Neděle 20. září 2020svátek má Oleg 6 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Cestování > Aktuality

Proč ženy neřídí pražské metro? Bojí se prý tmy

Pražské metro. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pražské metro. | foto: Lidové noviny

PRAHA Už jste někdy viděli strojvůdkyni metra? Že ne? Taky jste nemohli, žádná není. Kvůli tomu si také někteří myslí, že žena nesmí řidit metro. To je ovšem fáma.

Tu a tam se nějaká žena, která by chtěla řídit metro najde. Většinou ale nesplňuje hlavní podmínku, a to elektrotechnické vzdělání.

"Ženy samozřejmě smí řidit metro. Musí se odvážit přijít do kurzu. Musí také samozřejmě projít psychotesty. Zkrátka je to o odvaze odvážných žen. Nejde proto o žádnou diskriminaci. Nejblíž mají k této profesi řidičky tramvají nebo pilotky letadel," řekl serveru Lidovky.cz předseda Všeobecného odboru Metro Luboš Olejár.

ČTĚTE TAKÉ:

Kurz na řízení metra trvá tři měsíce. Podle Luboše Olejára není rozhodně lehký. "V posledním kurzu v roce 2009 neprošli ani letití řidiči tramvají. Mysleli si, že v tunelu bude snadnější obsluha stroje," dodal Olejár.

V diskuzi na internetovém magazínu DP Aréna se objevují rozhořčené reakce žen, které se chtěly stát řidičkami metra, ale byly odmítnuty. "Sama jsem před lety chtěla zkusit řídit metro, ale bylo mi řečeno, že ženy na tuto práci v žádném případě neberou! Na mou otázku proč mi bylo sděleno, že ženská by v žádném případě nezvládla krizovou situaci," píše například jedna diskutérka.

Nejdůležitější při řízení metra je podle Luboše Olejára právě dobrá psychika. "Není lehké být dvě hodiny v tunelu a vnímat střídavě tmu a světlo," řekl.

Znát každý šroubek
Strojvedoucí metra musí umět zachovat klid za každé okolnosti. Musí složit zkoušku z toho, co dělat ve chvíli, kdy souprava zůstane ve tmě v tunelu, když je nutné vyprostit lidi nebo když například hoří motor.

V případě poruchy musí umět řidič metra dispečerovi metra jasně popsat, jaká závada na stroji nastala. A to právě podle některých strojvůdců metra ženám brání v tom, aby se staly strojvůdkyněmi.

"Ta práce prostě pro ženskou není. Strojvedoucí tam není jen panák, co se veze v hromadě kovu. Působí tam i ve funkci jakéhosi technika, těžko to nějak nazvat, prostě musíš znát mašinu pomalu do šroubku," vysvětluje strojvedoucí.

Žena opravářka.

Další ze strojvůdců metra se v diskuzi zase vyjádřil, že by ženy neměly v prostorách metra vhodné hygienické zázemí. "To je nesmysl. To napsal nějaký člověk, který se zuby nehty brání, aby mezi ně přišla žena, protože by jim sebrala práci," dodává Olejár.

Řidičky tramvají musí také podstoupit tříměsíční kurz. Po úspěšném absolvování obdrží 'průkaz řidiče tramvaje'. Nemusí mít klasický řidičský průkaz.

Michaela Těšínská

Autor

Michaela Těšínskámichaela.kabatova@lidovky.czČlánky

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...