Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ministr školství Chládek zraje na výměnu

  10:51
Šéf resortu školství za ČSSD se rozhodl omezit právo rodičů vzdělávat své děti v domácí škole pro druhý stupeň základních škol. Proč vyvolal boj s rodiči? Proč chce omezit jejich svobodu? Ptá se Roman Joch.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek. foto: ČTK

Udělal jsem si vlastní tipování, který ministr či ministryně této vlády zaútočí první proti občanům a bude jim chtít vzít nějaké právo či omezit nějakou svobodu. Neuhodl jsem to však. „Vítězem“ v této „soutěži“ se stal ministr školství za ČSSD Marcel Chládek, přičemž mým tipem byli jiní dva členové této vlády. Měl jsem ho však v první třetině nejpravděpodobnějších „omezovačů“ svobody.

V Česku je domácí škola – právo rodičů vzdělávat své děti doma – zákonná na prvním stupni základních škol a experimentálně povolena i na druhém. Zkušenosti s ní jsou vynikající. Děti pravidelně docházejí na přezkoušení do „kamenné“ školy, v níž jsou přihlášeny, přičemž jejich studijní výsledky patří k nadprůměrným.

Absolvují také kroužky mimo domov – například hudební, výtvarné či sportovní –, díky čemuž se setkávají s ostatními dětmi, a ve skupinkách s rodiči, kteří učí doma své děti na úkor vlastního času či finančního příjmu, často navštěvují muzea, výstavy a pamětihodnosti. Tito rodiče jsou navíc silně motivovaní.

Nové připomínkové řízení

V novele školského zákona, kterou připravilo ministerstvo školství (MŠMT) Nečasovy vlády, bylo právo na domácí školu zakotveno i na druhém stupni základní školy, neboť se experiment osvědčil a žádné potíže nezpůsobil. Návrh novely bez problémů prošel i meziresortním připomínkovým řízením a měl jej už jen schválit Parlament.

Pak se však loni Poslanecká sněmovna rozpustila, odehrály nové volby, ustavila nová vláda a její ministr školství Chládek poslal znovu návrh novely do připomínkového řízení jednotlivých resortů – tentokrát však bez práva na domácí školu na druhém stupni. (Ta by mohla být opět povolena pouze jako ministerský experiment, který může kterýkoli ministr kdykoli zastavit a zrušit.) A narazil na rodičovskou veřejnost a narazí i na resorty.

Proč to ministr Chládek udělal? Proč zbytečně zaútočil proti rodičům, kteří jemu samotnému ani nikomu jinému nic neudělali a chtějí jen v klidu doma svobodně vyučovat vlastní děti? Proč vyvolal boj s rodiči? Proč chce omezit jejich svobodu a nedovolit jejich právo?

Ideologický důvod

Proti domácí škole v podstatě neexistuje rozumná námitka. Funguje a její výsledky jsou nadprůměrně dobré. Lze proti ní použít pouze ideologickou námitku – děti patří státu!

To tvoří základ ideologií nacismu, komunismu – všech totalitarismů. Ve svobodné společnosti však primární odpovědnost za děti patří jejich rodičům, nikoli státu.

Samozřejmě, že rodiče nemohou se svými dětmi dělat cokoli – například je týrat, zanedbávat jejich vývoj či vzdělání nebo vyučovat ke „ctnosti“ sebevražedných atentátů. Pokud by toto činili, měl by stát zasáhnout. To však není případ domácí školy v České republice. Existuje však ještě jeden ideologický důvod, proč nedovolit domácí školu – snaha vytvořit masu, dav, zglajchšaltovanou společnost, uniformitu, nudu a šeď.

Rodiče, kteří doma učí své děti, mají rádi rozmanitost, pestrost, různost a svobodu – alternativní způsoby života. Neučí své děti průměrnosti, šedi a závislosti na státu, což jsou tři pilíře socialismu, ale výtečnosti, originalitě a samostatnosti. Proto z těchto dětí jen obtížně vyrostou socialističtí voliči. Je to snad důvod, proč ministr Chládek chce být, pokud jde o domácí školu, kazimírem, kazisvětem a „omezovačem“ svobody?

Zátěž pro sociální demokraty

To však ministr školství Chládek neměl dělat. Vytvořil zbytečně další odpůrce nejen sobě, ale i své sociální demokracii. Pokud se sociální demokraté diví, že jim prudce klesají preference, a jsou z toho zoufalí, není to nic ve srovnání s tím, až se proti nim obrátí rozzlobená rodičovská veřejnost. A budou za to moci „poděkovat“ i ministru Chládkovi.

Smyslem demokratické politiky je vytvářet koalice a nové spojence, nikoli si zbytečně dělat další nepřátele. To však ministr školství Chládek udělal, a proto není pro svou sociálně-demokratickou stranu a její preference přínosem, nýbrž zátěží.

Budou-li se měnit ministři, šéf resortu školství Chládek je pro ČSSD, pokud má pud sebezáchovy, jedním z hlavních adeptů na výměnu. Koaliční partneři sociální demokracie pak nyní mají vynikající příležitost získat si nové spojence a přátele mezi rodiči. Stačí jen, když v meziresortním připomínkovém řízení udělají tu správnou věc.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...