Nejnovějším trendem u jízdních kol je využít pro jeho uzamčení přímo některou z jeho částí. Na trhu jsou již kola, která používají pro zamčení sedlo nebo odnímatelná řídítka.
Vynálezci Yerky tento způsob ještě vylepšili. Spodní rám kola se dá rozpojit, vzniknou dvě ramena, která se spojí rámem se sedlem a zamknou. Pokud by zloděj chtěl kolo ukrást, musí ho zničit.
ČTĚTE TAKÉ: |
„To je důvod, proč naším mottem je ‚kolo, které někdo ukradne již není kolo‘. To, co zde máme, je opravdu kolo, které nelze ukrást,“ uvedl jeden z tvůrců bicyklu Cristóbal Cabello.
Chile i další země Latinské Ameriky se snaží přimět své obyvatele, aby přešli z aut na kola, která jsou levnější a přátelštější k životnímu prostředí. Roste zde proto počet značených cyklostezek, místa pro parkování kol i programy pro sdílení kol. Podle studie jedné z místních univerzit se využití jízdních kol mezi Chilany za posledních pět let zdvojnásobilo. Krádeže kol však zůstávají velkým problémem.
Mladí Chilané začali vymýšlet nové kolo poté, co jednomu z nich kolo někdo ukradl. Nejprve sestavili model z PVC, později pak funkční prototyp. Nyní čekají na schválení patentu a provádějí další testy odolnosti vůči zlodějům. Plánují také spustit kampaň, aby získali peníze na jeho výrobu. Na výrobu prvních 1000 kol potřebují počáteční investici 300 tisíc dolarů (6,6 milionu Kč) a doufají, že začnou svoji Yerku prodávat do poloviny příštího roku.