Etrusco s „kurníkem“
Nomádská auta, která mohla zamířit i mimo asfalt, byla dlouho doménou malých dílen, které je stavěli na zakázku. Jenže tento segment přilákal i zavedené výrobce. Takovým příkladem je italské Etrusco se svým modelem CV 600 DF 4x4 (JEHO TEST NAJDETE ZDE).
Italové sáhli po Fordu Transit, který má již tradičně i tovární pohon 4x4. U Fordu jej označují jako inteligentní systém AWD. Automobilka slibuje, že auto samo dokáže určit, kolik točivého momentu je potřeba dodat na každou z náprav, aby dodávka zvládla špatné podmínky. Kdo by v kabině hledal páky, kterými čtyřkolka zapíná, pohoří. Systém se aktivuje stisknutím tlačítka nebo v reakci na jízdní podmínky. Ford totiž již v roce 2009 opustil u modelu Transit mechanický systém připojování 4x4 a zvolil elektronický se spojkou Haldex, proto ta absence pák u pracoviště řidiče.
Etrusco má na délku šest metrů. Spaní museli designeři situovat příčně. A aby nediskvalifikovali vyšší cestovatele, instalovali na vozidlo na jeho levém boku výklopný šuplík na nohy. Ovládá se manuálně a je překvapivě hluboký. Rozšíření boků dodávky není u obytných dodávek ničím neobvyklým, anglicky se označují jako „flare space“ nebo „side flares“ a stavitelé aut si je často montují sami. V Karavan Centru Morava tuhle vychytávku u italské obytné vestavby láskyplně nazývají „kurník“. Šedé Etrusco CV 600 DF 4x4 si na Caravaning Brno můžete prohlédnout právě v expozici Karavan Centra Morava v pavilonu P.
Dakarský mercedes
Je to první obytné auto v Česku, které na palubě nese spalovací toaletu, která jede „na naftu“. A také zcela jistě jeden z největších a nejtěžších exponátů na letošní ročníku brněnského veletrhu. Expediční speciál na podvozku náklaďáku Mercedes-Benz Arocs má osm kol a úctyhodné rozměry: délku 9,5 metrů a výšku 4 metry, se sklopenou plošinou a naloženou čtyřkolkou měří celý kolos 11 metrů „Je to zatím největší a také nejtěžší auto, jaké jsme kdy stavěli. Hmotnost vozu může být až 41 tun,“ vysvětluje Martin Vejnar ze společnosti VejnyWood, která je vystavuje v pavilonu V.
Mercedes má sloužil jako doprovodné vozidlo při dálkových rallye, ostatně si vyzkoušelo už Dakar 2024. Po jeho skončení majitel na osmikolový podvozek nechal postavit obytnou nástavbu, která má poskytovat zázemí jezdcům. Je to dům na kolech. A to doslova, protože na palubě jsou spotřebiče jako v běžné domácnosti. Kromě lednice s mrazákem o objemu 300 litrů, vestavěné pečící trouby s grilem a mikrovlnkou, také třeba pračka se sušičkou.
Nechybí ani centrální vysavač obytného prostoru, jehož hadice z předního otvoru dosáhne až do řidičské kabiny. Cestovat v něm může až osm lidí, pro táboření nabízí až devět lůžek: dva spáči obsadí hlavní lůžko v ložnici, 2 spouštěcí lůžko nad salonem, 3 se vejdou na rozložený gauč v salonu a další dvě lůžka jsou v řidičské kabině. Monstrum pohání řadový šestiválec o objemu 12,8 litru, který dává 390kW (530 koní) a hlavně kroutící moment 2 600Nm. O tom, jak se staví expediční kamiony, bude Martin Vejnar z VejnyWood vyprávět v sobotu 9. listopadu od 14 hodin na besedě v pavilonu V.
Subaru Outback se spaním pro dva
Úplně na opačné straně nomádského cestování stojí bílé Subaru Outback, se kterým vyráží na cesty Jaromír Uxa. „Chtěl jsem se pořádně vyspat na cestách. Jako nejflexibilnější i cenově nejdostupnější mi přišlo cestovat a přespávat v osobním autě. Vyzkoušel jsem všechno možné, včetně karimatek, ale nebylo to ono,“ popisuje Jaromír Uxa počátek svojí značky ANNYcarmat.
Před dovolenou, na kterou se chystal s přítelkyní, proto vzal starou matraci z postele a nožem ji ořezal tak, aby po sklopení zadních sedadel u Hondy Accord vzniklo velké lůžko. Snažil se, aby využil veškerý volný prostor a aby z postele nemohlo nic propadnout pod sedadla. Stejnou minimalistickou filozofii uplatňuje v úpravách osobních aut na spaní i teď. Šije matrace na míru, kapsáře či termoclony do oken se síťkami, kam se dají uložit drobné věci. O svém způsobu cestování a svých typech na cesty se „spaním v autě“, bude Jaromír Uxa mluvit v besedě v pátek 8. 11. od 12ti hodin v pavilonu V.
Dakarská Tatra 815 “napadená Francouzem“
Když se československé náklaďáky Tatra objevily v osmdesátých letech na Dakaru, který se ještě jezdil opravdu z Paříže do Dakaru, překvapily svou výdrží. Kromě závodních speciálů tak kopřivnická automobilka dodávala i pořadatelské a doprovodné vozy. Některé z nich se konstrukčně blížily šestikolovým speciálům určeným pro ostré závodění, ostatně tehdejší regule je nutily závodit. To je příklad Tatry 815, kterou uprostřed covidové pandemie objevili čeští fanoušci značky na prodej ve Francii.
Šestikolku Tatra 815 pohání původní tatrovácký dvanáctiválec a její poněkud netypický vzhled má na svědomí francouzský majitel, který ji dlouhé roky používal jako doprovod pro motorkářské výpravy do pouští severní Afriky. Tatrovka prošla několikaletou rekonstrukcí a dnes nosí obytnou vestavbu. I po více než třiceti letech však dokáže pálit rychlostí hodně vyšší, než je dálniční limit v Česku. Vozidlo bude k vidění v sobotu 9. 11. u pavilonu V a o tom, jak se takový náklaďák „napadený francouzským kutilem“ renovuje, budou jeho majitelé vyprávět v přednášce, které v sobotu začíná v pavilonu V od 12:30 hodin.
Falco za polárním kruhem
Jednou z nejaktivnějších tuzemských posádek jsou Veronika a Ondra, kteří si říkaji DvaVanDraci (takto jsou k dohledání na sociálních sítích) a o svých cestách natáčí videa a píšou blog. Letos se vypravili, mimo jiné, do Skandinávie za polární září. Jejicho obytná vestavba na základě Mercedes-Benz Sprinter patří k tomu nejzajímavějšímu, co v Česku s posledních letech vzniklo.
Velkou roli přitom sehrála vášeň Veroniky a Ondřeje pro potápění: „Jako potápěči chceme mít každou věc zálohovanou, a tak máme všechny zásadní systémy v autě zdvojené. Máme vařič na přípravu jídla na naftu a k tomu vozíme elektrickou remosku. Vedle naftového topení a solárního systému máme pro jistotu i elektrocentrálu. Máme dvě oddělené nádrže na vodu a k tomu zcela samostatný okruh na pitnou vodu se samostatnou baterií a se samostatnou nádrží o objemu dvakrát dvacet litrů, kam můžeme v rizikových oblastech doplňovat balenou vodu.
V autě vozíme vedle povinné i plnohodnotnou lékárničku připravenou záchranáři s některými věcmi, které používá izraelská armáda, a v batohu nosíme ještě malou. Jako technický potápěč předpokládáte pravdivost Murphyho zákona: Cokoli se může pokazit, se také pokazí. To je jediná jistota, kterou máte,“ popisuje Ondřej přístup, se kterým nechali Falca postavit. O svém cestování budou DvaVanDraci vyprávět v pátek 8. 11. od 10ti hodin v pavilonu V.