Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Cestování

Rozdíly mezi Českem a Koreou? Natáčky na ofinách i v MHD, fronty na kabelky Chanel a žádná barevná auta

Nahřívací natáčka na ofinu na usb, řekla bych, že korejský vynález foto: Darina Ivanovová

Dneska za mnou přišla moje studentka češtiny s prosbou o rozhovor, protože prý připravuje interview se zahraničními učiteli pro univerzitní web (oni tedy říkají profesory, ale mně se to oslovení příčí, neb to máme v Česku nastavené jinak). Přinesla mandarinky s tím, že jsou z jejího domova, z ostrova Jeju. Radovala se, když jsem s poděkováním řekla, že vím, že právě tyhle jsou v Koreji nejchutnější.
  14:00

Daly jsme se spolu do rozhovoru a krom otázek, které se točily kolem češtiny, se ptala na mé dojmy z Koreje a srovnání se životem v České republice. Díky tomu jsem se přistihla, že už to vlastně ze sebe těžko lovím, že ony „čerstvé“ oči už uvykly po čtvrt roce korejské realitě nebo už jsem se s některými rozdíly stačila natolik smířit, že už je zkrátka nevnímám. Když jsem se pak odpoledne vracela domů, říkala jsem si v duchu: „Tak naschvál, co mě teď jiného, nečeského cestou potká?“

Zaměřte se na čelo ženy v obchodním centru
Skoro sandálky naboso a prošívaný kabát, nijak vzácný jev

Protože jsem zrovna míjela parkoviště, první odpověď byla nasnadě – barevnost aut. Tedy spíš nebarevnost. Za celou dobu jsem tu neviděla jediné červené, modré, zelené auto. O žluté nemluvě, to už by byla čirá extravagance. Mluvím o autech osobních. Červené, které rozváží Coca- colu, na silnici samozřejmě uvidíte. Prostě skoro všechna auta se pohybujou v barevné škále bílá-béžová-šedá a jejich odstíny. Co se týká značek, vedou samozřejmě ty korejské, občas zpestřené BMW či Mercedesem. 

U vozidel místní produkce, zvlášť u té vyšší třídy, jsou to logicky modely v Evropě nevídané. Volanty mají vlevo stejně jako Evropě, na rozdíl od Japonska, kam je to z jihu Koreje přes vodu jen maličko přes 200 kilometrů. Mimochodem – když jsem svým studentům řekla, jak většina Čechů vyslovuje Hyundai („hjundaj“, případně „hundaj“) pobavili se; konečně taky Češi vyslovujou něco korejsky špatně a nejen oni česky. Správně po korejsku je to „hunde“ s tím, že ono poslední „e“ není příliš otevřené. A jestli někdo autem téhle značky jezdíte, tak vězte, že jezdíte „moderním“ autem. 

Přesně tohle Hyundai v překladu znamená – modernost. Přeskočím od Hyundai k Samsungu. Překlad téhle korejské značky je trochu poetičtější – tři hvězdy. Zakladatel firmy si prý přál, aby se jeho společnost stala věčnou jako hvězdy na nebi.

Darina Ivanovová

Darina Ivanovová učila češtinu pro cizince v programu Česká studia na FF UK v Praze a na Beijing International Studies University, odkud psala pro Lidovky.cz příspěvky pod názvem Čínský šok. Krátkodobě působila i na jiných univerzitách v zahraničí, nejčastěji ve Finsku. Je spoluautorkou učebnic Basic Czech I. a II., spoluzakládala program Czech Studies_online, kde působila jako akademická koordinátorka.  Od září pracuje na Hankuk University of Foreign Studies v Soulu. Baví ji cestování, design a architektura.

Darina Ivanovová

Ona nebarevnost se promítá i do oblečení. V červeném svetru nebo péřovce tu zkrátka nikoho nepotkáte, a pokud ano, bude to určitě cizinec. Dokládá to příhoda, kdy jsem viděla na velkou dálku, že se ke mně v kampusu blíží někdo ve žlutém, a okamžitě mě napadlo, že to nemůže být Korejec. Jasně, byla to má kolegyně Kinga z Polska.

Střihově oblečení nepřekvapí, Korejci preferujou jednoduchost. I proto jsou tady populární obchody japonských značek Muji a Uniqlo, které jsou založené na jednoduchém designu. Co mě překvapuje pořád, je kombinace naducaných péřových kabátů a bund s otevřenými botami naboso, případně u žen super teplý svrchník se šálou, sukně a žádné punčocháče. Jestli se už jednou do zimních svrchníků obléknou, jen tak je nesvlékají – ani studenti při výuce ve škole, ani v přetopených autobusech městské dopravy. 

Předpokládám, že naše termoregulace musí být postavena úplně rozdílně. Vtipným „doplňkem“ žen je natáčka na ofině, a to i na veřejném místě. Když jsem to viděla poprvé, myslela jsem si, že jde o nedopatření. Nikoliv, potkáte tak klidně dívčinu v autobuse nebo prodavačku v obchodě. Až dotočí, sundají, jakoby se nechumelilo.

Korejky mají velkou slabost pro kabelky. Obchody proslulých evropských značek bývávají plné do „covidové“ kapacity, a tak se mi v Soulu poštěstilo vidět nemalou frontu před jedním obchodem. Byl na kabelky značky Chanel. Pro někoho, kdo si pamatuje z dětství fronty na pomeranče, docela absurdní podívaná.

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...