Jak vyplývá z analýzy LN, na většině území Česka je třeba počítat s prodejní cenou garáží i přes 200 tisíc korun. V centru Prahy se ale dostanete i na desetinásobek. Nejen samostatné garáže, ale i garážová stání jsou v Česku stále velmi vyhledávaným zbožím. Je to tradičně záležitost především velkých a středních měst, dnes už ale i ve městech o 20 tisících obyvatelích dovede parkování řidiče potrápit.
Jenže nových garáží příliš nevzniká a zájemci o kryté parkování se v podstatě musejí spolehnout na dvě cesty – buď si pořídí starší garáž, jejichž „kolonie“ vznikaly v dobách socialismu třeba v blízkosti sídlišť, nebo budou hledat parkovací stání v podzemních garážích některého z nových developerských projektů. Především druhá varianta se týká větších měst.
To potvrzuje i Jan Martina, oblastní manažer M&M Reality pro Prahu: „Tyto řady garáží v minulosti vznikaly poblíž budovaných městských sídlišť po celé republice. Dodnes zpravidla stojí na městských či obecních pozemcích, v mnohem menší míře pak na pozemcích restituentů či spekulativních vlastníků. Každá kóje má vlastní uzamykatelná vrata a navzdory nevábnému vzhledu těchto zón jde o velmi lukrativní zboží.“
Extrém Praha a Brno
To se výrazně projevuje na jejich ceně. LN cenové hladiny zmapovaly. Z analýzy aktuálních nabídek vyplývá, že ve většině republiky je třeba si na solidní garáž či stání připravit alespoň 200 tisíc korun. Najdou se i levnější, cenu ovlivňuje lokalita a stav objektu, ale z hlediska stavu trhu jde spíš o výjimky. Není tedy divu, že řada zákazníků dává přednost pronájmu. Ani tady nejde o levnou záležitost.
Jestli někde skutečně dosahují ceny garáží a garážových stání extrémů, je to v Praze a také v Brně. Dvě největší česká města trápí problémy s parkováním dlouhodobě. I když zejména v některých lokalitách Prahy mohou ceny dosáhnout extrémů, celorepublikový průměr se pohybuje okolo 1500 korun za měsíční pronájem garáže či parkovacího stání ve společných garážích bytového domu. |
I když zejména v některých lokalitách Prahy mohou ceny dosáhnout extrémů, celorepublikový průměr se pohybuje okolo 1500 korun za měsíční pronájem garáže či parkovacího stání ve společných garážích bytového domu. Rozdíly v cenách dle lokalit jsou tu o něco nižší než v případě prodejů. Z hlediska investice jsou tedy zajímavější garáže v levnějších lokalitách. Investiční nákupy jsou ale spíše výjimkou.
„Většina klientů pořizuje garáže primárně za účelem uspokojení vlastních potřeb. Ale máme i část klientů, kteří tak činí z investičních důvodů. Výhodou garáže je nižší pořizovací cena než v případě bytové jednotky, poptávka po pronájmech je velmi silná a v případě nákupu více garáží se jedná o dobré rozdělení investičního portfolia,“ vysvětluje Jan Martina. Jestli někde skutečně dosahují ceny garáží a garážových stání extrémů, je to v Praze a také v Brně. Dvě největší česká města trápí problémy s parkováním dlouhodobě.
Z nabídky portálu Reality.idnes.cz v analýze LN vyplynula průměrná cena garáží či garážových stání přes 638 tisíc korun. Tento extrém je způsoben několika drahými nabídkami, kdy například nejdražší nabízené parkovací stání vychází na 1,3 milionu korun a nejdražší garáže se prodávají za ceny kolem dvou milionů. Většinou přitom nejde o spekulativní nabídky, vysoké ceny se týkají především parkovacích objektů v centru města, kde je každé kryté parkovací místo vzácností.
Největší rozptyl cen
Vysoké cenové hladiny potvrzují i zástupci realitních kanceláří. „Průměrná cena garážového stání či garáže v hlavním městě přesahuje 450 tisíc korun. V samotném centru, tedy v Praze 1 a 2, není problém dostat se s cenou garáže přes milion korun. Poptávka tu je a ceny jsou extrémní,“ vysvětluje Jan Kratochvíl ze společnosti Re/Max G8. Rozptyl cen je ovšem v Praze asi největší z celé republiky. Na rozumné úrovni je drží pokračující bytová výstavba, která stíhá uspokojit alespoň potřeby v aktuálně budovaných projektech.
Rozptyl cen je v Praze asi největší z celé republiky. Na rozumné úrovni je drží pokračující bytová výstavba, která stíhá uspokojit alespoň potřeby v aktuálně budovaných projektech. V nich developeři nabízejí vnitřní parkovací stání vybudovaná v takovém množství, v jakém jim to dovolují a zároveň přikazují pražské stavební předpisy. |
V nich developeři nabízejí vnitřní parkovací stání vybudovaná v takovém množství, v jakém jim to dovolují a zároveň přikazují pražské stavební předpisy. „U bytových jednotek je možné umístit maximálně dvě stání na jednotku. Venkovní stání jsou zpravidla navrhována jako návštěvnická, stání pro rezidenty se snažíme umisťovat do suterénů námi navrhovaných objektů,“ vysvětluje základní obrys pravidel a běžné praxe Michaela Tomášková, výkonná ředitelka společnosti Central Group.
„U projektů středního segmentu se stání většinou prodávají mezi 300 a 400 tisíci korun s DPH za vnitřní (neuzavřené) parkovací stání,“ dodává Tomášková. V Brně není situace o mnoho lepší. V celém Jihomoravském kraji je podle analýzy průměrná cena těsně pod hranicí 400 tisíc korun a mohou za to hlavně ceny v jeho metropoli. To opět potvrzuje zástupce M&M Reality: „Cena starších garáží se v Brně v závislosti na velikosti a lokalitě pohybuje v rozmezí od 350 do 450 tisíc korun,“ vysvětluje Jarmila Odehnalová, oblastní manažerka realitní společnosti pro Jihomoravský kraj.
„Moderní variantou je pouze vlastní místo ve společné garáži v novém bytovém domě. Ceny těchto parkovacích míst se pohybují okolo 350 tisíc korun, nicméně jejich prodej je v současnosti komplikován předkupním právem,“ dodala Odehnalová. V mnoha ostatních částech republiky stojí solidní garáž či parkovací stání zhruba čtvrt milionu korun a pronajmout se dá za částku v průměru asi 1300 až 1800 korun měsíčně dle lokality. Čtvrtmilionový průměr platí pro Liberecký, Plzeňský, Jihočeský, Zlínský a Olomoucký kraj a také pro Vysočinu.
Chudá nabídka v malých městech a na vesnicích
Okolo 200 tisíc se pohybují ceny v Moravskoslezském, Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Výrazně levněji je jen v Ústeckém a Karlovarském kraji, kde ceny snižují vyloučené lokality a hodně poničené garáže. Například v Litoměřicích není problém najít garáže za čtvrt milionu, zatímco v neatraktivních oblastech Ústí nad Labem se prodávají od 60 tisíc. „Také v Ústí je s parkováním velký problém a garáže, které se objeví v nabídce, jsou téměř okamžitě pryč, musí ale jít o dobrou lokalitu mimo vyloučené oblasti,“ potvrzuje Tomáš Hanauer, vedoucí pobočky M&M Reality v Ústí nad Labem.
Existují i lokality, kde se garáže ani garážová stání nedají koupit prakticky vůbec. Nabídka je velmi chudá nejen v malých městech a na vesnicích, kde většina obyvatel žije v rodinných domech s vlastním parkováním na pozemku. V řadě krajů je potíž sehnat například moderní parkovací stání v podzemních garážích, především kvůli minimální developerské výstavbě, která tento moderní způsob parkování přináší. |
Obecně lze také tvrdit, že jsou garáže dražší v lázeňských a turistických městech. V Karlovarském kraji jsou jednou z nejdražších lokalit Mariánské Lázně, i tady je ale cena v podstatě na republikovém průměru. V Královéhradeckém kraji je zase výjimkou Špindlerův Mlýn, jehož extrémní ceny jsme ani nepočítali do průměru: pokud se zde najde garážové stání či garáž k prodeji, cena snadno dosáhne 750 tisíc korun.
Další výjimkou z tuzemského cenového průměru je Středočeský kraj. Jeho blízkost metropoli žene ceny vzhůru; zároveň ovšem platí, že vzrůstající vzdáleností od hlavního města zase výrazně klesají. S vyššími cenami je třeba počítat v Říčanech či Kralupech nad Vltavou, ale také v Mladé Boleslavi. I v centru českého automobilového průmyslu je parkování velký problém. I tady nabídkové ceny dosahují lokálních extrémů, v naší analýze je například garáž s cenou přes 600 tisíc korun.
Existují ale i lokality, kde se garáže ani garážová stání nedají koupit prakticky vůbec. Nabídka je velmi chudá nejen v malých městech a na vesnicích, kde většina obyvatel žije v rodinných domech s vlastním parkováním na pozemku. V řadě krajů je potíž sehnat například moderní parkovací stání v podzemních garážích, především kvůli minimální developerské výstavbě, která tento moderní způsob parkování přináší.