Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Čeští učitelé si stěžují nejvíc

Česko

  14:50
PRAHA - Čeští učitelé jsou nejnespokojenější na světě. Vadí jim zejména vysoké nároky na jejich práci spojené s nízkým platem a společenskou prestiží. Za problém považují i slabé zapojení rodičů a nízkou snahu žáků ve vyučování. Ukázalo to mezinárodní srovnávání TIMSS, jehož výsledky dnes představili zástupci ministerstva školství.
Vyučování (Ilustrační foto)

Vyučování (Ilustrační foto) foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Průzkum TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) porovnával v 59 zemích světa znalosti žáků v matematice a přírodních vědách. Dotazníky týkající se pracovního uspokojení a materiálního vybavení školy ale vyplňovali  také učitelé a ředitelé.

Náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger uvedl, že výsledky naznačují dlouhodobé podfinancování českého školství. Situace by se prý zlepšila, pokud by učitelům pomáhali i pedagogičtí asistenti, speciální pedagogové a školní psychologové. Ti by se mohli více věnovat dětem, které jsou nějak znevýhodněné, a mají proto s učením problémy. "V tomto směru máme velký handicap," řekl Kitzberger a dodal, že například pedagogický asistent je ve vyspělých zemích běžný.

Čeští žáci se ve srovnávání, kterého se zúčastnilo celkem 59 zemí z celého světa, nejvíce zhoršili. Úroveň jejich znalostí je zhruba stejná jako při měření v roce 1999, podprůměrná je ale jejich schopnost nabyté znalosti použít v praxi.

Učitelé potřebují další vzdělání
Kitzberger vidí příčinu v tom, že učitelé potřebují další vzdělávání, aby se naučili, jak děti lépe učit a vést je k samostatnému myšlení. Proto ministerstvo školství připravuje takzvaný standard profese učitele, který by měl sjednotit požadavky na znalosti absolventa pedagogické fakulty.

Podprůměrné výsledky ve srovnání se světem měly hlavně děti ze základních škol, jejich vrstevníci z víceletých gymnázií dopadli lépe. "To je dané ale tou selektivitou, která tam jako by vytřídí ty děti, se kterými nejsou žádné problémy," míní Kitzberger.

"Zároveň klesá procento dětí, které jsou opravdu dobré," upozornil Kitzberger. To je patrné zejména u čtvrťáků, kde mělo výborný výsledek v matematice jen 19 procent dětí. Celých 12 procent pak mělo tak špatné výsledky, že už patří do rizikové skupiny co se týče dalšího vzdělávání.

Ještě hůř než znalosti českých žáků dopadlo posuzování jejich kladného vztahu k matematice a přírodním vědám. Obliba těchto předmětů je u českých žáků nejnižší ze všech srovnávaných zemí. Kitzberger na tiskové konferenci řekl, že se na ministerstvu pokusí zjistit důvody. Pokles zájmu o tyto předměty se prý ale projevil ve všech evropských zemích.

Autoři: ,
Témata: matematika