastněného bohatými arabskými šejky. A zdůrazňuje, že pro všechny last minute zájezdy už má Fischer několik týdnů zajištěná letadla.

Pobytů na poslední chvíli je letos kvůli krizi s chybějícími letadly v nabídce méně. „Ve skutečnosti ale problém zahýbal s trhem méně, než se čekalo. Díky úsilí aerolinek – především Smartwings – a cestovních kanceláří se podařilo vytvořit náhradní letový řád a zajistit co nejmenší negativní dopad,“ dodává Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR. „Snažili jsme se postupovat tak, abychom českým klientům co nejméně narušili odlety na dovolené, i za cenu mimořádných opatření,“ říká Jiří Šimáně.

LIDOVÉ NOVINY: Cestovní kanceláře tvrdí, že letos je k mání méně zájezdů na poslední chvíli. Je to skutečně tak, nebo může jít o taktiku, jak prodat co nejvíce pobytů?

ŠIMÁNĚ: To si nemyslím, míst v letadlech je skutečně méně, třeba naše společnost přišla o třetinu své letní kapacity. Charterových letů z Česka se ale úbytek dotkne celkově jen z osmi procent. I díky tomu, že jsme lety pro tuzemské zákazníky upřednostnili před těmi ze Slovenska, Maďarska, Polska, Francie, Izraele nebo Velké Británie.

LIDOVÉ NOVINY: To znamená, že jste se soustředili především na to, zajistit lety zákazníkům českých cestovek?

Míst v letadlech je skutečně méně, třeba naše společnost přišla o třetinu své letní kapacity. Charterových letů z Česka se ale úbytek dotkne celkově jen z osmi procent. I díky tomu, že jsme lety pro tuzemské zákazníky upřednostnili před těmi ze Slovenska, Maďarska, Polska, Francie, Izraele nebo Velké Británie.

ŠIMÁNĚ: Snažili jsme se postupovat tak, abychom českým klientům co nejméně narušili odlety na dovolené, i za cenu mimořádných opatření. Například kapacity našich pravidelných letů z Paříže jsme museli krátit o 66 procent, Katovice o 33, Bratislavu o 25, Tel Aviv a Lyon dokonce o sto procent.

LIDOVÉ NOVINY: Určitě jste ale museli některým cestovním kancelářím odmítnout. V kolika případech se to stalo?

ŠIMÁNĚ: Byly to desítky případů.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké vám z odřeknutých letů plynou smluvní pokuty?

ŠIMÁNĚ: Žádné, protože situaci, která s výpadkem Boeingů 737 MAX na trhu nastala, považujeme za zásah vyšší moci. Myslím, že cestovní kanceláře to akceptovaly. Některé z nich pak hledají kapacity u jiných dopravců, zejména z Blízkého východu.

LIDOVÉ NOVINY: Cestovní kanceláře odhadují, že až 80 tisíc Čechů odletí na dovolenou v jiný čas, nebo dokonce v jiný den. S kolika posuny počítáte u vašich letů?

Situaci, která s výpadkem Boeingů 737 MAX na trhu nastala, považujeme za zásah vyšší moci. Myslím, že cestovní kanceláře to akceptovaly. Některé z nich pak hledají kapacity u jiných dopravců, zejména z Blízkého východu.

ŠIMÁNĚ: U zhruba 1380 letů.

LIDOVÉ NOVINY: V polovině června jste cestující, kteří s vámi letěli mezi Prahou a Krétou, vzali Airbusem A350 patřícím společnosti Ethiopian Airlines. V Česku toto velké a moderní letadlo přistálo poprvé. Byla to výjimka, nebo ho budete využívat častěji?

ŠIMÁNĚ: Byla možnost využít této příležitosti a rádi jsme cestujícím tento zážitek zprostředkovali. Snažíme se vykrýt mezery i za cenu toho, že náklady na provoz tohoto stroje jsou podstatně vyšší než u letadel, která pro cesty do těchto destinací běžně používáme.

LIDOVÉ NOVINY: V současné situaci si musíte od konkurence půjčovat letadla. Jak to chodí?

ŠIMÁNĚ: Máme spojení na všechny velké, střední i malé letecké společnosti. Letecká komunita o sobě ví a komunikuje spolu. Když se dozvíme, že nějaká společnost má aktuálně k dispozici volná letadla, začneme s ní jednat o zápůjčce. Buď se domluvíme, nebo oslovíme někoho jiného, pokud na trhu disponuje volnými letadly.

Tyto operace také provádíme přes takzvané brokery, kteří působí na všech kontinentech. Většinou jsou to lidé, které známe dlouhé roky a kteří vědí, jak velké potíže nám způsobilo uzemnění Boeingů 737 MAX. Mají snahu nám pomoci, ale současně je to i jejich byznys, za jehož zprostředkování dostávají provize.

LIDOVÉ NOVINY: Půjčujete si letadla také na delší dobu, nebo jen na pár dnů?

Snažíme se vykrýt mezery i za cenu toho, že náklady na provoz tohoto stroje jsou podstatně vyšší než u letadel, která pro cesty do těchto destinací běžně používáme

ŠIMÁNĚ: Obojí. Vypadlo nám 16 letadel, s nimiž jsme pro letní sezonu počítali. Sedm je uzemněných a devět jsme měli od výrobce převzít do konce června. To znamená, že musíme vykrývat skoro třetinu naší plánované flotily. Nemusím zdůrazňovat, že je to v současné situaci podstatně finančně náročnější než obvykle. To je stejné, jako kdyby bylo v Praze mistrovství světa ve fotbale – a všichni pražští hoteliéři by nasadili na tu dobu několikanásobně vyšší ceny.

LIDOVÉ NOVINY: Plánujete za současných okolností nákup jiných nových letadel?

ŠIMÁNĚ: Ve středu 19. června vedení Smartwings jednalo na pařížském aerosalonu se společností Airbus. Uvažujeme o nákupu sedmi strojů – tři modely A321 XLR (verze pro dlouhé lety – pozn. red.) a čtyři A220-300. První typ by mohl do flotily přibýt v roce 2020 a druhý o čtyři roky později. Jde o letadla, která můžeme získat v rámci opce z dřívějšího nákupu airbusů pro ČSA. Předpokládáme, že obchod můžeme dotáhnout během několika následujících měsíců.

LIDOVÉ NOVINY: Zároveň jste měli objednáno 39 Boeingů 737 MAX, do konce roku jste jich měli dostat 19. Dokončíte zakázku, až výrobce u tohoto typu odstraní softwarové vady?

ŠIMÁNĚ: Určitě dojde ke změnám: k posunutí termínů, možná k redukci množství nasmlouvaných letadel. Ve hře je i zmíněný nákup sedmi airbusů, o kterém jsem už hovořil.

LIDOVÉ NOVINY: Nebudou mít vaši klienti obavu do těchto letadel znovu usednout?

Máme spojení na všechny velké, střední i malé letecké společnosti. Letecká komunita o sobě ví a komunikuje spolu. Když se dozvíme, že nějaká společnost má aktuálně k dispozici volná letadla, začneme s ní jednat o zápůjčce. Buď se domluvíme, nebo oslovíme někoho jiného, pokud na trhu disponuje volnými letadly.

ŠIMÁNĚ: Došlo k chybě, k níž se Boeing přiznal, a jsem si naprosto jistý, že situaci vyřeší. Nepochybuji o tom, že „Maxy“ budou po odstranění problému nejbezpečnější letadla na světě. Naši klienti si tím mohou být absolutně jistí, protože požadavky regulátorů na to, aby šla letadla do vzduchu, budou extrémní.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké máte poslední zprávy, co se s těmito letadly děje?

ŠIMÁNĚ: Šéf Boeingu nedávno řekl, že zpět do vzduchu se dostanou někdy ke konci roku. My s nimi v letových plánech počítáme až v prvním čtvrtletí příštího roku. Nyní jsou odstavená na ruzyňském letišti. Probíhají u nich pravidelné prohlídky a i ty něco stojí.

LIDOVÉ NOVINY: Komunikuje s vámi Boeing?

ŠIMÁNĚ: Naposledy na aerosalonu Paris Air Show. Najali jsme si také dvě prestižní právní kanceláře v USA a Velké Británii, které s Boeingem komunikují v právních otázkách. Boeing není zatím příliš konkrétní, ale jsme si jisti, že situaci vnímá a bude ji řešit racionálně. Je to jeho povinnost.

LIDOVÉ NOVINY: Už dříve jste mluvil o tom, že budete po Boeingu žádat odškodnění. Jak jste daleko?

Došlo k chybě, k níž se Boeing přiznal, a jsem si naprosto jistý, že situaci vyřeší. Nepochybuji o tom, že „Maxy“ budou po odstranění problému nejbezpečnější letadla na světě. Naši klienti si tím mohou být absolutně jistí, protože požadavky regulátorů na to, aby šla letadla do vzduchu, budou extrémní.

ŠIMÁNĚ: Jsme na začátku, ale dříve nebo později se o škodách, které nám vznikají každou hodinu a každý den, budeme muset začít bavit. Za událost s uzemněnými letadly, která nás dostala do velmi komplikované pozice, neneseme žádnou vinu, jsme její obětí.

LIDOVÉ NOVINY: Co se dá nyní dělat?

ŠIMÁNĚ: Každý týden zpracováváme výkaz ztrát, které jsme kvůli uzemnění letadel utrpěli. Předpokládám, že předtím, než půjdou letadla do vzduchu, proběhnou jednání, na kterých celou záležitost rozumným způsobem vyřešíme.

LIDOVÉ NOVINY: Je možné se proti takové události pojistit?

ŠIMÁNĚ: Neznáme pojišťovnu, která by něco takového nabízela. A i kdyby ano, bylo by to pojištění tak drahé, že by z hlediska pravděpodobnosti opakování tohoto stavu nebylo ekonomicky zdůvodnitelné.

LIDOVÉ NOVINY: V dubnu jste v rozhovoru řekl, že vám vyřazení letadel z provozu způsobuje škodu 100 milionů korun měsíčně. V době dovolených je to asi více?

Šéf Boeingu nedávno řekl, že zpět do vzduchu se dostanou někdy ke konci roku. My s nimi v letových plánech počítáme až v prvním čtvrtletí příštího roku. Nyní jsou odstavená na ruzyňském letišti. Probíhají u nich pravidelné prohlídky a i ty něco stojí.

ŠIMÁNĚ: Dynamika škod přes léto roste, odletů je podstatně více. Do úplně přesných čísel se ale pouštět nechci, předložíme je až na konkrétních jednáních. Za tímto účelem jsme si najali i mezinárodně uznávanou společnost EY. Chceme, aby čísla měla svoji váhu, byla průkazná a nezpochybnitelná.

LIDOVÉ NOVINY: Ptám se i proto, že deník E15 napsal, že Smartwings mají existenční problémy. Mimo jiné proto, že se nepodařilo získat souhlas čínského spolumajitele k navýšení jmění společnosti. Jak to vnímáte?

ŠIMÁNĚ: Buď šlo o neuvěřitelné profesionální selhání dotyčného redaktora, nebo článek vznikl na něčí objednávku. Žádné další vysvětlení nás nenapadá.

LIDOVÉ NOVINY: Na dvou jarních valných hromadách jste měli hlasovat o navýšení kapitálu až o 1,4 miliardy korun. Polovina měla přijít od vaší společnosti Unimex a druhá od dalšího akcionáře, kterým je China International Group Corporation Limited (CIGL). Proč k tomu nedošlo?

ŠIMÁNĚ: Podle stanov bohužel nejde, aby navýšil kapitál pouze jeden z akcionářů. Udělali jsme tedy to, že jsme jako Unimex Group půjčili Smartwings na omezenou dobu potřebné finanční prostředky. Nepředpokládáme, že by bylo třeba v tom pokračovat.

LIDOVÉ NOVINY: Dojmu, že jsou Smartwings v problémech, jste ale nahráli sami. V pozvánce na květnovou valnou hromadu píšete, že pokud nedojde k navýšení kapitálu, můžete se dostat do existenčních potíží.

Jsme na začátku, ale dříve nebo později se o škodách, které nám vznikají každou hodinu a každý den, budeme muset začít bavit. Za událost s uzemněnými letadly, která nás dostala do velmi komplikované pozice, neneseme žádnou vinu, jsme její obětí.

ŠIMÁNĚ: Abychom zdůraznili, že je navýšení jmění pro společnost důležité, zvolili jsme sdělení, které vyznělo naléhavě. Bylo však určeno jen čínskému akcionáři, který do té doby nevyvíjel absolutně žádnou aktivitu. Nepředpokládali jsme, že se toho někdo chytne a začne s tím manipulovat. Pořád se musíte učit. Chopili se toho navíc několik týdnů od data, kdy sdělení prošlo médii prakticky bez jakéhokoli povšimnutí. Proto motiv ke zveřejnění této zlé zprávy musel být opravdu silný.

LIDOVÉ NOVINY: V jaké kondici tedy aerolinky Smartwings momentálně jsou?

ŠIMÁNĚ: Pochopitelně existují problémy, které vznikly uzemněním a nedodáním dalších letadel, ale ty v rámci možností zvládáme. Máme skvělý tým lidí, kteří pro společnost pracují velmi tvrdě. Nepochybuji, že se nám podaří s problémy vyrovnat i v následujících měsících.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké odhadujete výsledky hospodaření za letošní rok?

ŠIMÁNĚ: Myslím, že se budeme pohybovat někde kolem nuly, pokud se zase něco nepředvídaného nestane.

LIDOVÉ NOVINY: Druhým hlavním akcionářem Smartwings není skupina CITIC, která po padlé CEFC převzala drtivou většinu investic v Česku. Jde o už zmíněnou společnost CIGL. Co je to za firmu?

Dynamika škod přes léto roste, odletů je podstatně více. Do úplně přesných čísel se ale pouštět nechci, předložíme je až na konkrétních jednáních. Za tímto účelem jsme si najali i mezinárodně uznávanou společnost EY. Chceme, aby čísla měla svoji váhu, byla průkazná a nezpochybnitelná.

ŠIMÁNĚ: Byla napojena na padlou CEFC. Státní společnost CITIC se od firmy CIGL snaží podle svých vyjádření už více než rok převzít akcie Smartwings. V jaké fázi rozhovory jsou, nevíme.

LIDOVÉ NOVINY: Jaká je role Jaroslava Tvrdíka, který je jedním ze zástupců čínské společnosti CITIC v Česku? Jednáte spolu?

ŠIMÁNĚ: Pan Tvrdík je českým zástupcem v představenstvu společnosti Rainbow patřící společnosti CITIC. V kontaktu jsme s ním zcela minimálně.

LIDOVÉ NOVINY: Jaké spojení máte na vašeho akcionáře společnost CIGL?

ŠIMÁNĚ: Nemáme žádné napojení. Rok jsme spoléhali na to, že společnost CITIC situaci vyřeší. (Mezi tím CITIC dokončil převzetí čínského podílu – 49,92 procenta – ve Smartwings – pozn. red.)

LIDOVÉ NOVINY: Už dříve jste řekl, že byste chtěl čínský podíl ve Smartwings odkoupit. To stále platí?

Pochopitelně existují problémy, které vznikly uzemněním a nedodáním dalších letadel, ale ty v rámci možností zvládáme. Máme skvělý tým lidí, kteří pro společnost pracují velmi tvrdě. Nepochybuji, že se nám podaří s problémy vyrovnat i v následujících měsících.

ŠIMÁNĚ: Rádi bychom o této variantě jednali. Problém je ale v tom, že není s kým. O tom rozhoduje centrála v Číně a s tou je komunikace nulová.

LIDOVÉ NOVINY: Nemůže mít o odkoupení podílu zájem ještě někdo jiný?

ŠIMÁNĚ: Žádné takové informace nemáme. Pokud by případný zájemce existoval a pokud by o sobě dával vědět, třeba prostřednictvím zmíněného článku, bude si muset uvědomit, že bez našeho souhlasu to nepůjde. Nikomu bych to ani nedoporučoval.

LIDOVÉ NOVINY: Kdo by to mohl být?

ŠIMÁNĚ: To nechám bez komentáře.

LIDOVÉ NOVINY: Smartwings vlastní i České aerolinie (ČSA). Dnes jde o relativně malou firmu, ovšem s dlouhou historií a cennou obchodní značkou. Jak vnímáte její budoucnost v rámci vašeho koncernu?

Myslím, že se budeme pohybovat někde kolem nuly, pokud se zase něco nepředvídaného nestane

ŠIMÁNĚ: Sladili jsme činnosti, které se v rámci koncernu překrývaly, snížili jsme počty zaměstnanců i náklady. ČSA dnes nejsou samostatnou společností, ale součástí koncernu Smartwings. Jde o tradiční značku, kterou chceme v každém případě rozvíjet a používat ji tam, kde to dává smysl. ČSA se daří, její výnosy za loňský rok stouply. Dnes už jsou flotily Smartwings a ČSA propojené, ale třeba na linkách, kde jsou cestující zvyklí na ČSA, létáme většinou pod jejich kódem.

LIDOVÉ NOVINY: Mají se tyto dvě značky lišit i v něčem dalším?

ŠIMÁNĚ: Lidé značku ČSA vnímají jako dopravce na pravidelných linkách. To jsme zachovali a k tomu jsme přidali nově také některé letní linky. V rozhodování, kde budeme používat jakou značku, se budeme držet výhodnosti pro celou společnost.

LIDOVÉ NOVINY: ČSA se musely změnit a převzít některé atributy lowcostových aerolinek, aby v konkurenci obstály.

ŠIMÁNĚ: Chceme nabízet stejné možnosti pro ty, kteří v rámci Smartwings letí charterem, nebo linkou. Máme stejnou zavazadlovou i produktovou politiku.

Autor: Michal Pavec
  • Vybrali jsme pro Vás