Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Mnichov zažívá při Oktoberfestu pravé žně, turisté utratí miliardy

USA

  7:00
BERLÍN - Oktoberfest není jen svátkem milovníků piva a lidové zábavy, ale i mnichovských hoteliérů, obchodníků nebo taxikářů. Hosté během 16 dnů festivalu utratí v bavorské metropoli zhruba 1,1 miliardy eur (přes 28 miliard korun) a město přitom na jeho propagaci nemusí dát ani cent. "Oktoberfest se propaguje sám," řekl magazínu Focus Wolfgang Nickl z mnichovské radnice.

Mnichov zažívá při Oktoberfestu pravé žně, turisté utratí miliardy. foto: Reuters

Podle údajů města nechají návštěvníci přímo na Oktoberfestu za pivo, grilovaná kuřata a pouťové atrakce 435 milionů eur (11 miliard korun). Dalších 275 milionů eur (sedm miliard korun) zaplatí za dopravu, nákupy a restaurace v Mnichově a okolo 400 milionů (10,3 miliardy korun) za ubytování.

Každoročně tuto masovou akci navštíví přes šest milionů lidí. V polovině 80. let jich bývalo dokonce sedm milionů. V průměru dnes každý návštěvník utratí za den v zábavním areálu na Tereziánské louce 68 eur (téměř 1800 korun), na čemž má velký podíl cena piva, která se pomalu blíží magické hranici deseti eur (258 korun) za litrový tuplák.

Každý pátý host přijíždí ze zahraničí

Většinu návštěvníků stále tvoří Bavoři. Asi jen desetina jsou Němci z ostatních koutů země a každý pátý host přijíždí ze zahraničí, hlavně z Itálie, USA a Velké Británie, ale i z Austrálie nebo z Japonska. Mezinárodní popularitu Oktoberfestu dokresluje skutečnost, že po celé planetě se koná přes 3000 obdob mnichovské veselice - od Kanady až po Čínu.

"Září je pro hotelnictví v Mnichově suverénně nejlepší měsíc," vylíčil Focusu jeden z hoteliérů Conrad Mayer. Dvoulůžkový pokoj běžně nabízí za 149 eur (zhruba 3850 korun) za noc, během Oktoberfestu cenu zvedá na 259 eur (6700 korun) za přenocování. Patří tak k těm levnějším ve městě. Loni německý srovnávací portál Check24 upozornil na to, že některá ubytovací zařízení v Mnichově během pivařského svátku zdražují až o 850 procent a sazby v některých penzionech dosahují i úrovně čtyřhvězdičkových hotelů.

Z Oktoberfestu podle Mayera těží i ubytovatelé v okolí bavorské metropole, a to hlavně o víkendech, kdy bývá největší nápor "žíznivých" návštěvníků. "Jestli bychom mohli přežít bez Oktoberfestu? Ano, ale neradi," poznamenal mnichovský hoteliér.

Žně mají rovněž prodejci tradičních bavorských krojů - kožených kalhot pro pány a dámských dirndlů -, které se v posledních letech staly téměř povinnou výbavou každého správného návštěvníka nebo návštěvnice pivních slavností. Třetinu svých ročních tržeb mají tito obchodníci právě v období před Oktoberfestem. "Je to obrovský nárůst. Konec léta pro nás představuje vrchol sezony," potvrzuje Nina Munzová ze specializovaného mnichovského obchodu Angermaier.

Dirndly na jedno použití

Místní maloobchodní svaz Citypartners eviduje stále více prodejců krojů, kteří otevírají své krámky jen na toto období. Nabízejí dirndly "na jedno použití" za necelých sto eur až po "lederhózny" z pravé jelenicové kůže, které vyjdou i na 1200 eur (31.000 korun).

"Před 20 až 30 lety měly kroje provinciální image, dneska je z nich společenský trend. Když tu Japonci, Korejci, Australané i Němci z Porýní chodí všichni oblečení za Bavory, připomíná to trochu karneval," říká šéf svazu Wolfgang Fischer.

O práci během Oktoberfestu mají postaráno také mnichovští taxikáři, kterých ve městě jezdí na 3500. "Jsme dvojnásobně vytíženi než jindy," přibližuje Frank Kuhle ze sdružení mnichovských taxislužeb. Opravy vozů se podle něj v tuto dobu odkládají na později a zajišťuje se výpomoc na noční jízdy. Kuhle prý zná i jednoho řidiče, který se odstěhoval do Jižní Ameriky, každý rok se ale do Mnichova během Oktoberfestu vrací taxikařit.

Stejně jako ostatní místní podnikatelé si i někteří taxikáři v průběhu pivního festivalu účtují speciální sazby. "Neměli by, protože se to nesmí," tvrdí podle Focusu Kuhle.

Autoři: ,