130 let

| foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro Canu, foto ČTKČeská pozice

Modernizace D1: Firmy počítaly s tím, že se zahojí na vícepracích

  •   22:16

Stavební společnosti nabídly za práci na D1 ceny od 62 do 69 procent předpokládané sumy. Dle ŘSD je to na hranici realizovatelnosti.

Opět se zadrhla modernizace dálnice D1! Uzavírka, kde se nepracovalo! Stavbaři opět prodloužili uzavírku! Takové a podobné titulky se objevovaly v médiích v průběhu letních prázdnin. Jde přitom o vůbec nejkomplikovanější projekt v historii stavitelství dopravní infrastruktury u nás, a s nějakými problémy se proto dalo počítat.

Důvody, proč se práce na D1 zpomalují, souvisejí mimo jiné s cenovou politikou, kterou dnes stavební firmy na českém trhu praktikují. V tendrech nabízejí nízké ceny na hranici, za kterou již není možné zakázku dokončit. V minulosti prý byly zvyklé hojit se tím, že cenu navyšovaly o vyfakturované vícepráce. Jenže tato zaběhnutá praxe je nyní – a nejen v případě D1 – hodně ztížena.

Levněji, než se čekalo

V pěti tendrech Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na modernizaci dálnice D1 se zatím utkalo 13 firem. Po doložení požadovaných kritérií rozhodovalo měřítko jediné, a tím byla cena. ŘSD odhadovalo, že za modernizaci celé D1, která by měla skončit v roce 2018, zaplatí zhruba 14 miliard korun. Realita se ale od předpokladů bude podstatně lišit.

ŘSD zatím podepsalo smlouvy se stavebními firmami na čtyři úseky dálnice. Vítěz byl sice vybrán i na pátý úsek, a to mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži, ale jeden z účastníků soutěže – společnost Eurovia – podal podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a ten tendr koncem dubna pozastavil. Stavební firmy za modernizaci čtyř úseků D1 požadovaly po ŘSD od 62 do 69 procent sumy, která byla před zahájením výběrového řízení odhadnuta.

  • Zakázku na modernizaci úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou získalo Sdružení CPI pro D1 složené z firem Colas CZ a Porr. Vítězná cena zní na 649 milionů, což je 69 procent ceny odhadované.
  • Zakázku na modernizaci úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší získalo Sdružení D1 složené z firem OHL ŽS a Alpine Bau. Vítězná cena zní na 597 milionů, což je 62 procent ceny odhadované.
  • Zakázku na modernizaci úseku mezi Loktem a Hořicemi získalo Sdružení CPI pro D1 složené z firem Colas CZ a Porr. Vítězná cena zní na 625 milionů, což je 63 procent ceny odhadované.
  • Zakázku na modernizaci úseku mezi Šternovem a Psáři získala Eurovia. Vítězná cena zní na 523 milionů, což je 64 procent ceny odhadované.

O tom, že jsou vysoutěžené ceny na modernizaci D1 skutečně nízké a že to může přinést komplikace, se začalo spekulovat ihned po zveřejnění výsledků tendrů. „Ty ceny jsou opravdu na hranici realizovatelnosti. V době, kdy nabídky posuzovaly hodnotící komise, tak jsme si nechali ceny přepočítat. Modernizace je za ně realizovatelná, ale bez marží,“ říká generální ředitel ŘSD David Čermák a dodává, že stále trvá na tom, aby modernizace nejvytíženější české dálnice stála tolik, kolik je domluveno ve smlouvách.

Cenová politika

„Ty ceny jsou opravdu na hranici realizovatelnosti. Modernizace je za ně realizovatelná, ale bez marží,“ říká šéf ŘSD David Čermák.Společnosti mají řadu důvodů, proč se do soutěží, které jim nepřinesou žádný zisk, přihlásit. Pro někoho je důležité získat reference ze zakázky, které jim umožní přihlásit se do dalších tendrů, jiné takto bojují o přežití. I prodělečná zakázka jim totiž zajistí cash-flow. Soutěžit s nízkými cenami není specialitou D1. To, že se v Česku snižuje cena staveb, za které firmy získávají zakázky, dokazují i výsledky analýzy českého stavebnictví, kterou v úterý představila společnost CEEC ve spolupráci s KPMG.

Tlak na ceny má negativní vliv na kvalitu práce a v mnoha případech může firmy přivést ke krachu. „Na trhu je příliš mnoho firem a malé množství zakázek, o něž se tvrdě soutěží. Z toho pak plynou nízké a někdy až dumpingové ceny, které decimují celý sektor,“ tvrdí analýza. Marže firem se dostaly i do záporných hodnot. To znamená, že společnosti své zakázky dotují. Více než polovina stavebních firem přiznává, že do své nabídky nyní nezahrnují dříve obvyklou rezervu na pokrytí nečekaných nákladů. Zatímco ještě v roce 2008 na českém trhu působilo 767 společností s více než 50 zaměstnanci, loni jich bylo už jen 603. I to je důvodem dumpingových cen, které naopak nahrávají investorům.

ČESKÁ POZICE se dotazovala všech firem, které se v současné době na modernizaci D1 podílejí (OHL ŽS, Porr, Colass CZ, Alpine Bau a Eurovia), zda jsou jimi požadované ceny na hranici realizovatelnosti, jaké marže jim ze zakázek plynou a zda je pravdivé tvrzení o snaze částečně kompenzovat nízké ceny fakturováním víceprací. Otázky ale zůstaly bez odpovědi.

Marže stavebních  firem se dostaly i do záporných hodnot. To znamená, že společnosti své zakázky dotují.Zopakujme, že jediných hodnotícím kritériem v tendrech byla cena zakázky. „Firma, pokud doloží, že cena, kterou požaduje, je reálná, tak nám zákon nedává příliš velký prostor toto nerespektovat. Odmítám dělat politická rozhodnutí a posuzovat, jestli to skutečně je, nebo není reálná cena. Až bude v zákoně o veřejných zakázkách definované, co je bezpečná cena (bezpečná cena by měla být taková, která zaručeně přinese kvalitní stavbu a nebude navyšována – pozn. red.), pak se tím můžeme řídit,“ říká Čermák.

Nebrání se prý do budoucna diskusi, aby bezpečná cena byla do příslušného zákona zakomponována. „Může se například říci, že se vyloučí nabídka s nejnižší a nejvyšší cenou a vítězem se stane firma, která je nejblíže aritmetickému průměru. Nebo se může říci, že bezpečnou cenu nabízí druhý nebo třetí v pořadí. Dnes, tak jak je postaven zákon o veřejných zakázkách, nemohu při každé zakázce vysvětlovat, proč nebyla vybrána nejnižší cena,“ konstatuje Čermák.

A co vícepráce?

Firmy spoléhají na to, že nízkou cenou, s níž zvítězily v soutěži, si „vylepší“ vyfakturováním víceprací. Zákon o veřejných zakázkách přesně definuje, za jakých podmínek je možné dodatečné činnosti považovat za vícepráce. „Jednou z několika podmínek je, že musí jít o nepředvídaný rozsah dodatečných stavebních prací, a ty zároveň nesmějí překročit 20 procent ceny původní veřejné zakázky. Pokud nejsou splněny tyto podmínky, zadavatel by měl znovu vybrat nového zhotovitele,“ říká Kateřina Koláčková, expertka na veřejné zakázky ze společnosti Otidea, která se zabývá administrací tendrů.

Firmy spoléhají na to, že nízkou cenou, s níž zvítězily v soutěži, si „vylepší“ vyfakturováním vícepracíJenže obchodní podmínky, které dříve bývaly zahrnuty ve smlouvách mezi ŘSD a stavebními firmami, dávaly velkou pravomoc správcům stavby. Ti mohli povolovat různé úpravy projektu, aniž by to vedení ŘSD odsouhlasilo. Správci stavby, také zaměstnanci ŘSD, přitom za svá rozhodnutí nenesli plnou hmotnou odpovědnost.

Ve smlouvách mezi ŘSD a stavebními firmami byly již obchodní podmínky částečně upraveny, což se dotklo i víceprací. „Nedá se nikdy úplně vyloučit, že na stavbě nevzniknou vícepráce. Vždy nějaké budou a hrát si na to, že vícepráce jsou sprostým slovem, je chiméra. Dle nových obchodních podmínek ale musejí být nejdříve odsouhlaseny na ředitelství,“ říká Čermák. „Na to si holt ještě někdo nebyl schopen zvyknout,“ dodává.

Kvůli zastavení činnosti na jednom z úseků D1 zpřísnilo podmínky pro povolování dodatečných prací i ministerstvo dopravy. To nyní požaduje, aby u každé vícepráce byl uveden „pachatel“, tedy jaká je její příčina a kdo ji způsobil. Vícepráce se nyní schvalují dopředu, nikoliv až se zpožděním, a není možné je účtovat v balíku, ale pouze tak, aby bylo prokázáno každé jednotlivé navýšení ceny.

Ministerstvo dopravy rovněž požaduje, aby již při administraci víceprací byl vyvozen nejen systémový závěr, ale i pracovně-právní a trestní odpovědnost. V případě chyby v projektu stát bude striktně vyžadovat, aby odpovědnost nesli projektanti, včetně náhrady škody. „Vymáhat osobní odpovědnost za vícepráce by mohlo zapůsobit na firmy, které spoléhají na to, že se jimi mimořádně nízká cenová nabídka v rámci víceprací dorovná. Tuto praxi uchazeči bohužel aplikují stále častěji. Při snaze získat veřejnou zakázku za každou cenu nabídky stále snižují, mnohdy až na 60 procent obvyklé ceny,“ říká Koláčková ze společnosti Otidea.

Ocenit riziko

Firmy, když se ucházejí o zakázku, zakalkulují do konečné ceny, s níž soutěží, i riziko, že stav vozovky bude horší, než se před zahájením stavebních prací předpokládá. Což se stalo například při odstranění betonových desek z krajnice vozovky na modernizovaném úseku D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, na němž pracuje OHL ŽS a Alpine Bau. Práce se proto v červenci na této etapě zastavily a firmy požadovaly navýšení rozpočtu.

Za to, že se při modernizaci D1 bude hýbat s cenami, nelze svalovat jen na cenovou politiku firem. Vinu nese i ŘSD.Generální ředitel ŘSD Čermák je ovšem přesvědčen, že k přetahované o peníze by při modernizaci D1 došlo i v teoretickém případě, kdy by byly v soutěži vybrány firmy s vyšší nabízenou cenou. „Vyjděme z jednoduché matematiky. Kdybych dal zakázku druhému v pořadí a platilo by, že se bude snažit cenu dohnat na vícepracích, tak se dostanu na cenu dalšího v pořadí. A ten by stejně udělal maximum pro to, aby využil maximum víceprací. Tady byli v minulosti všichni zvyklí, že dvacet procent (dle zákona o veřejných zakázkách nesmí vícepráce překročit dvacet procent ceny původní veřejné zakázky – pozn. red.) je automatická součást rozpočtu,“ říká Čermák.

Buďme ale spravedliví. Za to, že se při modernizaci D1 bude hýbat s cenami, nelze svalovat jen na cenovou politiku firem. Vinu nese i ŘSD. To ostatně připouští i Zpráva o stavu a činnosti ŘSD z loňského roku. V materiálu se mimo jiné konstatuje: „Dokumentace ke stavbě byla tak špatně připravena, že podle ní nebylo možné s plnou odpovědností řádného hospodáře a podle platné legislativy vypsat výběrové řízení na zhotovitele. (...) S ohledem na stav v čase byly pouze dvě možnosti. Zastavit výběrové řízení na zhotovitele stavby, nebo dokumentaci s maximálním nasazením dát do stavu schopného dokončení soutěže.“

ŘSD se obávalo, že kdyby byla modernizace D1 zrušena, mohl by nastat kolaps na stavebním trhu. I proto byla nakonec zvolena druhá varianta...

Autor: Kateřina Menzelová
  • Vybrali jsme pro Vás