Dlouho platilo, že k typické české dovolené patří železná zásoba játrových paštik a stan. Uplynulé dva roky se však rozvíjí trend, kdy si starší české ročníky chtějí dopřát podobně, jako je to zvykem u těch německých. Cestovní kanceláře díky tomu zažívají renesanci vrcholně organizovaných zájezdů s delegátem a předpřipravenými výlety, o které mladší lidé nejeví zájem. Zájezdů prodaných lidem starším 55 let je za dva roky více o deset procent. Cestovní agentura Invia, která přeprodává zájezdy od cestovních kanceláří, hlásí nárůst dokonce o polovinu.
Podle dat Eurostatu z roku 2017 čeští senioři obsadili v cestování národů v Evropské unii třetí příčku. Častěji ale jezdili po tuzemsku. To se postupně mění. Jde o to, že do penzijního věku „dorůstají“ lidé, kteří jsou zvyklí častěji cestovat. „Rok od roku přibývá aktivních seniorů, kteří chtějí trávit dovolenou v zahraničí. Zvýšený počet je dán tím, že tato generace byla celý život ekonomicky aktivní a má teď dostatek peněz na cestování. Tento trend bude velmi silný i nadále,“ říká Simona Fischerová z Asociace cestovních kanceláří. Podle Invie zaplatil loni senior za zájezd průměrně 16,2 tisíce korun.
Vyšší organizovanost
Pro zprostředkovatele zájezdů to je otevření jeskyně s pokladem – zatímco mladší ročníky raději cestují na vlastní pěst, stačí jim letenka a ubytování často řeší až na místě, starší jedinci upřednostňují vyšší organizovanost. Na rozdíl od mladších hledají zájezdy, kde mají vedle ubytování zajištěnu i stravu a nemusejí se téměř o nic starat. Pořizují si kompletní balíčky – výlety s výkladem, průvodce a delegáty.
Zatímco mladší ročníky raději cestují na vlastní pěst, stačí jim letenka a ubytování často řeší až na místě, starší jedinci upřednostňují vyšší organizovanost. Na rozdíl od mladších hledají zájezdy, kde mají vedle ubytování zajištěnu i stravu a nemusejí se téměř o nic starat. |
„Podle našich statistik si každý druhý seniorský pár rovnou při koupi zájezdu platí i nějaký fakultativní výlet do okolí destinace za památkami, případně plavbu lodí po okolí. Obvykle společně cestuje manželský pár, ale výjimkou není ani skupinka více žen,“ dodává Fischerová. Dalším specifikem těchto klientů je, že volí okrajové termíny sezony – chtějí se za každou cenu vyhnout vedru a velkému náporu lidí. Ve výběru destinace se ale konzervativního přístupu tolik nedrží.
Nostalgická vzpomínka pořád ponechává v oblibě Egypt, Řecko, Chorvatsko a Bulharsko, ale prosazují se i vzdálenější cíle typu USA, Číny nebo třeba Senegalu. „Často od klientů slyšíme, že zamlada nemohli cestovat, tak si to teď chtějí vynahradit,“ říká Jan Bezděk, mluvčí kanceláře Fischer. Kolem nově otevřených peněženek starších ročníků nekrouží jenom cestovky, trendu si všimly i veletrhy zaměřené na cestovní ruch. Čím dál víc přizpůsobují nabídku tomu, že podíl návštěvníků jejich výstav ve věkové kategorii 60+ přesahuje 50 procent.
Speciální nabídky
„Přibývá aktivních ‚seniorů‘, které neomezuje zdravotní stav a nedostatek peněz. Pro cestovní kanceláře je tato cílová skupina velmi zajímavá. Některé se specializují přímo na ni,“ uvádí mluvčí veletrhů Go a Regiontour Karolína Křenková. Cestující senioři podle zprostředkovatelů zájezdů stojí též za bobtnajícím fenoménem nákupu v režimu first minute.
Senioři si často dovolenou na léto pořizují už na podzim předchozího roku. To cestovním kancelářím vyhovuje, takže vytvářejí speciální nabídky pro tuto cílovou skupinu. |
Dovolenou na léto si často pořizují už na podzim předchozího roku. To cestovním kancelářím vyhovuje, takže vytvářejí speciální nabídky pro tuto cílovou skupinu. Třeba kancelář Exim Tours letos poprvé připravila katalog pro cestovatele 50+, podobně se už před dvěma roky zachoval Čedok – stačí, že jeden z dvojice překonal 55. narozeniny a i jeho mladší doprovod dostane dotovanou cenu.
„Nejstarší ročníky preferují klidnější letoviska a destinace, ale ani to už dnes není pravidlem. Máme spoustu dříve narozených zákazníků, kteří naopak chtějí trávit dovolenou někde, kde to žije, kde se dá vyrazit do městečka na vycházku po promenádě, do kavárny či na trh, klienty, kteří se ptají již při koupi zájezdu, jaké lze absolvovat na místě výlety s českým průvodcem, a co všechno se dá navštívit. Představa typického seniora, jehož nejdůležitějším požadavkem je ‚doktor v domě‘, rozhodně není nejčastější případ mezi těmi, kteří s námi vyrážejí na dovolenou,“ dodává Petr Šatný, marketingový ředitel CK Alexandria.