Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

České dráhy dostaly i rychlíky

Česko

Ve stejný den, kdy dráhy dokončily jednání s kraji, podepsaly obdobnou desetiletou smlouvu i se státem. Za rychlíky a vlaky IC a EC dostanou příští rok jen od státu přes čtyři miliardy korun.

PRAHA Minimálně po dalších deset let budou Čechy vozit po republice vlaky Českých drah. Ministerstvo dopravy jim totiž přikleplo v úterý večer i dálkovou dopravu, tedy rychlíky a vlaky vyšších tříd.

Úterní datum bylo zároveň poslední, kdy mohlo ministerstvo přiklepnout drahám zakázku podle starého unijního nařízení. Podle nového by totiž muselo rok před tím, než smlouvu podepíše, zveřejnit tento záměr ve věstníku EU.

Na druhou stranu mají oproti smlouvám s kraji soukromí dopravci větší šanci, že na koleje skutečně vyjedou. „Smlouva zakotvuje, že je možné otevřít v průběhu deseti let až sedmdesát pět procent trhu,“ řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka. Stát může podle smlouvy každoročně vyhlásit výběrová řízení na maximálně patnáct procent všech rychlíkových tratí. Podle Slamečky se potom prokáže, zda tendry srazí dolů cenu či zvýší kvalitu přepravy. První soubor tratí, o které se poperou s drahami soukromí dopravci, chce ministerstvo vytypovat do konce příštího roku. Dva roky poté - tedy po dodávce nových souprav - pak může začít nový dopravce jezdit.

Protože drahám hrozí, že o část rychlíků časem přijdou, jsou podmínky smlouvy se státem mírnější než v případě krajů. „Zavazujeme se modernizovat vozidla, ale ne s ohledem na konkrétní trati. Objem investic by měl být mezi pěti až deseti miliardami korun během doby platnosti smlouvy,“ řekl LN mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Smlouvu stejně jako kontrakty s kraji napadl ředitel konkurenční Student Agency Radim Jančura. Podle něj ministerstvo porušilo zákon, protože nezveřejnilo záměr smlouvu podepsat na internetu tak, aby se mohli případně přihlásit i jiní dopravci.

„Stát navíc bude drahám platit podle naší analýzy o miliardu ročně víc,“ dodal Jančura. Jeho společnost RegioJet se podle něj bude určitě případných výběrových řízení účastnit. Upozornil ale, že je čistě na ministerstvu, zda tendry vůbec vypíše. „Ve smlouvě žádné záruky, že se trh otevře, nejsou. Je tam jenom možnost,“ uvedl Jančura. Stejně jako v případě krajů si chce stěžovat i na postup ministerstva. To ale jakékoli pochybení odmítá. „S výroky pana Jančury se neztotožňujeme. Smlouvu jsme uzavřeli podle v té době platných pravidel,“ upozornil mluvčí ministerstva Karel Hanzelka na fakt, že se smlouva podepisovala ještě podle minulé unijní legislativy. „Navíc jsme již několik měsíců s dopravci dohodnuti, že trh otevřeme tímto způsobem,“ dodal Hanzelka.

Jistota

Dálková doprava v rukou Českých drah

České rychlíky a vlaky InterCity a EuroCity budou provozovat i nadále České dráhy. Stát s nimi podepsal v úterý večer smlouvu.

Smlouva bude trvat 10 let, od 1. ledna 2010 až do konce platnosti jízdního řádu pro sezonu 2018/2019.

V příštím roce ministerstvo za dálkovou přepravu zaplatí 4,005 miliardy korun, v dalších letech se částka bude upravovat podle inflace.

Až 75 procent trhu ale může stát během platnosti smlouvy s ČD otevřít pro další dopravce vzešlé z případných tendrů. První tendry vypíše zřejmě už koncem příštího roku. Každoročně může podle smlouvy otevřít maximálně 15 procent původního rozsahu trhu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!