Středa 11. prosince 2024, svátek má Dana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Legendární Tatra uháněla po dálnici až stokilometrovou rychlostí

Cestování

  20:16
ZLÍN - Více než tři sta kilometrů v sobotu urazili nadšenci v legendárním automobilu Tatra 87 z Prahy do Zlína, aby tak vzdali hold cestovatelům Jiřímu Hanzelkovi a Miroslavu Zikmundovi, kteří přesně před 70 lety vyrazili na svoji dobrodružnou cestu po Africe a Americe. Konvoj historických vozidel značky Tatra i moderních expedičních automobilů v centru Zlína navzdory deštivému a chladnému počasí přivítaly desítky lidí.

Účastníci jízdy veteránů na počest cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda dorazili 22. dubna odpoledne do Zlína. Jízda. foto: ČTK

Zikmund a Hanzelka se coby absolventi ekonomie vydali do Afriky 22. dubna 1947 s cílem objet svět. Na den a hodinu stejně jako tehdy vyjela dnes v 9:30 jízda veteránů z pražské Opletalovy ulice. Historické automobily zamířily v Praze před technické muzeum a pak vyrazily do Zlína v čele s vozidlem Tatra 87. Po sobotní zastávce na zlínském festivalu Neznámá země zamíří jízda veteránů do Marseille, bude přesně kopírovat tehdejší trasu Hanzelky a Zikmunda.

Netradiční jízdy v Tatře 87 se účastní organizátor zlínského festivalu Petr Horký a po jeho bodu usedl ředitel festivalu Miroslav Náplava. Řízení se ujal majitel historického vozu Michal Popov. Novodobí cestovatelé z Prahy na trasu do Zlína a poté do Marseille vyrazili bez GPS, pouze se starým fotoaparátem, a oblečeni v oděvech, které byly dříve běžné.

Účastníci jízdy veteránů na počest cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava...
Na snímku jsou organizátor cestovatelského festivalu Neznámá země Petr Horký...

Náplava po příjezdu do Zlína řekl, že Tatra 87 po dálnici uháněla rychlostí 80 až 100 kilometrů v hodině a její spanilou jízdu nezdržela žádná velká kolona. „Šlapala jako hodinky. Cesta nám trvala zhruba 4,5 hodiny, ale několikrát jsme zastavovali,“ uvedl. Podle Náplavy byla jízda stařičkou tatrovkou překvapivě velmi pohodlná. „Komfort byl naprosto úžasný,“ podotkl. Tatra 87 podle něj nemá ráda pomalé otáčky motoru a ve městě má tendenci se přehřívat. „Jakmile ale jede konstantní rychlostí, tak šlape. Zvuk jejího motoru, to je něco charismatického. Ta síla je tam obrovská,“ podotkl.

Popov řekl, že Tatru 87 na dnešní jízdu nějak zvlášť nepřipravoval, protože její technický stav je dobrý. „Automobil je zvyklý na běžné cestování. Za dobu, co ho mám, jsem s ním najel už asi 30 tisíc kilometrů. Zhruba 2500 kilometrů odsud do Marseille, to pro něj není nic neobvyklého,“ uvedl.

Posádka tatrovky se před dnešní jízdou důkladně oholila, jelikož cestovatelé Hanzelka a Zikmund do vozu usedali vždy s pečlivě oholenou tváří. „Když vyjížděli, tak vyjížděli v oblecích, protože to byli obchodní zástupci, ze kterých se až poté stali cestovatelé. Byli také hladce oholeni. Ani nevíme, kdy jsme se naposledy holili,“ řekl s úsměvem Náplava.

Cesta Zikmunda a Hanzelky v roce 1947 vedla nejprve do Afriky, z Kapského města pak přepluli do Argentiny a vydali se na pouť po Jižní a Střední Americe. Za tři a půl roku projeli 44 zemí, urazili 111 tisíc kilometrů, z toho 61 tisíc ve svém voze. Pořídili 10 tisíc fotografií a natočili 11 kilometrů filmu.

Autor: