Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Lisabon: historie a staré tramvaje

Cestování

Když jsme přemýšleli, jakým městem uvedeme jarní eurovíkendy, Lisabon byl jasnou volbou. Krásné město, plné historie i současnosti, sedmi kopců, starých tramvají a úžasných lanovek. Co do počtu obyvatel je Lisabon o trochu menší než Praha. Panuje tu přátelská atmosféra. Díky tomu, že není tak velký jako jiné evropské metropole, si vše stihnete prohlédnout, aniž byste při tom měli „jazyk na vestě“.

Historické tramvaje ve čtvrti Alfama

Prohlídku Lisabonu začnete asi v centru na náměstí Rossio. Odsud je to jen pár kroků do čtvrti Baixa, jejíž hlavní třídu i okolní ulice lemují různé kavárničky, restaurace, obchody. Historie této čtvrti se začala psát po roce 1775, kdy Lisabon postihlo obrovské zemětřesení. Právě zde začal markýz Pombal budovat nový Lisabon.

Zde potkáte i pouliční prodavače různých drog - zcela nepokrytě je v zakryté dlani nabízejí procházejícím turistům. Tato čtvrť nabízí také jednu zvláštnost, výtah - elevator Santa de Justa. Je postaven v úzké uličce a jeho železná konstrukce se vypíná nad střechy okolních domů. Nahoru vyjedete výtahem z roku 1902 s obsluhou - za jízdu se platí 6 eur. Z horní terasy je nádherný výhled na město.

Výtah spojuje čtvrť Baixa s horní čtvrtí Bairro Alto, kam se dostanete přes lávku z horní terasy výtahu. Z lávky si můžete zblízka prohlédnout trosky gotického kostela Igreja do Carmo, zasaženého roku 1755 zemětřesením. Projdete-li hlavní třídou Baixy, dojdete na náměstí Praca do Comércio, kde stojí jezdecký pomník krále Josefa I.

Ceny

* 4 dny vč. letenky (CK Snail Travel, 3 noci v hotelu v 2lůžkovém pokoji se snídaní ) - od 9000 Kč/os. (+ poplatky cca 2200 Kč a pojištění)

* Vstupné: hrad sv. Jiří - 5 eur, Torre de Belém - 3 eura, Památník objevitelů - 3 eura, Oceanárium -10,5 eura, muzea - 4-8 eur

* Doprava: metro - od 0,75 eura (podle počtu stanic), autobus nebo tramvaj - 1,30 eura, okružní jízda historickou tramvají či vyhlídkovým autobusem (z náměstí Praca do Comercio) - 14-17 eur

* Restaurace: menu + nápoj - od 15 eur, samostatná objednávka (předkrm, jídlo) - od 20 eur, voda (0,5 l) - 1 euro, pivo (0,4 l) - 3,50 eura

Pokud se z tohoto náměstí vydáte směrem vlevo, asi po 500 metrech uvidíte Alfamu. To je nejstarší lisabonská čtvrť. Jako jediná odolala ničivému zemětřesení. V kdysi nejbohatší čtvrti dnes bydlí spíš sociálně slabší obyvatelstvo. Určitě si projděte její křivolaké úzké uličky, zákoutí i azujelos (okachlíkované domy). Zde najdete i částečně pobořenou katedrálu Sé z roku 1150. Když se vyšplháte až na kopec nebo sem vyjedete historickou tramvají č. 28, dostanete se ke zřícenině hradu sv. Jiří, odkud se vám otevírá opět krásný pohled na město i řeku Tejo i dva unikátní mosty, které přes ni vedou. Most 25. dubna je vlastně kopií mostu ze San Franciska - Golden Gate i se sochou Ježíše vysokou 28 metrů.

Podívejte se také do čtvrti Belém, kam dojedete podél řeky tramvají č. 15. Belém je vlastně předměstím. Uvidíte tu věž Torre de Belém, která kdysi byla vstupní branou. Kvůli zemětřesení změnila řeka Tejo své koryto a vstupní brána do města je nyní na břehu řeky.
 Určitě navštivte klášter jeronýmů, postavený ve zdobeném manuelském slohu, kde mají náhrobky Vasco da Gama a portugalský národní básník Ferdinando Canuoes. V klášteře je umístěno i námořnické muzeum. V Belému, přímo u řeky proti klášteru, stojí památník objevitelů, který znázorňuje postavy všech, kdo přispěli k námořním objevům. V čele stojí Jindřich Mořeplavec. Po břehu řeky je moc příjemná procházka s výhledem na most 25. dubna.

Můžete se také podívat do nejnovější čtvrti - u mostu Vasco da Gama, která byla postavena k výstavě EXPO 98. Zde najdete i největší oceanárium v Evropě.

Skvostem je zdejší doprava . Staré tramvaje zde jezdí jak po normálních linkách, tak i jako turistické (za podstatně vyšší ceny, ale s možností absolvovat okružní jízdu). Další kapitolou jsou lanovky. Opět historické, většinou byly postaveny před rokem 1900. My jsme objevili tři - Lavru, Glorii a Bicu. Platí se na nich normální jízdné a jsou hojně místními i turisty využívány pro běžnou dopravu.

Autor: