náhledy
Všichni tři hlavní účastníci expedice – Mitsubishi, Michal a Marek. Průjezd kyrgyzských hor byl náročný hlavně pro auto z důvodu táhlých kopců, nicméně výhledy na zasněžené vrcholky pěti až sedmitisícovek to bohatě vynahrazují.
Autor: Out of Office
Děti v Mongolsku, Kazachstánu i Kyrgyzstánu jsou většinou rádi, když vidí auto s turisty. V Tádžikistánu nám dokonce většina dětí mává, takže za jízdy neustále máváme zpátky. Zároveň ale část z nich volá „denge denge“, což znamená, že chtějí peníze. Ty jim sice nedáváme, ale občas alespoň rozdáme pár bonbónů. Nebo přebytky sušeného zkyslého tvarohu, který nám vnutili místní a nám moc nejede
Autor: Out of Office
Čarynskému kaňonu nedaleko od Almaty se přezdívá Grand kaňon střední Asie. Strhující výhledy se mísí se skalními útvary všemožných tvarů, z nichž mnoho může připomínat podobu zvířat.
Autor: Out of Office
Prodavač ovoce na trhu v kazašském Almaty. Trhy (neboli bazary) jsou nedílnou součástí kultury střední Asie. Slouží nejenom k nakupování všemožného zboží, ale i k setkávání lidí. Ovoce se v Kazachstánu i Kyrgyzstánu prodává kromě trhů i kolem silnic. Není výjimkou, že na pár metrech silnice je deset stánků prodejců ovoce (hlavně melounů).
Autor: Out of Office
Pohled, který nechce vidět žádný motorista, obzvláště ne uprostřed cizí země. Při přejezdu Kazachstánu se najednou ozve rána a auto přestává jet – nejde zařadit rychlost. Tušíme velké problémy a vystupujeme z auta. Olej z převodovky je všude, jen ne tam, kde má být. V převodovce zeje díra, dále tedy po svých určitě nepojedeme. Následuje odtah na laně do nejbližšího městečka a přivolání odtahovky do Almaty, největšího města Kazachstánu, kde nám převodovku sice expresně, ale velmi draze vyměňují za jinou použitou. To bohužel k cestování autem patří a my jsme rádi, že můžeme jet dál.
Autor: Out of Office
ísečné duny v kazašském národním parku Altyn-Emel. Jedné z nich se přezdívá „zpívající duna“, protože za foukání větru vydává zvláštní zvuk. Duna nám nejenom zpívá, ale i nás ostře bičuje svým pískem.
Autor: Out of Office
Výhledy v národním parku Altai Tavan Bogd na severozápadě Mongolska. V převážné části Mongolska nejsou asfaltové silnice, ale nezpevněné prašné cesty. Proto není výjimečné potkat vedle sebe deset projetých cest, které vedou stejným směrem. Řidiči mezi nimi často přejíždějí, ve snaze najít tu nejméně hrbolatou. To je občas nadlidský úkol.
Autor: Out of Office
Tradiční jurty jsou rozmístěné po celém Mongolsku. Je jedno, jestli se jedná o předměstí hlavního města Ulánbátaru nebo nedostupné místo v horách. Jurta je relativně jednoduše složitelná, a tak se mongolové často stěhují. Mnoho z nich nabízí v jurtách ubytování pro turisty.
Autor: Out of Office
Mongolové jsou hrdí na své tradice a zvyky a náležitě je oslavují. My máme štěstí a daří se nám být ve správný čas na správném místě, ve městě Bajanchongor. Tady právě probíhá tradiční soutěž v zápasu a lukostřelbě. Odměnou pro vítěze jsou samozřejmě Toyoty Prius.
Autor: Out of Office
Zhruba 15000 kilometrů dlouhá cesta přes Kazachstán, Rusko a Mongolsko se podepisuje na technickém stavu našeho auta, a proto necháváme měnit olej a čistit vzduchový filtr. Zaměstnanci místního autoservisu vůbec nezávidíme, protože filtr je po průjezdech dvou pouští plný jemného písku.
Autor: Out of Office
Poušť Gobi není tvořena jen nekonečnými písečnými dunami, ale i pláněmi a horami. Panují zde drsné podmínky, i proto je občas přežití obtížné.
Autor: Out of Office
Při cestě mongolskou pouští Gobi nám začalo něco klepat na podvozku. Proto zastavujeme v nevelké vesničce, kde zdárně nacházíme autoservis. Bohužel na nás nemají čas, a tak se nás ujímá místní svářeč a pomáhá nám opravit uložení stabilizátoru. Po opravě nás zve k sobě domů. Mongolové mimo hlavní město převážně žijí v jurtách a ani zde to není výjimkou. Překvapilo nás ale, jak luxusně je jurta vybavená – klimatizace, velká plochá televize s venkovním satelitem a lednička.
Autor: Out of Office
Nejčastějším autem v Mongolsku není velké terénní auto, jak jsme vzhledem k stavu místních silnic očekávali, ale hybridní Toyota Prius. Je to dáno hlavně místními daňovými úlevami na hybridní auta a nízkou cenou Priusů, které jsou dováženy z Japonska a mají tedy volant na pravé straně (v Mongolsku se ale jezdí vlevo stejně jako u nás). Obecně ve střední Asii platí, že čím blíže Japonsku, tím více aut s volantem na opačné straně. Mongolové v Priusech se nebojí brodů ani terénu.
Autor: Out of Office
Ulánbátar, hlavní město Mongolska, není turisticky příliš zajímavý. Mnohem zajímavější je mongolská příroda, způsob života a kultura místních obyvatel.
Autor: Out of Office
Čingischán byl sjednotitelem mongolských kmenů, za jehož vlády se stala Mongolská říše největší suchozemskou říší světa. Proto lze dnes jeho odkaz najít po celém Mongolsku. Na fotce můžete vidět nově vybudovaný monument. Socha Čingischána měří 40 metrů na výšku a váží 250 tun.
Autor: Out of Office
V ruském městě Ulan-Ude, ležícím nedaleko od mongolských hranic, potkáváme pár ve stejném autě – Mitsubishi L300. Mávají na nás, ať zastavíme na autobusové zastávce. Dáváme se do řeči a po chvíli už společně jedeme směrem k místní tradiční restauraci. Následuje pozvání do jejich bytu a přesun na piknik k místnímu jezeru. Opět se utvrzujeme v tom, že milí a hodní lidé žijí všude na světě a jazyková bariéra se dá vždy nějak překonat.
Autor: Out of Office
Typická sibiřská vesnice na břehu Bajkalu. Většina domů je zde dřevěných a obyvatelé se živí převážně zemědělstvím.
Autor: Out of Office
Většina obyvatel Olchonu jsou Burjati, etnická skupina Mongolů. Mezi Bajkalem a Mongolskem jich žije zhruba 600000, jako náboženství převažuje budhismus.
Autor: Out of Office
Ostrov Olchon, ležící v nejhlubším jezeře světa, ruském Bajkale, se chlubí třetí největší rozlohou mezi jezerními ostrovy. Je plný rozlehlých pastvin a malebných zátok. Stále ho obývá zhruba 1500 lidí, a v sezóně se stává velmi oblíbeným rekreačním místem převážně ruských turistů.
Autor: Out of Office
Ruská Sibiř. Cestování autem je zde zdlouhavé kvůli obrovským vzdálenostem. Sinice jsou nicméně alespoň v případě hlavních tahů dobré.
Autor: Out of Office
V roce 2017 se v Astaně konala výstava Expo. Byla to první mezinárodní výstava na území bývalého Sovětského svazu. Česko se zde také prezentovalo.
Autor: Out of Office
Nur-Sultan, dříve Astana, je hlavní město Kazachstánu od roku 1997. Bylo přejmenováno letos v březnu na počest prvního prezidenta Kazachstánu, který nedávno odstoupil. Městu se přezdívá Dubaj střední Asie, to kvůli odvážné moderní architektuře, jejíž kombinace s klasickou socialistickou výstavbou občas hraničí až s nevkusem.
Autor: Out of Office
Vezeme černou pasažérku. Chlupatou, malou a drzou. Čistotná také není. Nastoupila bez ptaní a bez placení, vyžírá nám zásoby a odmítá vystoupit. Když jde do tuhého, vždy nám dokáže někam zmizet
Autor: Out of Office
Aralské moře je bezodtoké slané jezero, které zasahuje do Kazachstánu a Uzbekistánu. Velmi rychle vysychá z důvodu projektu zavlažování okolních pouští, který v padesátých letech zahájil Sovětský svaz. Dnešní objem vody je jen asi desetinový oproti původnímu. Zároveň se razantně zvýšila slanost jezera, což zapříčinilo vymírání ryb a konec místního rybářského průmyslu.
Autor: Out of Office
O kousek dál náhodně nacházíme další napajedlo, voda tu tryská z výšky snad pěti metrů. Tentokrát se nerozpakujeme a z napajedla se stává luxusní sprcha. Zážitek umocňují předchozí čtyři dny strávené ve vyprahlé poušti.
Autor: Out of Office
Voda je v aralské poušti poměrně vzácná. Proto místní zvířata chodí k napajedlu. Pravidelně se zde střídají velbloudi a koně. My napajedlo využíváme k doplnění kanystrů na užitkovou vodu.
Autor: Out of Office
Chceme se dostat k Aralskému moři, proto volíme cestu přes poušť. Teplota překračuje čtyřicet stupňů a my bez klimatizace pokračujeme k moři po i vedle cesty, která je každých sto metrů přehrazená navezenou haldou zeminy. Někteří se haldy snaží objíždět nebo přejíždět, ale ne vždy to vyjde. Tyto chlapíky a jejich Toyotu jsme museli vytáhnout, zapadli právě při objíždění jedné z hald.
Autor: Out of Office
Společně s našimi zachránci, kteří nám uprostřed pole traktorem alespoň trochu dobili druhou baterii, pomocí které jsme dokázali nastartovat. Odměnou jim bylo české pivo.
Autor: Out of Office
Kazachstán nás hned po přejezdu hranic z Ruska překvapuje skvělou silnicí, která je plně srovnatelná s našimi nejlepšími okreskami. Po posledních 300 kilometrech v Rusku je to balzám na duši. Kazaši dokonce hned za hranicemi postavili montážní jámu, kde může každý zkontrolovat, jaké škody ruské silnice napáchaly. Naše radost z dobré cesty bohužel netrvá dlouho.
Autor: Out of Office
Plán naší cesty znázorněný na mapě. Netušíme však, zda vše klapne. Improvizujeme rádi, takže plán se může kdykoliv změnit.
Autor: Out of Office