Neděle 12. července 2020svátek má Bořek 20 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Cestování > Aktuality

NOMÁDI: Pojedu kamkoli, když je to dopředu: Jak to začalo aneb Korálky z Maroka

Risani - městská brána | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Risani - městská brána | foto: Petra Slavíková

Od naší první cesty stopem do Řecka uplynulo 26 let. Za tu dobu se změnila spousta věcí - kromě jedné - touhy rozletět se někam do světa a alespoň na nějaký čas za sebou nechat všední starosti i zaběhnuté pohodlíčko běžného život

Prvním autem byl Peugeot 405. Stačil nás ale odvézt jen na Sicílii a zpátky a pak nás, ne zcela dobrovolně, opustil. V našich rozhovorech se teď až podezřele často začalo objevovat slovo karavan a tak brzy poté následovala koupě dalšího člena rodiny, tentokrát VW Transporter 2 Westfalia. Díky němu jsme poznali voňavou Provence, věčné město Řím i úžasné divoké pláže západního pobřeží Itálie.

Přišly děti a „folcík“ začal být najednou malý, a tak zároveň s tím, jak přibývaly zkušenosti z cest i počet procestovaných zemí, směřovali jsme neodvratně k dalšímu levelu. Tím byl DAF 400, původně chátrající vrak, který Vláďa bez mrknutí oka proměnil na obytný karavan s vnitřkem Orient expresu! Absolvovali jsme s ním hodně cest, ale tím nejúžasnějším počinem byla poněkud neplánovaná cesta výsostným územím centrálních Karpat - jen dřevaři, jeden motorkář a my, po lesních stezkách, přes kořeny stromů, hluboké výmoly a nedůvěryhodně vyhlížející dřevěné můstky, průsmykem Passul Tartarau do rumunské Voineasy. Tehdy nám úplně do zpěvu nebylo, ale dnes je to jedna z našich nejdobrodružnějších cest.

Kenitra – kasba, cestou k Atlantskému oceánu
Fés – keramická dílna

Jak děti postupně odrůstaly, naše další cestovatelské plány nabíraly na síle a DAF byl náhle zbytečně velký, s malou průchodností. Když jsem pak uviděla inzerát s fotkou poněkud olezlého Nissana, bylo to jasné. A tak k nám přišel Brumbál, jednoznačně největší dříč, co znám, který neúnavně, bez zadýchání zdolával vysokohorské silnice Atlasu, do nebe stoupající kopce vzdáleného Kurdistánu i kodrcavé mongolské rolety. A protože toho ujel už opravdu hodně a nikdy nás nenechal v nouzi, sluší se ho trochu představit.

Nejprve jsme Brumbála testovali jen samotného bez „bedny“. Premiéru už jako...

Typ: Nissan Patrol K260 hardtop

Rok výroby: 1991

Motor: 2,8 TD s chladičem vzduchu, 86 kW

Palivo: nafta

Úpravy: podvozek Ironman, vzduchové měchy na zadní nápravě, mechanické volnoběžky ARB, zesílené tyče řízení, alu kryty podvozku, zesílený rám, pevnostní prahy, naviják 12 tis. liber

Vlastnoručně vyráběná nástavba: Základem je ocelová konstrukce, plášť ABS plast, alu plech, izolace 5 cm polysty-ren. Celková hmotnost při plném naložení cca 400 kg Nástavba je „sundavací a zas tam dací“.

Nejprve jsme Brumbála testovali jen samotného bez „bedny“. Premiéru už jako expediční speciál si odbyl v Maroku. I když v padesátistupňových vedrech funěl, dál tvrdohlavě stoupal do strmých kopců Atlasu, prokousával se horkým saharským pískem a pak spokojeně, jako velká kočka vrněl ve stínu palem v údolí řeky Zíz. A tak jako my jsme obdivovali nádhernou přírodu Maroka, místní lidé obdi-vovali našeho Brumbála, všechno je zajímalo a díky němu jsme k nim měli cestu otevřenou a o přátelská setkávání nebyla nouze. Ať už se samozvaným průvodcem noční medinou městečka Ouazzane, ze kterého se vyklubal tkadlec koberců a který nás pohostil ve svém domě, nebo s párem chlapíků z pumpy, kterým jsme s důvěrou svěřili peníze, když nás opustily brzdové destičky a oni nám pro ně nejen dojeli, ale ještě nám pomohli s jejich výměnou. A další setkání s policistou, který si nás stopl a když jsme se loučili, vlepil Vláďovi pořádnou pusu, i s dalšími dvěma, co nám nejprve ochotně poradili, přivítali nás ve své zemi a nakonec popřáli šťastnou cestu. S klukem, co kamsi odběhl, aby se vzápětí vrátil a obdaroval mě kyticí pavích per, i s prodavačem keramiky, co v chladivém přítmí bílého domečku, ukrytého mezi kvetoucími oleandry, nabídl Vláďovi místo hrnečků pytel hašiše.

Příjemné bylo i setkání s Wafim, který nás jako zkušený průvodce nenechal za-bloudit v úzkých křivolakých uličkách starého Fezu, kterých je prý více než 9000, a člověk tu sežene všechno, od čajových konviček přes nádherné, zlatem protkávané látky, ručně tkané koberce všech barev a velikostí, překrásně zdobenou keramiku a nejrůznější upomínkové předměty až po obrazy s podobiznou krále, kterého Maročané milují.

Dojeli jsme s Brumbálem málem až na samotný konec Maroka. Odtud jsme po silnici, která nás spojila s pobřežím a kterou jsme z pochopitelných důvodů sou-kromě pojmenovali Road to Hell, zamířili do Marrákeše a Casablanky a po pobřežní silnici do Tangeru, vstříc Evropě. Španělská Sierra Nevada a nádherné divoké pláže s vodou tak modrou, až by se chtělo říct kýč, už byly jen třešinkou na našem marockém dortu.

Sahara

Ještě jsme ani nedojeli domů a už se pomalu, ale jistě začínala rodit nová cesta, tentokrát do Mongolska. Evropa nám začala být malá.

A ty korálky? No, ony to vlastně nejsou korálky, ale usušené a obarvené drobné kvítky, navlečené na nitce. Za pár dirhamů jsem je dostala od jednoho malého kluka, co je prodával u pumpy. Jedny visí na zdi v obýváku a druhé v kabině Brumbála na zrcátku, takže máme Maroko vlastně pořád s sebou. Ostatně, bylo by to tak i bez nich…

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!