Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Oslabení koruny přivedlo více turistů, i když kancelářím snížilo marže

Slovensko-cest

  6:05
PRAHA - Loňská devizová intervence ČNB povzbudila příjezdový cestovní ruch v Česku. Oslabení koruny podle agentury CzechTourism přilákalo do ČR víc zahraničních turistů, tuzemským cestovním kancelářím ale kvůli intervenci klesly marže. Nebýt intervence, letní sezona by podle cestovních kanceláří patřila k jedné z nejlepších za poslední roky.

Představitelé římských turistických organizací a zařízení počítají s obchodní horečkou, napsala agentura APA, podle níž například ceny hotelových pokojů drasticky vzrostly. foto: Reuters

„Podle analýzy Institutu turismu se intervence ČNB projevily především v nárůstu příjezdů turistů ze sousedních zemí. V prvním pololetí roku 2014 došlo k výrazném oživení u všech čtyř sousedních zemí,“ řekl médiím ředitel Institutu turismu agentury CzechTourism Jan Herget. Výsledky vyplývají z ankety mezi subjekty v cestovním ruchu.

Zásah banky kanceláře pocítily

Ze Slovenska a Rakouska přijelo meziročně zhruba o deset procent více turistů, německých a polských turistů přijelo více o pět až šest procent. „V příjezdovém cestovním ruchu, kde cestovní kanceláře přijímají platby v eurech a následně za služby dodavatelům platí v českých korunách, se změna kurzu promítla pozitivně,“ dodal předseda Asociace cestovních kanceláří Viliam Sivek.

ČTĚTE TAKÉ

Loňskou intervenci negativně pocítily hlavně cestovní kanceláře. „Protože jsme si vážili věrných klientů, kteří si již kupovali letní dovolené za předem dané ceny, a protože jsme samozřejmě také cítili velký konkurenční boj, ceny jsme v rámci předprodejů nezvyšovali a museli se smířit s tím, že oslabený kurz výrazně dopadne na naši marži,“ uvedl mluvčí cestovní skupiny Fischer Jan Osúch.

Je třeba stabilní prostředí

Dodal, že místo toho, aby stát vytvářel co nejpředvídatelnější prostředí a nechal podnikatele a firmy působit v rámci tržních pravidel, jedním rozhodnutím zhoršil kvalitu smluv CK se zahraničními partnery. „CK pracují ve velice konkurenčním prostředí s velmi nízkou marží a vzhledem k sezonnosti musí své smluvní vztahy uzavírat s velkým předstihem.

Z toho důvodu potřebují stabilní prostředí, protože takto výrazné výkyvy zhoršují jejich pozici vůči zahraničním partnerům,“ uvedl Sivek. Intervence také urychlila již léta viditelnou změnu chování klientů, kteří v mnohem větší míře využívali předprodejů „First Minute“.

Lyžování v zahraničí podraží

Nebýt intervence, letní sezona by podle cestovních kanceláří patřila k jedné z nejlepších za poslední roky. „Výdaje na zahraniční cestovní ruch meziročně stouply. Češi si udrželi svůj standard při zahraničních dovolených i za cenu vyšších korunových nákladů,“ uvedl analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting.

Také za lyžařské zájezdy do Alp si Češi v zimě připlatí. Ve srovnání s loňskem se katalogové ceny zájezdů zvýšily o osm až deset procent. Důvodem je oslabení koruny vůči euru a zdražení ubytování v alpských zemích.

Autoři: ,

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...