Státní podniky, spojované s politickými kmotry a šíbry, se snaží utajit, komu posílají miliony určené na marketing a vylepšování vlastního mediální obrazu.
Lesy České republiky, Všeobecná zdravotní pojišťovna a České dráhy, o těchto státních firmách se v minulých týdnech mluvilo především kvůli odposlechům kmotra Romana "Romeše" Janouška.
Server Lidovky.cz se proto pokusil získat přehledy loňských nákladů na komunikaci, marketing, propagaci a reklamu. Zatím bez úspěchu. Nepomohl ani zákon o svobodném přístupu k informacím.
Státem ovládané firmy buď chtějí za citlivá data zaplatit tisíce korun, anebo je nehodlají vůbec rozklíčovat.
České dráhy: 8 tisíc korun
"Vyhledání požadovaných informací vyžaduje mimořádné rozsáhlé hledání v rozsahu čtyřiceti hodin," reagoval na žádost Lidovek.cz šéf právního odboru Českých drah Jan Blecha. A současně připojil i sazebník. Za vyhledání požadují osm tisíc korun.
Avšak i kdyby Lidovky.cz sumu zaplatily, dostanou se jen ke zlomku informací. Tu nejdůležitější část dráhy začerní. "Ceny plnění za tyto služby jsou obchodním tajemstvím a žadateli je nelze poskytnout," tvrdí drážní právník Blecha.
PSALI JSME: |
Proč zrovna České dráhy: milionové výdaje na reklamu šokovaly už v roce 2009, kdy se soupis neoficiální cestou dostal na veřejnost. Navíc Romana Janouška pojí přátelství s šéfem drah Petrem Žaludou a třeba v roce 2007 dráhy prodaly bez výběrového řízení podíl v reklamní agentuře Railreklam společnosti, u níž jsou dohledatelné vazby právě na Janouška.
Vyjádření Českých drahVZP: 5 780 korun
Tisícové poplatky za hledání nežádají pouze České dráhy. Informace zkouší znepřístupnit i Všeobecná zdravotní pojišťovna. Jak známo z odposlechů, Janoušek ovlivňoval například obsazení šéfů regionálních poboček. V minulosti nadto firmy, v nichž je možné najít kmotrovy stopy, tiskly pro pojišťovnu drahý barevný časopis nebo pro ni pořádaly preventivní akce.
ČTĚTE VÍCE: |
"V roce 2011 pojišťovna vydala za public relations, inzerci a komunikaci 11,7 milionu korun. Tato částka obsahuje platby za inzertní kampaně v konkrétních titulech. VZP dále realizuje řadu ucelených preventivních programů, kde je pouze poměrná část věnována na PR a propagaci," uvedl Karel Kvasnička, ředitel právního odboru VZP. "Za zpracování a dohledání informací požadujeme úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání v celkové výši 5 780 korun," doplnil, na kolik si data cení.
Vyjádření VZPLesy ČR: Neptejte se, neevidujeme
Je to už téměř legendární příběh: Lesy České republiky si nechaly vyrobit u firmy Ora Print, v níž působil kmotr Janoušek, tisícovku zvěřinových kuchařek za 3,9 milionu korun. Jeden kus vyšel na čtyři tisíce korun. Jenže celý náklad podivně zmizel. Bájnou knihu si nemohli prohlédnout ani auditoři z Nejvyššího kontrolního úřadu, kteří loni prověřovali hospodaření podniku. Knihu prostě nenašli.
"Předpokládané náklady na reklamu a PR roku 2011 činily 68,4 milionu korun, předpokládané náklady na nákup inzerce činily 18,6 milionu korun," sdělil Radek Trojan z ředitelství Lesy ČR. Víc však neodhalil. "K žádosti o informace po jednotlivých položkách - tedy název akce, její stručný popis, cena a dodavatel - sděluji, že takové informace samostatně neevidujeme," dodal Trojan.
ČTĚTE VÍCE: |
Tečka. Žádná vysvětlení. Žádné odmítnutí žádosti podle zákona. Zjednodušeně řečeno: Lesy ČR neevidují, komu, kolik a za co konkrétně platí miliony na zlepšení vlastního mediálního obrazu.