Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

101 výletů s dětmi: Po severní větvi až do míst nedotčených elektřinou

Cestování

  7:08
Dětský výlet – dětský vlak, chtělo by se říct. Úzkorozchodná železniční trať z Obrataně přes Jindřichův Hradec do Nové Bystřice působí sice jako hračka, která by mohla vozit děti někde na pouti, ale zdání klame. Je to regulérní vlak. Na lokální trati jezdí podobnou rychlostí jako běžné osobní vlaky, a když se rozjetá souprava blíží k nádraží, potřebuje na zastavení desítky metrů.

Jindřichohradecká úzkokolejka foto: Profimedia.cz

Tedy nepodceňovat! Romantický vzhled vagonů, z nichž některé mají otevřené nástupní plošiny, k bezstarostnosti svádí. Příroda je při jízdě nadosah, a to doslova. Jenže kdo si jednou v padesátikilometrové rychlosti chytil do dlaně větev stromu stojícího u trati, ve vteřině se vrátil do reality.

Jindřichohradecká úzkokolejka

Nejprve definice: úzkokolejka je dráha s rozchodem menším než standardních 1435 mm. Stavěly se na přelomu 19. a 20. století tam, kde by budování klasické velké železnice bylo kvůli nutným terénním úpravám drahé a kde zároveň bylo potřeba začít rychle převážet větší množství materiálu a surovin. Dvě tratě z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice provozuje soukromá společnost jindřichohradecké místní dráhy a osobní vlaky tu jezdí několikrát denně.

Centrem úzkokolejky je nádraží v Jindřichově Hradci, odkud se rozbíhají dvě větve zdejší dráhy. Kratší měří 33 kilometrů a míří na jih k rakouským hranicím do Nové Bystřice. Je na ní 11 zastávek a první zajímavost na vás čeká, hned jak vlak opustí Jindřichův Hradec a vjede do lesa. Z pravé strany kryje trať kamenná zeď. U kolejí byla postavena proto, aby na vlak nemohly dopadnout střely ze střelnice postavené za vlády rodu Habsburků.

Severní trať z Jindřichova Hradce do Obrataně je o 13 kilometrů delší a je na ní čilejší provoz než na jižní větvi. V hodnocení poetičnosti a romantiky si jsou však obě rovny. Pokud by někdo přesto chtěl nějaké rozhodovací kritérium pro to, kterou si na výlet vybrat, tak jižní trať do Nové Bystřice vede převážně hustými lesy, kdežto na severní do Obrataně je více technických zajímavostí, třeba opuštěné mosty mezi Nekrasínem a Žďárem. Původně jezdil vlak po těchto mostech, ale s budováním nových silnic byla úzkokolejka na několika místech přeložena. Kuriózní je také nádraží v Chládkově, dodnes funguje bez elektřiny, proud sem zatím nebyl zaveden.

Pro obě větve jindřichohradecké úzkokolejky platí, že v každém z vlaků, které tu den co den jezdí, vám svezou i jízdní kola. Kdekoliv je tak možné vystoupit, vyrazit na menší cyklovýlet a pak se třeba vlakem zase vrátit zpátky. Ti, kteří neradi šlapou do kopce, by měli vědět, kde jsou nejvyšší místa trati, aby zbytečně nevystupovali v údolí. Na jižní větvi je nejvyšší bod s nadmořskou výškou 673 metrů před stanicí Hůrky. Na severní vystoupá vlak do výšky 650 metrů nad mořem u Benešova nad Lipou.

Tipy na výlet

Výpravy za dobrodružstvím a zábavou ve všech krajích Česka. Server Lidovky.cz spouští nový letní seriál Tip na výlet (101 výletů s dětmi), který bude v rubrice Cestování vycházet každý den.

 

Autor: