Na žádost o transport maďarských vojáků kromě Prahy reagovala i Litva s letouny Spartan. Budapešť si ale nakonec jako ekonomicky výhodnější variantu zvolila české stroje.
Pomoc druhým
Se 114 lidmi se letouny zvedly z letiště Kecskemet v úterý dopoledne, po přistání v kosovské Prištině zase nabraly stejný počet vojáků pro cestu zpátky.
„Historicky první let v programu ATARES proběhl zcela bez problémů a bez nutnosti doplnění paliva,“ popsal velitel letky podplukovník Milan Laniak z 24. základny dopravního letectva. Bylo kolem čtvrté hodiny odpoledne, když se Casy vrátily na své domovské letiště v Praze-Kbelích.
Členské země projektu ATARES společně zabezpečují přepravu ve prospěch NATO a EU. Pokud jeden stát vypomůže jinému, na oplátku pak získá stejný počet volných letových hodin pro sebe. Díky tomu tak v minulosti česká armáda využila cizí letouny AN-124 Ruslan či C-130 Hercules.
ČTĚTE TAKÉ |
„Tímto sdílením jednotlivých schopností zúčastněných států dochází k rychlejšímu a zároveň efektivnějšímu zajišťování požadovaných přepravních schopností,“ komentuje to Petr Pavel, náčelník Generálního štábu AČR.