Diskuse k článku
Povinná maturita z matematiky: Dědictví komunistické výuky
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
Michal HocekzakazatNaopak - vyuka matematiky by se mela zakazat! Jen zcela matematicky nevzdelany obcan muze politikum uverit, ze lze snizovat dane a zaroven zvysovat socialni davky... |
![]() |
Jiri JanecekUf...No, o vzdelavani muze psat kdokoli a pan Rambousek se toho bohuzel take dopousti... Na oplatku se ja budu vyjadrovat k ekonomii - "...že stát sám žádné peníze nemá – kromě těch, které sebere občanům v podobě daní..." Tak nevim, toto se ucilo v roce 76 na VSE? Podle mne statu patri veskere penize a obcane (az na vyjimky, ktere budto patri do vezeni nebo tam uz jsou) nemaji a netvori zadne. No a na dane se teda muzeme divat jako na poplatek, ktery obcane plati za pouzivani penez... |
![]() |
J. Křivantohle bych ani nečekalMilé překvapení, shodli se tu skoro všichni "pravičáci", "levičáci" a i ti další, to člověka potěší, že existuje i rozumná platforma pro všechny. |
![]() |
Kdybi jste vyděly, jakékusi vicházejí z deváté třídy, tak by jste zabečely smutkem. Vím o čem mluvím, jdem učitel!!! |
![]() |
J86a40n 40K59o90z52o33h83o81r92s96k82ý 1371639562775Re: Kdybi jste vyděly, jakéja to vidim dnes a denne na nejruznejsich "lidovych" diskuznich forech. zkuste si dovolit nekoho opravit, okamzite se na vas sesype smecka slunickovych lidicek a jste za nejhorsiho. nakonec i ja pisu z pohodlnosti vetsinou bez velkych pismen (a ted i bez didakritiky, protoze mam tady spatnou klavesnici). takze uz radej drzim hubu a krok. no a takova nejaka matematika je jen tresnickou na pomyslnem dortu. |
![]() |
J17a89n 80K23o87z52o65h29o68r81s96k33ý 1721369232815diakritikasamozrejme 8-) |
![]() |
Hodně hloupý článek !Matematika neučí vzorečky, matematika učí racionálně a logicky myslet. A to potřebují děti ze všeho nejvíc. |
![]() |
Re: Hodně hloupý článek !Má učit - ovšem je otázka, co mohou učit absolventi polistopadového školství. Obávám se, že i většina učitelů považuje matematiku za seznam vzorečků... |
![]() |
Re: Hodně hloupý článek !To je stejné i v Německu. A já mám z toho slušný přivýdělek k penzi. |
![]() |
Chá, chá, chá pane Rambousku!V čem spočívá pokrok lidstva? V naukách popisných počínaje mrtvými jazyky a konče společenskými naukami, které zatím nedosáhly té úrovně, aby se staly exaktní vědou a utápí se dnes v kecání o kecání o kecání? Nebo spíš v pokroku v přírodních vědách, na kterých stojí veškerý technický pokrok? Zde o exaktnosti není pochyb. A že je dnes matematika základem nejenom veškerých přírodních věd, ale že se bez ní, ve své úporné snaze stát se vědou, neobejdou ani společenskovědní nauky, není pochyb. Navíc nad tím vším ční neoddiskutovatelný požadavek, aby ten, kdo má certifikát o tom , že je řádně a dostatečně vzdělán na středoškolské úrovni a je schopen studia na libovolné vysoké škole = maturitní vysvědčení, musí vládnout i základními středoškolskými znalostmi z matematiky. Jistě uznáte, že je vrcholně trapné, když si maturant neumí ani spočítat, kolik bude splácet z úvěru a sám sebe uvede do dluhové pasti.... Netvrdím, že vám matematika musí být sympatickou, ne, každý měl to štěstí na |
![]() |
J. Malá 177Co můžeme čekat,když školství velí stará garda? Nechala bych je všechny ty génie udělat maturu nejen z matiky a pak je pro neschopnost vykopla. |
![]() |
Stará garda je to jediné, co současné české školstvíještě drží. O jejich schopnost složit tu trapně jednoduchou státní "maturitu" se nebojte - zato až budou učit převážně či výhradně absoloventi polistopadového školství, půjde úroveň znalostí dolů geometrickou řadou. |
![]() |
Re: Co můžeme čekat,Ale, ale, ale paní Malá. Já jsem měl za totáče štěstí, že mě učili ještě kantoři z baťovských škol. Matematika byla jedním z rozhodujících předmětů, na které se kladl důraz. A dokázali ji i naučit i ty nejnatvrdlejší. Móda analfabetů s maturitním vysvědčením, to je opravdu zvrhlost až posledních let, jako důsledek falešně chápané svobody vzdělávat a vzdělávat se. Víte, on spíš ty minulé doby připomíná požadavek na právo mít certifikát vzdělance, nechť jsem blb, nebo Einstein. Chce-li kdo mít papír na hlavu, má jen dva zdroje. Buď na psychiatrii, nebo složit řádnou maturitu na řádné škole. Nic mezi tím. A změkčovat požadavky na maturanty jenom proto, že je kdosi líný naučit se matiku alespoň na čtverku a ohánět se hloupě talentem a společenskými vědami... To je naprostá pitomost, již jenom jako nápad, natož v praxi. To pak končí tím, že maturant napíše dopis a má v každém druhém slově hrubku! |
![]() |
Já měl "socialistické" učitele, ovšem měl jsem klkujak na matematiku od druhého stupně (pane učiteli Provazníku, pořádně to tam nahoře prožeňte!) přes gymnázium (na matfyzu se to bere jako samozřejmost), ale i na historii nebo jazyky. často byli protivní jak..., no hodně - ale naučili a nejen to - dokázali získat! |
![]() |
Jenže! Co z toho v hlavách zůstává?Stačí si porovnat učivo z různých let a máte jasný obrázek.Žáci vám popíší rozmnožování prvoků,druhy květenství,logaritmickou rovnici,deskriptivní geometrii,ale anglický návod k obsluze nějaké věci nepřeloží ani jejich učitelka!Co je může naučit někdo,kdo se 20 let učil komunistické nesmysly,jako že vydělává jen ta firma,co vykořisťuje své zaměstnance!(nízké mzdy,dlouhá pracovní doba atd.)Někteří moudří lidé se již před 80 lety nad podobnými věcmi pozastavovali rovněž.Např. jak pomůže majiteli strojírny znalost větného rozboru v podnikání. |
![]() |
Re: Jenže! Co z toho v hlavách zůstává?Ale to snad nemá s matematikou nic společného! To je špatná metodika výuky cizích jazyků. Výuky žactva i učitelů! Výuky, která je zaměřena na lingvistiku ale ne na praktické užití jazyka. Předškolní dítě o lingvistice nic neví, ale když ho dáte do cizojazyčného prostředí, do tří měsíců slušně mluví. Naši letci v Anglii se museli základy jazyka naučit během pár týdnů... Zde hledejme chybu! |
![]() |
Na co matematika.Tady se pise o matematice jako kdyby k nicemu nebyla. Matematika je ale nastroj k necemu. Jestlize se k ostatnim technickym predmetum nepotrebuje, je neco shnileho ve state Danskem. Odpor k matematice vzbuzuji spatni ucitele a spatne osnovy. Nevim jake je skolstvi v Anglii. Ale vim jake je skolstvi ve Svycarsku.Tam je hodne uzite matematiky. Pritom je tam prima demokracie a caste hlasovani o vecech statnich a zanedbatelna korupce.To co autor po studentech chce je spravne, ale o to se mohou zajimat,az udelali domaci ulohy. Nase spolecnost je v dezolatnim stavu a udelat poradek, k tomu je zapotrebi hodne uzite matematiky. Narod by mel zacat pocitat tak jak je tomu ve Svycarsku. Jenze to by se musely zacat stavet nove veznice. |
![]() |
S73t10a27n77i83s87l51a34v 17T77o42m30á69š 1848193134982Matematika se nedá okecatproto ten pokřik |
![]() |
V.HricákRe: Matematika se nedá okecatTo je pravda.Buď umíš,nebo neumíš.Na konci musí být správný výsledek. |
![]() |
J93a33n 16K93r66u24p24k15a 9111904452587Vzdělanost je privilegium...nikoliv vzdělání přírodovědné nebo humanitní. To jsou jen právní pojmy, či-li formality. Ale hlavně NEPRIVILEGOVAT jedny před druhými. Humanitní vzdělání je na tom, pravda, bídně. Je to proto, že se ve společensky vědně zaměřených oborech prostě neučí pořádně to, co bývalo klasikou, bohužel je to reziduum totalitního myšlení-základem má být předmět filozofie od shora dolů (klasická filozofie, logika, etika, politická filozofie a antropologická filozofie), rétorika, gramatika, dva mrtvé jazyky slovem a písmem, další dva světové jazyky min. na úrovni B1. Bývávalo, že právě lidé s těmito znalostmi řídili státní správu, policii a finance a stát jako celek. Technické obory byly také důležité, nicméně jejich absolventi řídili "jen" specializované odborné úřady v území nebo byli cvičeni pro službu v armádě. |
![]() |
TatanaRe: Vzdělanost je privilegiumKde dnes vezmete učitele latiny? Latina se učí jen na některých gymnasiích, protože nejsou učitelé. Nic proti rozmanitosti učebních osnov, ale uvědomujete si, že jejich pestrost dělá z rodičů nevolníky jedné školy, kteří se bojí přihlásit dítě do jiné školy? V Anglii je spousta internátních škol, u nás pár, a to ještě cenově dostupných jen pro vrstvu nejbohatších rodičů. Z druhé strany naše staré socialistické školství vyprodukovalo lékaře, biology, právníky, učitele atd., kteří byli schopni postavit vlastními silami chaty a opravit chalupy, kde dnes mnozí z nich dožívají trvale. Měla jsem strýce, absolvanta klasického gymnasia ještě za 1.republiky, který uměl latinsky, klasickou řečtinu i hebrejštinu. Když jsem dostala překlad Odissea od pana Vaňorného, hned to začal překládat do řečtiny a latiny - znělo to jako rajská hudba. I on byl nespokojen s úrovní našeho školství, říkal, že málo cvičí paměť. |
![]() |
Socialistické školství bylo především prostupné!dyž se přestěhoval žák či student z Ostravy do Prahy nebo Kotěhůlek, nastoupit do odpovídající třídy a byl max. dva týdny od výuky v nové škole. Když měl na ZDŠ problem s učením, mohl být zařaten do pomocné a pozor! když tam prospíval, mohl přejít zpátky! Nenutilo, aby se žák rozhodl pro gymnázium v 5. třídě, kdy často žáček netuší, k čemu to je a jde tam jen kvůli rodičům. Dokonce bylo možné, aby učeň, kterému v 16 "zaplo", že by se mohl přece jenom učit líp, přešel na maturitní obor (obvykle strávil na učňáku o rok déle) - a když mu to šlo, mohl to zkusit dále na VŠ. V době, kdy VŠ byla skutečně vysoká a vysokoškolské vzdělání mělo do 10% populačního ročníku. Toto se "podařilo" absolutně odbourat. A kampak s cvičením paměti! To je přece "socialstické byflování"! |
![]() |
V.HricákPane RambouskuPo revoluci bylo našemu školství vyčítáno biflování.Přesto,ve srovnávacích testech všeobecných znalostí se umisťovali naši studenti na předních místech.Dnes jsme do značné míry převzali západní model výuky,zrušili jsme přijímací zkoušky na SŠ a v podobných srovnávacích testech propadáme.Navíc.Co chvíli slýchávám v médiích nářky šéfů firem na mizernou připravenost absolventů odborných škol.Můžete mi to vysvětlit? Říkává se,že účel světí prostředky.A každá změna,aby měla mít smysl,by měla být změnou k lepšímu.Máte pocit,že veškeré změny v našem školství za posledních 25 let jimi opravdu byly? |
![]() |
J. Malá 177Re: Pane RambouskuA máte pocit, že je to matematika, co nás vytáhne z bídy? Mám 59 let, pracovala jsem na několika zodpovědných vedoucích pozicích a v životě jsem kromě běžných výpočtů a sedláckého rozumu nepotřebovala žádnou zvláštní matematiku. Mimochodem, na ekonomce jsme z matiky ani nematurovali a neslyšela jsem, že by to někomu chybělo. Spíš je třeba podchytit talenty a vzdělávat je v tom, na co mají a co je baví. Jenže to je pracnější, než celoplošná maturita. To by panství na ministerstvech muselo přemýšlet a nedejbůh pracovat... |
![]() |
V.HricákRe: Pane RambouskuI když jsem z toho radost tenkrát neměl,z matematiky jsem maturoval.Ale máte pravdu,že po zbytek života jsem si vystačil s trojčlenkou a Pythagorovo větou.Vemte to ale i z jiné stránky.Jedná se o střední školu a tomu by měla asi odpovídat náročnost výuky.Berte to,jako pomyslné síto,které by mělo roztřídit chytré od blbých.Pokud by to tak nebylo,mohly by osnovy končit u vyjmenovaných slov a malé násobilky.V tom případě pak můžeme střední školství vynechat a děti posílat ze základky rovnou na vysokou.Škola nikdy nedokázala stoprocentně připravit na běžnou praxi.Měla by ale dát určitý základ,na kterém v praxi může člověk dál stavět.I když to dnes nikdo nechce přiznat,jsem přesvědčený,že systém školství měl bolševík propracovaný dobře.Náplň výuky je věcí jinou.Ale výběr,resp. selekce podle vědomostí nebyla na škodu. |
![]() |
Pane autore, naučili vás ti komunisti aspoň násobilku?Další blábol. Zrušme tedy všechny maturity z matematiky a její výuku vůbec a nahraďme ji vařením krupicové kaše, případně pervitinu. To jsou ty nejdůležitější znalosti pro život, bez nich český národ zblbne nebo rovnou zahyne. |
![]() |
MirStaromilsky tvrdím - SO, střední odbornévzdělání, tj. 3 leté s výučním listem by mělo zůstat tou poukázkou pro vstup do střední třídy jako kdysi. Mám v příbuzenstvu tesaře, truhláře, zedníka - perfektně umí počítat, rýsovat a jako OSVČ i válčit s byrokracií. Nicméně všeobecné vzdělání přírodovědné i humanitní mladým přeji. Většina SŠ má dvouleté maturitní nástavby. Když dotyčný u matury neuspěje, zůstane mu výuční list. I střední školy byly profilované a pokud někdo třeba z ekonomky chtěl na techniku, budiž, ale musel složit příjimačky a řada zkoušek pro něj byla těžších. Tudíž ne povinná maturita např. na střední zdravotní, pedag. atd., ale kvalitní výuka v rámci profesní přípravy a ještě něco navíc. A výhrady autora, že na základkách je moc učiva? Inu, co se v mládí naučíš... Hlavně nezanedbat násobilku a vyňatá slova :-). A líbil se mi zde názor maturitu z češtiny zahrnout do obecnějšího občansko-vědního bloku. |
předchozí | 1 2 | další |