Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Chorvatsko: Autem až k moři bez stresů

Cestování

  10:42
Hlavně na jih Chorvatska bude letos cesta rychlejší a pohodlnější. Zde jsou tipy a aktuální změny týkající se dopravy na vaši letošní chorvatskou dovolenou.

Konečně moře! Podobný výhled na vás čeká nad Zadarem. foto: Shutterstock

Hned zkraje můžeme říci, že do Chorvatska se optimální trasy nezměnily. Stále je jejich pomyslným hlavním bodem rakouský Graz. V každém případě však bude letošní cesta k chorvatskému moři nejen příjemnější, ale také o několik stokorun levnější.

Plánujte cestu s internetem
Pokud je to jen trochu možné, zkuste si naplánovat cestu mimo

1. tip na cestu

Praha (Brno) - Istrie: Pula
Trasa: Praha (CZ) - Brno (CZ) -Vídeň (A) - Graz (A) - Maribor(SLO) - Lublaň (SLO) - Koper(SLO) - Buje (HR) - Pula (HR)Délka: 920 km (720 km)
Čas*: 10 h (8 h)
Náklady dálnice**
tam i zpět:
1006 Kč
Náklady PHM***
tam i zpět:
4268 Kč (3341 Kč)
Náklady celkem:
5274 Kč (4347 Kč)

nejfrekventovanější turistický čas, tedy jindy než o víkendech.

Pro plánování trasy doporučujeme využívat web. Internetové mapy nabízejí cenné služby navíc. Například www.viamichelin.com dokáže kromě kilometrů spočítat také náklady na mýta, tunely a palivo. Snadný přesun bodů na cestě myší zase nabízí stránka mapy.google. cz. Jedná se o rychlý a přehledný způsob, jak se na cestu připravit. Na stránkách www.oamtc.at najdete praktickou předpověď dopravních kolapsů, která se odvíjí nejen od dat a dnů v týdnu, ale bere v úvahu také zkušenosti z minulých let nebo další okolnosti, například prázdniny v okolních zemích.

Do Grazu přes Vídeň nebo Linec
Jak již bylo řečeno, do Chorvatska se nejlépe cestuje přes rakouský Graz. Z většiny území České republiky je nejlepší do tohoto města dojet přes Vídeň. Nicméně ze západní části našeho území, přibližně oddělené linií České Budějovice - Písek - Plzeň - Karlovy Vary, je lepší jet přes Linec a pak se spustit do Grazu po dálnici A9. Zde počítejte s nutností zaplatit za průjezd tunely přibližně 320 korun v každém směru.

Ještě přibližně 45 kilometrů jižně za Grazem na dálnici A9 nezáleží na tom, kam přesně v Chorvatsku míříte. Až teprve před hranicemi začíná rozhodování.

2. tip na cestu

Praha (Brno) - Makarska
Trasa: Praha (CZ) - Brno (CZ) -Vídeň (A) - Graz (A) - Maribor(SLO) - Záhřeb (HR) - Karlovac(HR) - Šestanovac (HR) -Makarska (HR)
Délka: 1150 km (950 km)
Čas*: 12 h (10 h)
Náklady dálnice**
tam i zpět:
2300 Kč
Náklady PHM***
tam i zpět:
5336 Kč (4408 Kč)
Náklady celkem:
7636 Kč (6708 Kč)

Údaje v závorkách platí pro cestu z Brna.

* Čas je pouze orientační.
** V ceně není započítána dálniční známka v České republice.
*** Počítáme osobní automobil s průměrnou spotřebou benzinu 8 l / 100 km a cenu jednoho litru benzinu ve výši 30 Kč.

Ve zkratce lze říci, že pokud jedete na západ od Rijeky, tedy na poloostrov Istrie, zvolíte jednodušší cestu. Tou je zakoupení slovinské dálniční známky a pak trasa přes Maribor a Lublaň dále na jih po dálnici A1. Když je vaším cílem Pula, je nejlepší jet přes Koper, když naopak okolí Rijeky, je vhodnější sjet z dálnice na sjezdu Postojna a pokračovat na jih. V Chorvatsku se připravte na mýto ve výši 18 korun mezi hranicemi a Rijekou.

Slovinsko přišlo se změnou v dálničních známkách. Od poloviny letošního roku zavádí kromě ročních a půlročních známek také týdenní. Ty ale budou stát 400 korun. Půlroční známka vyjde v přepočtu na 940 korun. Když tedy budete na dovolené déle než týden, což je v praxi šest dní u moře, připravte se na dálniční poplatek ve výši 800 korun. Je tedy možné očekávat, že půlroční slovinské dálniční známky si budou lidé mezi sebou postupně prodávat a použijí je hned pro několik jízd.

Na jih Chorvatska
Právě cena slovinské dálniční známky může ovlivnit cestu do jižní části Chorvatska. Tam se totiž jede nejlépe přes Záhřeb. A právě přejezd Slovinska v tomto směru, který má přibližně 55 kilometrů, je po průjezdu Vídní jednou z nejméně příjemných částí cesty. Jde o rozhodnutí, zda kvůli 20 kilometrům (tam i zpět 40) dálnice koupit dvě dálniční známky za 800 korun (opravdu jen málokdo míří do Chorvatska na pouhých šest dnů). Každý kilometr tak vyjde na 20 korun, ale na druhou stranu přinese při cestě tam i zpět časovou úsporu více než hodinu.

Pokud budete chtít slovinskou dálnici objet, je potřeba sjet na posledním sjezdu ještě v Rakousku (Spielfeld) a poté se obrnit trpělivostí při průjezdu městy Maribor a Ptuj. Dálnice pak začíná až za chorvatskými hranicemi. Bohužel ale stále není zcela jasné, jestli Slovinci nakonec nezařadí mezi placené i „okresku“ spojující Maribor a chorvatskou hranici. Odtud by pak již vše mělo být snadné. Zdejší novou, skvěle sjízdnou dálnici koncem května doplnily druhé tubusy tunelů Mala Kapela a Sveti Rok, kde se v minulých letech tvořívaly velké kolony.

Je ale potřeba upozornit na jiný potenciální problém letošní sezony. Chorvaté totiž kolem Záhřebu rozšiřují dálnici na tři pruhy, což s sebou přináší částečné omezení provozu. Zádrhel vás může potkat jak na cestě k moři, tak i zpět.

Při placení mýtného v Chorvatsku se nebojte vjet do pruhů s elektronickými terminály. Nejsou totiž určeny pouze pro držitele elektronických čteček, ale je možné v nich platit i standardní platební kartou. To vám může uspořit mnoho minut času stráveného ve frontách před mýtnicemi.

Všechny země, kterými budete projíždět, mají na hlavních silničních tazích velmi kvalitní zázemí a naprostou většinu poplatků lze hradit běžnými platebními kartami. Není proto potřeba se na cestu zvláště vybavovat eury, kterými se platí v jiných tranzitních zemích.

Autor: