Jízdní vlastnosti
Yellowstone je, pokud cestujete ve dvou a nalehko, rychlý. Na dodávku parádně rychlý. A rychlý pohled do techničáku prozradí proč. Naftový motor má objem 2,3 a Italové z něj dokázali vymáčknout 159 kilowattů, což je lehce přes 180 koní. Vůz ochotně zrychluje, bez stresu se dostanete před kamion i před strýce s platem vajec za zadním oknem. Na porsche však troufněte, jen když půjde o veteránistu, které svého vzduchem chlazeného boxera šetří. Prostě předjíždění na dálnici není žádný problém. Na klikatých okresních silnicích s tímhle autem ostudu také neuděláte, jen se nenechte unést. Zákony fyziky platí pro všechny. Auto má 6,4 metru na délku a vysoké je téměř tři metry, což v zatáčkách poznáte.
Kdo nikdy neseděl za volantem moderní dodávky, bude překvapen. Kdo už tuhle zkušenost má za sebou, to pokaždé ocení. Řeč je o skvělém výhledu na silnici. Fiat Ducato, který je základem modelu, nabízí šoférovi a jeho spolujezdci rozhled podobný výhledu z kabiny náklaďáku. Ovšem s jízdními vlastnostmi, které se blíží spíš k osobnímu vozu. No neberte to. Zbystřit musíte, pokud jde o výhled stranou. Obytná auta, a Yellowstone nebyl výjimkou, mají zasouvací žaluzie v bočních oknech. Jejich “obal” ale poněkud omezuje právě výhled do stran. Na méně přehledných křižovatkách raději spolujezdce probuďte, ať vám hlídá pravý bok.
HYMER YELLOWSTONETestovaný vůz Hymer Yellowstone byl zapůjčen firmou Barth Caravan. Pokud hledáte dárek na poslední chvíli, můžete použít voucher od této firmy. Více zde. |
I přes svou velikost se tento “obytňák” stále vejde do kategorie 3,5 tuny, tudíž vám k jeho řízení stačí „papíry“ pro běžný osobní automobil.
Interiér
Probudit se ráno rozlámaný, to není stav, ze kterého by měl člověk radost. Probudit se ráno rozlámaný na cestách, je ještě nepříjemnější. Den pak nezachrání ani nejlepší ranní cappucino v okruhu padesáti kilometrů. Tvůrci Yelloowstonu věděli, že do dukáta poslední generace není radno nakreslit postel na šířku. Důvod? Auto má vnější šířku 2,1 metru. Kolik zůstane vevnitř po zabudování vestavby včetně izolace? Dva metry to rozhodně nejsou. Takže Yellowstone má v zadní části dvě plnohodnotná lůžka umístěná na délku, která spojuje střední část. Rodina s jedním malým dítětem se na tomhle “letišti” pohodlně vyspí.
Na obytné vozy a karavany se čeká někdy až rok. Výrobci nestíhají nasytit poptávku |
Ve voze zůstaly zachovány zadní křídlové dveře. Pod postelemi jsou úložné prostory a prostorná ulička. Střední díl letiště se dá zvednout, takže auto nabízí dost prostoru například pro převoz kol v interiéru. Za horšího počasí tento “temný kout” nabízí ideální prostor pro dětský bunkr.
Hlavní devizu technici z Hymeru ukryli do nenápadného hrbu na střeše vozu. Za aerodynamickým krytem se ukrývá zvedací stan s pevnou střechou. A v něm jsou další dvě místa na spaní. Řešení, které je dobře známé třeba z vozů VW California. Střešní stan posouvá Yellowstone level výš. Přístup do stanu zajišťují kovové schůdky. O noční dobrodružství je tedy postaráno.
V přední části vozu najdou cestující klasický standard dnešních “obytňáků” v podobě předních otočných křesel pro řidiče a spolujezdce, dvojmístné lavice a stolu. Odpověď na klasickou ženskou otázku: “A je tam dost úložných prostor?” zní: Ano, je! Kuchyňskou část vozu zřejmě navrhoval někdo, kdo má rád design šedesátých let a oblé tvary. Dvojhořákový plynový vařič na dovolenkový provoz stačí, desetichodové menu na něm však vzhledem o limitovanému prostoru vystřihnete jen stěží. Kuchyňským operacím by prospěla výklopná deska, která by rozšířila operační možnosti na lince.
Dakarské dobrodružsví
Auto se značkou 011Barth se letos účastnilo slavné Rallye Dakar v roli doprovodného vozidla závodního týmu. V Peru „obytňák“ projel pouští a bez úhony zvládl i čtyřicetistupňová vedra. Po přesunu do Bolívie se naopak musel vypořádat se silnými dešti, blátem a teplotami, které chvílemi klesaly pod nulu. V Andách se dostal i do vysokých nadmořských výšek. „Dokázali jsme s ním pokořit i výšku 4800 metrů. Jasně, nějaká ztráta výkonu tam samozřejmě byla, ale jinak jsme neřešili jediný vážný problém,“ řekl šéf BARTH Racing týmu Michal Burkoň.
Na rallye sloužil jako přechodný domov pro závodní dvojici Boris Vaculík, Martin Plechatý. „Kluci se měli kde umýt, najíst, vyspat a připravit na další etapy. Další dvě lůžka ve vyklápěcím stanu na střeše pak přes noc zabírá management závodního týmu,“ popsal Michal Burkoň s tím, že zázemí auta mohou využívat i další členové výpravy.
“Auto největší radost udělá hlavně těm, kteří preferují dovolenou ve stylu ‚každý den jinde‘. Je to ideální vůz na putování pro ty, kteří nechtějí trávit dovolenou na jednom místě,“ dodal Burkoň.