130 let
Logo Starbucks.

Logo Starbucks. | foto: Reuters

Pro středoevropský fastfoodový kolos nejsou hipsteři konkurencí

  •   8:03
Šestnáct trhů, sedm značek a jídelníček ze smaženého kuřete, burgerů, pizzy, italské kuchyně či steaků doplňuje latté v papírovém kelímku. Polský franšízant AmRest provozuje v ČR rychlé občerstvení KFC, Burger King nebo kavárny Starbucks.

Hudbu v kavárně protne pískot šlehače na mléko. V nově otevřeném Starbucksu sedím před Pavlem Škvárou, který ve společnosti AmRest zastává pozici ředitele regionálního rozvoje pro region CE&SEE a jednatele ČR. Usazen v modrém saku si do porcelánového kalíšku nalévá černou kávu připravenou ve french pressu. Já k milovníkům kávy od amerického řetězce nepatřím, a tak raději usrkávám zelený čaj.

„Mám rád jeho plnou a výraznou chuť,“ prohodí Škvára mezi popíjením na adresu svého nápoje. Spíš než jestli preferuje kávu s mlékem nebo bez mě zajímá, co má zaměstnanec středoevropského franšízanta rád na talíři. „Určitě thajskou kuchyni, ale nepohrdnu českou klasikou, zvláště v dobré restauraci za Prahou,“ říká Škvára.

Občas prý zajde ale i do restaurací provozovaných AmRestem. „V každé z našich značek se občas najím. Hodně sportuji, a tak se snažím udržovat vyváženou stravu. Pestrost je podle mě základ. Jednou se najíte v KFC nebo v Burger Kingu, stejně jako v dalších restauracích,“ zmiňuje značky z portfolia společnosti.

Strategické kuře

Původem polská firma ovšem nevyrostla ve skupinu ovládající téměř 1650 restaurací díky burgerům nebo smaženému kuřeti z Kentucky, ale pizze. Společníci Henry McGovern a Don Kendall totiž před 25 lety otevřeli na Rynku ve Vratislavi svou první pobočku Pizzy Hut. Značka měla úspěch, a tak se mohla v dalším roce rozrůst o další restauraci ve Štětíně. „Z rodinného byznysu jsme se postupně stali nadnárodní korporací, jejíž obrat se pohybuje kolem pěti miliard polských zlotých, tedy 30 miliard korun,“ vypočítává Škvára.

Po Polsku zamířil AmRest v roce 1998 do Česka, kde provedl akvizici se společností Yum!. Převzal tak pobočky rychlého občerstvení KFC, které je i dnes jeho nejsilnější značkou. Výrobce smaženého kuřete otevřel svou první restauraci ve Vodičkově ulici, nedaleko konkurenčního McDonald’s. A rivaly jsou dodnes.

Kuřecí stehýnka začal AmRest připravovat v šesti českých pobočkách. Nyní jich má v portfoliu 85, zatímco konkurenční McDonald’s jich v Česku provozuje o deset více.

„Koexistence dvou značek je podle mě dobrá. Navzájem se pozorují, co dělá ten druhý, společně určují trendy a vzájemně se chtějí překonat jak v počtu poboček, tak v obratu,“ vypočítává Škvára. „Překryv zákazníků je přitom jen částečný. Není to úplně o tom, že si někdo vybírá mezi KFC nebo mekáčem. Zákazníků, kteří jsou věrní nám nebo jim, je mnoho,“ tvrdí současný ředitel pro místní rozvoj, jehož první zaměstnání po vysoké škole v roce 1998 bylo právě u výrobce burgerů. Na tehdejší zkušenost vzpomíná v dobrém.

Kuřecí stehýnka začal AmRest připravovat v šesti českých pobočkách. Nyní jich má v portfoliu 85, zatímco konkurenční McDonald’s jich v Česku provozuje o deset více. V následujících letech by ale AmRest chtěl červenožlutého giganta dohnat a rozšířit se do regionů. „Loni jsme šli i do měst s počtem obyvatel pod 50 tisíc. Například jsme otevřeli pobočku v Uherském Hradišti, a je to úspěšný směr,“ dodává Škvára.

Kromě expanze také sází na specialitu KFC. „Nabízí něco jiného než všichni ostatní, což je kuře. Neexistuje žádný jiný řetězec rychlého občerstvení, který by ho prodával. Zatímco v oblasti burgerů máte podstatně větší konkurenci, a to nejen ve fast foodech, ale i v restauracích specializovaných na burgery,“ míní ředitel pro regionální rozvoj.

Návrat pizzy

V 90. letech zachutnala českým jedlíkům i pizza, kterou jim nabídlo rychlé občerstvení Pizza Hut. Značka působila na trhu do roku 2004, kdy zkrachovala. Tehdy se však nejednalo o restaurace pod vedením AmRestu. Polská skupina přišla s comebackem značky až loni. Češi prý na výrobce pizzy nezapomněli.

V prvních pobočkách, které se otevřely v obchodním centru Palladium a v OC Chodov, je pro místní strávníky připravena speciální položka: pizza quattro formaggi, která je dostupná pouze na českém trhu.

„Povědomí o značce je tu vysoké. Možná je to dáno také Prahou, která je multikulturní,“ míní Škvára. „Lidé více jedí venku. Chodí častěji do kaváren i restaurací, a výrazný, kvalitní koncept pro shopping centra i rozvoz zde chybí,“ uvádí důvod, proč je podle něj vhodná doba na návrat značky.

V prvních pobočkách, které se otevřely v obchodním centru Palladium a v OC Chodov, je pro místní strávníky připravena speciální položka: pizza quattro formaggi, která je dostupná pouze na českém trhu. Příští rok se chce řetězec zaměřit na expanzi. Rozroste se do Brna i Ostravy.

Do roku 2021 navíc plánuje otevřít až 70 poboček, které budou pokrývat dva koncepty Express a Delivery, tedy rychlé občerstvení na místě a donášku pizzy domů. Zatím tak lze jen sledovat, jak se bude řetězci s italskou pizzou vést v konkurenčním prostředí mnoha drobných stánků s pizzou nebo vedle, též loni otevřeného, italského řetězce Vapiano.

Hipsteři nejsou konkurencí

Kromě spuštění nové značky slaví AmRest na českém trhu i dvě jubilea. Před deseti lety tu totiž otevřel řetězec Burger King a kavárny Starbucks. „Byl to zásadní milník našeho byznysu,“ vzpomíná Škvára na rok 2007, kdy skupina získala do portfolia značku s logem dvouocasé mořské panny. O rok později otevřel první kavárnu nabízející šálky amerických velikostí na Malostranském náměstí v Praze.

Nyní má v Česku 34 poboček Starbucks. Většina, až 26 z nich, je otevřena v Praze, čtyři v Brně, dvě v Ostravě, po jedné v Hradci Králové a ve Znojmě. Letos expanduje také do Olomouce, kde během léta otevře kavárnu v obchodním centru Šantovka. „Celý Strabucks, tedy asi 144 poboček, jsme za 41 milionů eur koupili také v Německu. Získali jsme ho ale i v Rumunsku a v Bulharsku. Na Slovensko jsme vstoupili před dvěma lety,“ dodává Škvára.

Nedávné pozvednutí kávové kultury v Česku a otevření mnoha alternativních kaváren si Škvára jako konkurenci prý nepřipouští.

Nedávné pozvednutí kávové kultury v Česku a otevření mnoha alternativních kaváren si Škvára jako konkurenci prý nepřipouští. „Naše kavárny vyhledává specifická velká skupina zákazníků, která meziročně nadále roste, jejichž charakteristickou vlastností je věrnost. Je to i o konkrétní lokalitě a velikosti města,“ tvrdí. „Z pohledu řetězců je pro Starbucks jedinou podstatnou konkurencí Costa Coffee.“

Nicméně držet krok s konkurencí malých kavárniček, kde je přilití mléka nebo přidání cukru do nápoje bráno za prohřešek, musel i původem americký řetězec. Ve svých více než 25 tisíc kavárnách po celém světě zavedl alternativní přípravy kávy. Kromě velkých šálků s mléčnými nápoji latté nebo cappuccino tak nabízí i nápoje z přístroje french press nebo překapávače chemex. A veze se i na módní vlně bezlaktózového stravování - namísto kravského mléka podává zákazníkům i alternativní bezlaktózové produkty.

Popelka Burger King

Druhý oslavenec je na českém trhu o poznání menší než síť kaváren. Burger King totiž v posledních letech příliš neexpandoval. Nyní to chce AmRest změnit. „Měli bychom se rozvíjet minimálně pěti otevřeními za rok. Loni jsme šli i mimo Prahu, otevřeli jsme v nákupních centrech jako třeba v Plzni, v Olomouci, v Kladně a v Teplicích,“ vypočítává Škvára. Navíc AmRest získal výhradní práva na franšízy Burger King pro český i slovenský trh.

Druhý oslavenec je na českém trhu o poznání menší než síť kaváren. Burger King totiž v posledních letech příliš neexpandoval. Nyní to chce AmRest změnit.

Právě na Slovensku značka působila již od roku 2010. Tři pobočky tam ale tehdy nevydržely ani dva roky. O neúspěšném podnikání Čecha Tomáše Zuckermanna, majitele chebské stavební firmy Tekaz, který burgrárnu na slovenském trhu provozoval, dokonce v roce 2014 psal pro portál Finweb.sk i zavražděný novinář Ján Kuciak.

Čínská specialita

Celé portfolio AmRestu se však neskládá jen z rychlého občerstvení. V západní Evropě či v Asii servíruje namísto na plastové tácky s papírovou prostírkou na porcelán. Italové, Francouzi, Španělé, ale i Němci tak jedí italskou pastu v restauracích La Tagliatelle. V Číně AmRest v roce 2012 koupil většinový podíl ve společnosti Blue Horizon, čímž získal značku Blue Frog a restauraci servírující evropskou kuchyni Kabb v Šanghaji, Pekingu i Nanjingu.

„Blue Frog je klasická restaurace zaměřená primárně na burgery a steaky. Má i vlastní bar, kde můžete uspořádat oslavu jakéhokoli druhu,“ vypráví o značce Škvára. „V Evropě se první pobočka Blue Frog otevřela ve Španělsku, druhá v Polsku. V Česku zatím nejsou.“ Na otázku, zda se tak v budoucnu stane, odpoví „Wszystko jest možliwe“ (česky Všechno je možné), což je i hlavním heslem původně polského celého AmRestu.

Provozovatel franšíz se prý nyní zaměří na růst svých poboček, kterých má v Česku celkem 133. „Za poslední čtyři roky jsme rostli mezi deseti až dvaceti pobočkami za rok. A nyní chceme růst o třetinu poboček ročně,“ vypočítává ředitel. „Celý byznys do tří let zdvojnásobíme.“ Jen loni tak AmRest otevřel 210 restaurací vlastním rozvojem a akvizicemi dalších více než 250 poboček. V případě akvizic šlo především o expanzi KFC a Pizza Hut v zemích, kde AmRest zatím nepůsobil. „Naší výhodou je, že máme více značek a nemusíme se spoléhat jen na jednu. Když dojde k nějakému výkyvu nebo změně preferencí zákazníků či ekonomického cyklu, nejsme závislí na jedné značce,“ pochvaluje si Škvára široké portfolio.

Ruský bochník

Seznam značek by se navíc do poloviny letošního roku měl rozrůst o osmý řetězec. AmRest se tentokrát rozhodl vsadit na pečivo a investoval do značky Hleb Nasushny (v překladu Denní chléb) nebo také Philippov, jejíž první pekárna byla otevřena v Moskvě v roce 2007 a stala se tahounem na trhu s pekárenskými výrobky.

Na první pohled řetězec vyhlíží jako podnik pro lidi, kteří si zakoupený francouzský éclair a labuť vykreslenou na hladině svého cappuccina nejprve neváhají vyfotit na sociální síť.

Na první pohled řetězec vyhlíží jako podnik pro lidi, kteří si zakoupený francouzský éclair a labuť vykreslenou na hladině svého cappuccina nejprve neváhají vyfotit na sociální síť. Kolem 1200 lidí zaměstnává ve 42 pekárnách v Moskvě a v Petrohradu. Kromě klasického ruského pečiva, jehož recepty prý sahají do doby ruského carství, nabízí pekárna i ručně vyráběné evropské pečivo či cukrářské pochoutky.

V nabídce nechybí ani sendviče, polévky nebo speciální sušenky s rudou hvězdou a polevou v maskáčovém vzoru. Stejně jako v KFC či Starbucks si zákazník může na objednávce pochutnat na místě nebo si ji vzít s sebou.

Do podniku, který bude provozovat ruské sítě pekáren, AmRest investoval šest milionů eur, a stal se tak vlastníkem 51 procent firmy. Zbývající část vlastní společnost LPQ Russia Limited se sídlem v Londýně. Transakce bude dokončena v červnu a první pekárenské provozovny by se měly pod AmRestem otevřít na konci roku.

Autor: Karolína Krupková
  • Vybrali jsme pro Vás