3. června 2008 11:12 Lidovky.cz > Cestování > Aktuality

Češi zanevřeli na Jadran

Chorvatský přístav - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Chorvatský přístav - ilustrační foto. | foto: Michal Novotný, Lidové noviny

PRAHA Chorvatské nařízení o zákazu dovozu potravin do země vyvolává existenční obavy některých českých cestovních kanceláří. Jen za jediný den Češi zrušili okolo 10 procent rezervací.

Až donedávna představoval prodej zájezdů do Chorvatska pro většinu českých cestovních kanceláří vidinu tučných zisků. Právě v tomto období zaznamenávaly finanční žně.

Zájem se přesune na Itálii
HoChorvatsko je sice stále nejoblíbenější destinací českých turistů, přesto dochází ke znatelnému poklesu počtu lidí, kteří tam vycestují. Ještě loni do oblíbené destinace podle neoficiálních odhadů vyjelo celkem na 900 tisíc Čechů. Odhady ale napovídají, že letos by mělo do Chorvatska vyjet asi o 100 tisíc českých turistů méně. Polovina si zájezdy zařizuje sama, druhá polovina přes české cestovní kanceláře. Zaměstnanci cestovek mají od včerejška „stav pohotovosti“ a jejich šéfy asi čekají bezesné noci. Klienti do cestovek od rána neodbytně volali a sháněli jakékoliv informace o tom, co se vlastně děje. Když se to dozvěděli, řada z nich reagovala podle mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury tím, že se začala zajímat o podmínky dovolené v jiných destinacích. „U leteckých zájezdů je letos nejoblíbenější destinací Řecko, následují Baleárské ostrovy, Kanáry, Mallorca,“ popsal situaci řekl Dan Plovajko, mluvčí cestovní kanceláře Fischer. Řecké ostrovy by v budoucnosti měly stále nabývat na popularitě. Podle Tomia Okamury se nyní Češi více zaměří na Itálii, která je v současnosti třetí nejvyhledávanější lokalitou po Chorvatsku a Slovensku. Zvyšuje se také zájem o zájezdy do Turecka, Egypta a dalších vzdálenějších lokalit.

Letos však orientace na Chorvatsko způsobuje zejména menším cestovním kancelářím vrásky. Některé z nich dokonce hlásí, že dlouhodobé zaměření na Chorvatsko je může zavést do existenčních problémů. Důvodem obav Čechů je stále platné nařízení chorvatské strany nedovážet do země některé potraviny, zejména masné a mléčné výrobky.

„Jen během pondělí se nám přihlásilo deset procent klientů, kteří chtějí svůj zájezd do Chorvatska zrušit,“ řekla například LN majitelka pardubické cestovní kanceláře AGMA tour Věra Pavelková.

Stejné žádosti vyřizovaly i mnohé další cestovní kanceláře. Zájezd do Chorvatska už například zrušil také královéhradecký Červený kříž, se kterým mělo odcestovat 60 členů. Ti ale raději zvolili jinou destinaci - Španělsko.

To, že existenční obavy zejména malých cestovních kanceláří specializovaných na oblast jihovýchodní Evropy nejsou neopodstatněné, potvrzují i včerejší zprávy ze Splitu. Na tamní český konzulát se během minulých dní prostřednictvím e-mailů a telefonů obrátily stovky rozhořčených Čechů.

Mnozí z nich zrušili své rezervace. A konkrétní důvody? Některé české kanceláře nabízí ubytování v apartmánech, které disponují vlastní kuchyňkou, a jsou tak předurčeny k přípravě jídel z vlastních dovezených potravin. Věra Pavelková přiznala, že snahou zástupců cestovních kanceláří je proto turisty uklidnit. „Snažíme se našim turistům vysvětlit, že existují i jiné způsoby stravování,“ dodala Pavelková.

Další problém: garance
Zákaz dovozu některých potravin je posledním z nedávných opatření, která ztrpčují vyhlídky českých turistů na dovolenou Chorvatsku.

Podle Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur se opatření může dotknout až dvou třetin Čechů cestujících k Jadranu. Loni přitom vyjelo s českými cestovními kancelářemi do chorvatských letovisek kolem 670 tisíc Čechů.

Prudký pokles zájmu o zájezdy do Chorvatska způsobuje domácím cestovkám také potíže s nasmlouvanými ubytovacími kapacitami. V zájmu získání finančně výhodnějších podmínek se totiž zavázaly k zaplnění stanovených ubytovacích kapacit. Kvůli rušení již domluvených zájezdů však cestovky mohou své závazky jen těžko splnit. 

Premium

Sedí s drahými mobily, dětem kupujeme kartáčky my, říká režisérka Výměny

Jana Rezková | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kreativní producentka a režisérka Jana Rezková natáčí už patnáct let úspěšnou reality show Výměna manželek. Navštívila...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Vícenásobné matky nejsou divné. Jen se rozhodly mít víc dětí, než je běžné

velká rodina - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Průměrný počet narozených dětí na jednu matku v Česku sice vzrostl, pořád je však hluboko pod číslem dvě. My jsme našli...

Advantage Consulting, s.r.o.
ZÁMEČNÍK VE VÝROBĚ – ROČNÍ BONUS

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 26 000 - 30 000 Kč