Diskuse k článku
Vysoké školy nevzdělávají. Jen umožňují nicnedělání.
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
J. Křivanvšechna sranda něco stojíNejspíš nebylo součástí studia, nyní v Americe hrozí úvěrový, prakticky neřešitelný, problém. Nesplácení studentských půjček. Výše ohrožených studentských půjček je astronomická a představuje 3 biliony USD. Co to se systémem udělá nikdo nedokáže odhadnout. Nedávnou hypoteční krizi, které otřásla světovou finanční sférou vyvolaly nesplácené hypotéky v objemu 2 biliony USD. Recenze OK. |
![]() |
J. Vávra 907Vzdělávání je všechnoNečetl jsem recenzovanou knihu, a tím děkuji autorce za prezentaci. Odnáším si z této recenze, že stále nejlepší strategie pro bestseller je čtenáře vyděsit a vše vybarvit v těch nejčernějších barvách a přitom hrát na „špatné zkušenosti“ čtenářů a pomoci jim se s těmito „nočními“ můrami vypořádat. Nejlépe jednou pro vždy. Mohu srovnávat s jinou knihou z amerického vzdělávacího prostředí Ravitsch, D. (2010). The Death and Life of the Great American School System. How Testing and Choice Are Undermining Education. New York: BASIC BOOKS. Ta se vypořádává s obdobným problémem vzdělávání, zda je efektivní, jak efektivitu měřit a jak ji zlepšit (dopředu se již ví, že je špatná). Otázkou je, jak vůbec chápat vzdělávání. Nejčastějším přístupem, a ten je tady dobře ilustrovaný v diskusi, je porovnávat svou osobní zkušenost ze vzdělávání s celkem, a svou osobní zkušenost povýšit na univerzálnost. A dále je tento přístup rozvinutý, který ovládají manažeři: pokud mám úspěch (jako vzdělávaný, jako |
![]() |
J. Vávra 907Re: Vzdělávání je všechnojako rodič) je to moje zásluha, pokud ne, může za to škola. Co je vzdělávání? Problém je, a tady je to také uváděné, že je možné vzdělávání/vzdělání chápat osobně (kvalita/styl života, kvalifikovanost, schopnost), ekonomicky (trh práce), psychologicky (vývoj jednotlivce, jeho chování a jednání, kognice), biologicky (vývoj jedince), pedagogicky (jak dosahovat vzdělání), filosoficky (poznání, logika, morálka), a tak dále. Vzdělávání neposkytuje jenom škola (formální vzdělávání) ale ve stále větší míře jde také o mimoškolní/neformální vzdělávání (Internet, wikipedie, Google a další). Problémem je, že každý snese haldu toho špatného, co ve vzdělávání je. Pokud uvádí dobré příklady, jsou to jen příklady. Základní otázkou je, co je skutečně KVALITNÍ vzdělání? Čím se liší od nekvalitního? Jak docílit kvalitního vzdělávání? Jak udržet kvalitní vzdělání ve velmi dynamické době, pokud jde o poznání. Nu, je velmi těžké psát o vzdělávání v takto omezeném prostoru.Nu, je velmi těžké psát o vzdělává |
![]() |
Naprosto brilantní článek,prostě pozměněný žebříček hodnot. Větší důraz na "práva", menší na "povinnost". A netýká se to jen VŠ. Bohužel. Takže padesátiletí puberťáci nejsou už výjimkou.. |
![]() |
Ještě jsem si vzpomněla,že známý učí na UK. Už dlouho nadával, že kus prvního ročníku musí vyplýtvat na to, aby ty mladé doučil to, co měli dobře umět už ze stř. školy. Poslední dobou si zoufá, že už nedoučuje jen středoškolské učivo, ale dokonce i leccos ze zákl. školy.. Čili náročnost se rapidně snižuje ! |
![]() |
Záleží na škole a programuNebudu se vyjadřovat ke knize, kterou jsem nečetl, ani ke (všem českým) studentům a školám. Pokud jsou u nás nějaké průzkumy a výzkumy, tak je neznám. Rád bych ale věděl, o kterých školách, fakultách, programech, oborech, učitelích mluví zde diskutující. Mohli byste to prosím alespoň někteří do svých příspěvků doplnit? Já tedy v kurzu Automatické řízení programu KyR na FEL ČVUT dávám studentům (i učitelům včetně sebe) dost do těla: 2x týdně přednáška, 1x týdně laboratorní cvičení (kvíz na počítači vždy na začátku), jednou týdně dú z přednášky (údajně zabere studentovi cca 5 hodin, k odevzdání každé úterý ráno), písemky na začátku a v půlce semestru, 3 laboratorní úlohy (1 simulační a dvě s reálnými systémy,) vše průběžně bodováno, americké učebnice, a na konci zkouška se třemi částmi: hodinová písmenka (žádné pomůcky), 1,5 hod návrh u počítače (povoleny libovolné pomůcky, knihy, …), a pak, pokud chce nebo potřebuje, ještě ústní u mě. Detaily na https://moodle.dce.fel.cvut.cz/course/view.php |
![]() |
Pokrač.: Záleží na škole a programuKurz je za 7 kreditů dle ECTS, z čehož jsem si vypočetl, že kromě kontaktních hodin (přednášky a labs) mám ještě nárok na dalších cca 6 hodin času průměrného studenta týdně, dle čehož jsou naladěny požadavky na domácí práce. Je to fakt velmi náročné pro všechny a studenti si na to přiměřeně stěžují, ilustruje to třeba video https://www.youtube.com/watch?v=5gDfQK7dD7c . Vůbec jsou oba naše programy (Kybernetika a robotika, Otevřená informatika) celé dost náročné. Mimochodem, snad všechny naše školy zavedly evropský systém ECTS, který mimo jiné, předpokládá, že průměrný student „se učí“ po celý semestr vždy 8 hod denně (normální pracovní doba) a že jim podle toho učitelé zadávají práci a kontrolují její splnění. Obávám se, že mnoho našich učitelů o tomhle vůbec neví? |
![]() |
ZkNesouhlasímPokud snad mají závěr studie něco vypovídat i o českých reáliích, tak musím přiznat, že jako nedávný absolvent docela prestižní české univerzity mám skoro opačnou zkušenost. Lhostejní kantoři, kteří sice na (ne)kvalitu studentů nadávají kde chodí, ale sami pořádně neučí, jen občas odpřednášejí (mnoho let recyklovanou) látku. Kantoři, kteří sami naposled tvrdě pracovali možná v době, kdy si dělali doktorát. Kantoři, kteří si neustále stěžují, že jejich studenti "neumějí psát", aniž by byli ochotni opravdu číst a s opravami vracet jejich seminární práce (to je ale v ČR komplexnější problém, který nemá kořeny na VŠ: na Západě je psaní považováno za kompetenci, jež je u dětí třeba důkladně rozvíjet už od prvního stupně základní školy; v české škole se slohovka píše jednou za půl roku, aby bylo možné udělat si čárku, takže průměrný český student prvního ročníku VŠ toho za svůj dosavadní život stihne napsat tolik, co americký nebo francouzský páťák - to je pak těžké). Ano, kdybych zítra znovu |
![]() |
ZkRe: Nesouhlasímnastoupil do prvního ročníku, určitě bych x věcí dělal jinak. Ale čím větší časový odstup od svého studia mám a čím víc si všímám, jak to chodí jinde, tím víc se kloním k tomu, že větší počet chyb takříkajíc nasekali mí učitelé. Moc nechápu, proč autoři posuzují kvalitu amerických VŠ studentů podle výsledků jakýchsi standardizovaných testů. Je jasné, že kvůli proliferaci kvantitativních metod evaluace v tamním systému musejí na podobné typy testů američtí středoškoláci trénovat prakticky denně, zatímco vysokoškoláci i jejich učitelé už asi mají jiné priority |
![]() |
ZkRe: NesouhlasímÚvahy o schopnosti založit rodinu a finančně se osamostatnit by si autoři mohli nechat pro sebe, sebelepší vzdělávání studentů by nezmělo nic na tom, že trh práce je hra s nulovým součtem a že pro určitý počet lidí dnes volná místa prostě nejsou. |
![]() |
MirTechniky se se studenty nemazlí(doufám, že to platí i dnes). Tam nejde něco okecat a tvářit se mile. Proto je o ně tak malý zájem. Chápu potřebu mladých lidí po humanitních znalostech, ale třeba z nás starších pánů v diskuzi jsme asi většina autodidakti. Nasekat stovky politologů ročně, aby se jim pak musela umetat cestička k nějakému zaměstnání opět na univerzitách nebo ve státní správě, nás stojí víc než ty pravičáky proklínané sociální dávky. Stejné je to i na středních školách, gymnaziální vzdělání by měla mít menšina. Znám úspěšné vysokoškoláky, kteří začínali na tříletém učňovském oboru a pokračovali přes nástavbu k maturitě. Velké kampusy, sociální sítě, nedostatek mužských autorit mladým cestu k dospělosti neusnadňují. Ti mladí jsou nakonec lepší, než bychom si zasloužili :-). P.S.Neodpustím si šťouch k právníkům - těch už je také tolik, že si kauzy vyrábí sami. P.S.S. Raná adolescence je snad záležitost střední školy a ne bakalářského programu. Nebo se autodidakt mýlí? |
![]() |
I u nás jsou stále vzácnějšíabsolventi univerzit (i středních škol) se skutečně použitelnými znalostmi z oboru, ochotní se v oboru dále zdokonalovat a pracovat na sobě. Školy stále zjednodušují a zplytčují výuku a produkují nevzdělance s titulem, kterým chybí i elementární znalosti, jako je český pravopis a základní matematické úkony! |
![]() |
J58i26ř86í 79K42o75p11i47s 1816817373511Re: I u nás jsou stále vzácnějšíProblém je v tom, že se na VŠ dostávají i jedinci s poměrně nízkým IQ, leč dobrou pamětí. Úspěšné absolvování VŠ je tak většinově spíše o schopnosti reprodukovat velké množství naučených pouček, než o tom, jak je prakticky používat, nedej bože je používat ve spojení s "selským myšlením". Problémem je zejména placené školství, kde stačí uhradit patřičný obnos a titul je na světě. Nedivte se, jde o slušný business, kdy se roční příjem ředitel takové instituce pohybuje v řádu desítek milionů! |
![]() |
V.HricákRozebíráme vysoké školství,ale zamyslel se někdo nad tím,že většinu zvyklostí si studenti přinesou už ze střední školy a tam ze školy základní.Už od mateské školky dětem zvyšujeme sebevědomí.Silná osobnost vás dostane slovy: Sám jsi říkal,že se učím pro sebe a mě ty čtyřky stačí.Výsledkem jsou absolventi s bídnými znalostmi ,ale nadprůměrným sebevědomím.Nulovým smyslem pro povinnost a respektem vůči svým nadřízeným.V dobách našeho mládí se říkalo: I vůl si zaslouží úctu,pokud má funkci.Jenom dodám,že v pozici podřízeného nám často nic jiného nezbývá. |
![]() |
Re: Rozebíráme vysoké školství,To není silná osobnost, ale silný tupan, kterému v ten okamžik patří pár facek, aby se probral do reality! |
![]() |
V.HricákRe: Rozebíráme vysoké školství,Už ve školce jsou děti poučováni,že bít se nesmí.Zároveň s tím jim jsou do hlavy vtloukána telefonní čísla,kam mají volat po vykonané exekuci.Sám jsem ze staré školy.Když už jsem musel vykonat trest tohoto druhu,byl jsem z toho špatný víc,než moje oběť.Na druhou stranu uznávám,že rychlých pár facek je často účinnější metodou,než nekonečné vysvětlování. Kdysi nám bylo vtloukáno také do hlav:Uč se,ať z tebe něco je.Dnes mi na to to odvětí:Nezaměstnaný,stejně jako ti s červeným diplomem. Co jim na to mám odpovědět? |
![]() |
Re: Rozebíráme vysoké školství,Vůl s funkcí si především zaslouží, aby mu naprosto objektivně a veřejně bylo dokázáno, že je vůl. Již dávno neplatí rakousko-uherské, "komu dal Bůh funkci, tomu dá i rozum"! Šéf, který nerozumí tomu, co řídí a práci svých podřízených ji přece není schopen řídit, koordinovat, kontrolovat a být nápomocen radou! |
![]() |
V.HricákRe: Rozebíráme vysoké školství,Tak to zkuste!Státní správa je jich plná.A i když je jim dokázáno opakované pochybení,proti lidem,kteří je tam dosadili nic nezmůžete.Až bude odejit alespoň jeden státní úředník pro neschopnost,dejte mi vědět! |
![]() |
Re: Rozebíráme vysoké školství,Uvidíme, co zmůže služební zákon. Víte , já nedělám ve státní správě. Dělám v branži, kde buď umíte, nebo můžete jít. Na jakékoliv úrovni. A na tu jsem to myslel. |
![]() |
J49i64ř70í 28K47o93p54i17s 1726237313291Re: Rozebíráme vysoké školství,Myslím, že služební zákon přispěje pouze k tomu, že státní službu opustí při nejbližší příležitosti i ten mizivý zbytek myslících a kompetentních jedinců (ještě jich tam pár ze setrvačnosti zbylo). Masivní exodus nastal za éry vlády "pravice", místo poměrně schopných se dosazovali neschopní a všehoschopní, protože bylo potřeba podojit státní rozpočet pomocí cinknutých státních zakázek, astronomických odměn a platů (doufám, že se nenajdou naivky myslící si, že milionové platy a odměny jsou oprávněné odměny za přínosnou a prospěšnou práci pro ČR). Ne nadarmo Topolánek zahájil "noc dlouhých nožů" poté co prohlásil, že střední třída už si nahrabala dost. Např. Langer nastolil politiku cukru (pouze pro dosazené) a biče (pro stávající). |
![]() |
Takže nejen u nási jinde řeší stejné problémy s devalvací vzdělanosti a z ní vycházející neschopnosti pak samostatně žít. Naprosto skvělý článek. Měla by být povinnou četbou všech studujících kniha, již autorka cituje-vlastně dvě na sebe návazné. |
![]() |
HadrabajP.S.A autorce dodatečně všechno nejlepší k svátku! J.H. |
![]() |
HadrabajSchopnost vycházet s druhýmiPro mne osobně moc zajímavý článek, díky za něj! Na vysoké škole, kde působím, již delší dobu sleduji obdobný jev, totiž že studenti nepřichází jen kvůli vzdělání, ale častěji i pro rozvíjení schopnosti vycházet s druhými. Co víc, mnohdy jim nedostatečně rozvinutá schopnost vycházet s druhými brání k tomu, aby se mohli do vzdělávacího procesu úspěšně zapojit. Ve smyslu popisované knihy Aspiring Adults Adrift mi přijde, jako by pedagogové na aktualizaci poptávky přistoupili, mnohdy ji i nadřadili původnímu vzdělávacímu systému (i.e. vycházet s druhými je předpokladem pro otevřený přístup ke vzdělání). To, že k nám (na VŠ) přichází lidé s novou poptávkou mne však vždy vedlo k závěru, že tento problém nevytváříme my na platformě VŠ, totiž že se nutně musí jednat o neprodělanou zkušenost již z předcházejícího vývoje. Rád bych se zeptal, zda se Riesmanův Osamělý dav blíže věnuje i příčinám této společenské proměny? Děkuji, Jakub H. |
![]() |
Jan111Toto platí len v USAale, bolo by zaujímavé si prečítať podobnú štúdiu o študentoch u nás. Inak to založenie rodiny do 25. roku je nejaké divné, teda neviem ako v USA, ale v mojom okolí poznám len zopár ľudí, ktorý majú takto mladý už rodinu. A čo potom taký ( ako napr. ja) čo rodinu nechcú mať nikdy ? Tí nikdy nedospejú ? Americká spoločnosť je v mnohom zvláštna a pre Európana ťažko pochopiteľná. |
![]() |
Re: Toto platí len v USAJe to přesně tak - studie platí pro USA, ale může pro nás sloužit jako varování: Takto dopadne naše školství také, pokud poslechneme byznysmany, zavedeme vysoké vysokošloské školné a z VŠ zredukujeme na nástroj "praktické" profesní přípravy. |
![]() |
V.HricákRe: Založení rodiny,resp. jeho odkládání,bude asi složitější.U někoho to může být pohodlnost,u někoho třeba obava z budoucnosti.Svět se nevyvíjí dobře.Většina lidí cítí,že nás nečeká nic příjemného a dítě,nebo děti,z nás dělají zranitelné a do značné míry i vydíratelné.Osobně jsem musel ustoupit kvůli dětem od spousty zásad a životních zvyklostí.Děti mám rád a nelituji,že je mám.Když ale udělám jakousi bilanci ,mnohokrát jsem právě kvůli nim, musel ustoupit od svých zásad.Nemluvě o životním stylu. |
![]() |
Re: Založení rodiny,Vážné problémy se založením rodiny může mít člověk, který má jasnou představu a jasné nároky na osobnost partnera, ze kterých nechce příliš slevovat. Dnešní mazánci a mazlenky z neúplných rodin, zvyklí na mamahotely, neschopní se o sebe postarat v základních věcech, neschopní hospodařit s tím co vydělají, s vysokými materiálními nároky, které musí být splněny ihned... |
![]() |
J. KřivanRe: Založení rodiny,Pane Gabrieli, jaký minimální příjem stačí na založení rodiny a její udržení alespoň lehce nad hranicí chudoby? Kolik % mladých na to dosáhne? . |