Úterý 19. března 2024, svátek má Josef

Po stopách UNESCO: Drama v padajícím letadle a staré náhrobky

Před několika lety jsem si nadšeně koupil několik letenek s místní etiopskou aerolinkou a létal jsem mezi místy zapsanými na seznamu UNESCO. Cena jednoho přeletu bývala neuvěřitelně nízká někde mezi 500 až 700 korunami. Každý den na jedno místo přiletělo letadlo s 50 lidmi a další den odletělo. Tímto způsobem pendlovalo po nejturističtějších místech Etiopie několik strojů.

Addis Abeba, 3,5 milionová metropole, je stejně chaotické velké město jako jakékoliv jiné. foto: Alexandr Bílek

Jedinou výjimkou byl přelet mezi hlavním městem a městem Harare, o kterém jsem psal v minulé reportáži. Letenka stála 300 USD, a přesto bylo letadlo plné. Během letu se stala nějaká technická závada, pravděpodobně s vrtulí, a letadlo se začalo velmi silně třást. V kabině byl rachot, který se nedal vydržet. Mám za to, že se utrhla jedna část vrtule, která se ještě předtím zadřela.

Protože i letuška byla docela vystrašená, cestujícím to na klidu moc nepřidalo. Cestovní hladina před incidentem prý byla asi 4 tisíce metrů, nyní pilot klesl asi o 3 kilometry a začal hledat místo, kde by přistál. Stále se nakláněl doleva a doprava a různě kroužil.

Už za 15 minut nalétával na starou plochu, na které odpočívaly vraky letadel po dobu i několika desítek let a která se nachází zcela mimo obydlené oblasti. Plocha byla ale celá zaplněna starými letadly.

Nakonec se pilot o usazení na zem pokusil, dosedl na jediný volný okraj dráhy, který byl dlouhý asi 20 metrů. Hned potom letadlo sjelo na trávu, kde pneumatiky o kameny a nějaké kovové bedny zničil a dokonce strhnul torzo něčeho, co bylo dříve asi plotem. Přistání bylo sice tvrdé, přesto se nejednalo o nějakou opravdu kritickou záležitost z pohledu cestujícího.

Po dlouhém napětí a dosednutí, to cestující brali spíše jako zážitek, nějaké slzy zde ale také ukáply. V letadle byli především cestovatelé dobrodruzi s několika místními. Několik cestujících mělo naraženou hlavu, jak ji při přistání sklonili a poté se praštili o sedadlo před sebou, ale jinak nic vážného.

Rozsáhlé pohřebiště obsahuje 36 památníků.

Pilot to ale asi viděl jinak. Když se nám přišel omluvit, byl upocený a viditelně nervózní. Ujistil nás, že jsme již v bezpečí, ale že jsme měli velké štěstí. Že se tu našel pruh, na kterém se dalo přistát, byla prý náhoda a pokud by tu toto místo nebylo, netušil, kde by dosedl.

Spíme v opuštěných letadlech

Na tomto místě nás měly vyzvednout terénní vozy, které prý poslala aerolinka, čekání se ale protáhlo a nakonec jsme zde strávili celkem 54 hodin. Žádná auta nepřijela, prý díky složitému terénu a absenci jakékoliv komunikace. Všech 50 cestujících tak přespávalo, kde se dalo, dokonce v těch starých letadlech.

Technici, kteří na místo dorazili vrtulníkem, stroj na místě po dvou dnech opravili a za pomoci cestujících bylo dokonce několik letadel odklizeno z části plochy, aby se mohl podniknout zkušební let. Poté jsme byli dopraveni zpět do hlavního města. Náhradním letadlem jsem potom letěl já a několik dalších cestujících zpět do Harare, které jsem si nechtěl nechat ujít.

Z ředitele Ethiopian Airlines jsem pak dlouhou dobu vymáhal nějaké odškodnění a volné letenky. Získal jsem zdarma ale jen náhradní přelet do Frankfurtu, protože mé letadlo domů dávno odletělo. Byl to zážitek, na který se nezapomíná. Dnes již jsou stroje nové, létají tu Dreamlandery, takže pokud se chcete do Etiopie vypravit, žádný strach.

Po stopách UNESCO

Cestovatel Alexandr Bílek si stanovil velkolepý cíl: procestovat všechna místa na seznamu UNESCO. Dosud má za sebou už 260 míst v 87 zemích. Pro server Lidovky.cz popisuje svoje cesty, které doplňuje fotografiemi a praktickými radami dalším cestovatelům.

Údolí Awash

Z Harare pokračujeme naším expedičním vozem, který již z ČR ujel 15.000 km, do údolí Awash, kde se nachází jedno z nejdůležitějších paleontologických nalezišť na africkém kontinentu. Nálezy z tohoto místa, z nichž jsou některé minimálně 4 miliony let staré, poskytují důkaz lidské evoluce a ve velké míře prý ovlivnily pochopení historie lidstva.

Nejdůležitější je nález z roku 1974, kdy bylo nalezeno 52 fragmentů kostry, které umožnily rekonstrukci známé "LUCY" nejstaršího známého přímého předka lidí, australopitéka. Lebka "LUCY" je stará asi 3,4 miliony let a je jako nejdůležitější nález umístěna v muzeu v hlavním městě. Pro turisty zde ale bylo postaveno pěkné moderní muzeum, kde jsou nálezy dokonale a přehledně prezentovány. Pokud ale má turista zájem se do míst nálezů podívat, možné to není a nikdo místo ani nechce prozradit. Údolí AWASH bylo na seznam UNESCO zapsáno před 33 lety.

Nedaleko muzea, uprostřed nedozírných plání, jsme si udělali oběd. Přes obrovské vedro jsme měli chuť na horkou polévku, což je naše zvláštní a nepochopitelná úchylka. Chvilku před odjezdem nám do špinavého talíře od polévky vlezl asi metr dlouhý had, na kterého upozorňuje i výstražná cedule před vchodem do muzea. Je jich tu prý obrovské množství.

Addis Abeba

Addis Abeba, 3,5 milionová metropole, je stejně chaotické velké město jako jakékoliv jiné. Dopravní zácpy a všudypřítomný kouř z aut je samozřejmostí. Kromě muzea tu stojí za to ještě několik pamětihodností a příjemnou povinností je také návštěva nějaké dobré civilizované restaurace.

Addis Abeba, 3,5 milionová metropole, je stejně chaotické velké město jako...

Ve třicátých letech zemi několik let okupoval italský diktátor Mussolini. Jedno z mála prospěšného, co po něm zůstalo, je právě italská kuchyně. Špagety a pizza zde dokonale zdomácněly a dají se pořídit na každém rohu. Město nám proto posloužilo jako dokonalý sklad všeho, co nám buď došlo, nebo brzy dojde.

Koupili jsme zde dvě starší pneumatiky a nový ráfek, vyměnili tlumiče a olej v motoru i filtry. Nakoupili jsme v jednom úžasném obchodě zásobu tuňáků, různé konzervované plodiny, kompoty, sýry, zeleninu, olivový olej, vejce i rum.

Auto prošlo zásadní očistou, v jedné prádelně jsme si nechali strojově vyprat oblečení i povlečení. Nachází se zde také autorizovaný servis, který nám překontroloval součásti, které místní překontrolovat neumějí. Na střeše vezeme z Čech do Keni pro dítě jednoho mého kamaráda dvě jízdní kola. Při kontrole jsme zjistili, že tisíce kilometrů děr a prodírání se v houštinách a po řadě zaplacených celních poplatků na hranicích, jsou obě kola v docela zuboženém stavu. Protože jsme narazili na jednoho moc šikovného chlapíka, obě kola nám do dalšího dne opravil a díly vyměnil.

Zrovna, když posedáváme v kavárně jednoho hotelu v Addis, přichází nám zajímavý e-mail. Dozvídáme se, že asi měsíc za námi jede jedna česká rodinka s 9letým synem. Jedou stejným autem podobnou trasu a mají zájem se někde potkat. Ať ale počítáme, jak chceme, naděje k protnutí našich cest, se zdá, díky množství zajištěných a těsně navazujících víz, malá. Přesto se těšíme na jejich zprávy kdykoliv máme po ruce internet a věříme, že to třeba nějak klapne.

Tiya

Náš další cíl je docela nedaleko a přichází problém tam trefit. Podle mapy je to jednoduché, nemůžeme ale za žádných okolností najít tu správnou odbočku. Situaci nám ztěžuje i fakt, že nikdo z desítek místních, které jsme potkali, nemá ponětí, o jakém místě mluvíme. Nebo nám nerozumí.

Expedice All Africa

V rámci expedic ALL AFRICA 2013 a 2012 tým Alexandra Bílka procestoval vlastním expedičním vozem Egypt, Súdán, Etiopii, Džibuti, Keňu, Ugandu, Rwandu, Kongo, Burundi, Tanzanii, Maroko, Západní Saharu, Mauretánii, Mali, Burkinu Faso, Benin, Togo, Ghanu, Pobřeží Slonoviny, Guineu a Senegal, Mozambik, JAR, Lesotho a Svazijsko. Během 5 měsíců cestovatelé ujeli dlouhých 52 tisíc kilometrů a navštívili desítky míst zapsaných na seznamu UNESCO.

Ne každý anglicky mluví, když se vzdalujeme od větších nebo turistických míst, mluví se čím dál častěji místní ahmárštinou nebo jinými dialekty. Ani obrázky nepomáhají, a tak se stane, že jednu trasu projedeme tam i zpět 10x, potkáváme každou půlhodinu stejné lidi a připadá nám, že už se nám každý směje. Nakonec zjišťujeme, že v mapě je radikální chyba a odbočka, která je uvedena v městě Sebeta, je o několik kilometrů blíže.

Rozsáhlé pohřebiště obsahuje 36 památníků, mezi nimi je 32 vyřezaných kamenných...

Po krátkém spánku přijíždíme do maličké osady, kde jen neveliká cedule přímo u odbočky k památce ukazuje směr. Místní jsou překvapeni, turisté zde asi nejsou úplně běžní, proto musejí sehnat klíče. Čekáme na ně kolem hodiny. Pak nás pouští na malý pozemek, kde stojí kamenné stély. Vše jde pohodlně vidět přes plot, když už ale měli se sháněním klíčů takovou práci, využíváme toho již jen ze zdvořilosti.

Tiya patří mezi nejdůležitější ze zhruba 160 archeologických nalezišť objevených daleko v oblasti Soddo, jižně od Addis Abeba. Rozsáhlé pohřebiště obsahuje 36 památníků, mezi nimi je 32 vyřezaných kamenných stél pokrytých symboly (jimiž jsou často meče) z nichž většinu nelze rozluštit. Jsou to pozůstatky starověké etiopské kultury z období, které doposud nebylo časově přesně datováno.

Příští reportáž bude o nádherné a velmi fotogenické oblasti. Údolí Omo.