130 let
Ruční výroba bot - ilustrační

Ruční výroba bot - ilustrační | foto: Shutterstock

V srdci Francie se skrývá ruční výroba luxusu

Cestování
  •   7:00
LIMOGES - V srdci středofrancouzského kraje Limousin můžete nalézt některá z nejlépe střežených tajemství luxusu, který zemi proslavil: dílny pracující pro vysokou krejčovinu, rukavičkářství či ruční výrobu obuvi, jejichž majitelé jsou přesvědčeni, že "inteligenci lidské ruky" nikdy nic nenahradí.

Píše o tom agentura AFP. Přestože má Bernard za sebou třicet let zkušeností, potřebuje tři hodiny na to, aby dokončil jeden šev. S pomocí šídla, jehel a dratve znovu a znovu zpracovává kůži. Boty, které vyrábí, se prodávají za 1400 eur (35 000 Kč).

ČTĚTE TAKÉ:

Právě takovou měl tento dělník na počátku své kariéry měsíční mzdu. Podnik J. M. Weston je plodem rodinné tradice pocházející z 19. století, Nyní má dvě koželužny a vyrábí dokonce vlastní krémy na boty.

V oboru zpracování kůže je zde rovněž rukavičkářství Agnelle, v jehož čele stojí Sofie Grégoirová, pravnučka zakladatele firmy a dědička tradice výroby rukavic pocházející až z 11. století.

Luxusní rukavičky

Její matka Josie Leroyerová koncem 60. let zachránila podnik před krachem, když přesvědčila zástupce značky Dior, aby jí svěřil výrobu rukavic. Dnes Agnelle vyrábí i pro značky Givenchy, Marc Jacobs a Ralph Lauren. Jejích dvacet rukavičkářek ročně ušije na 120 000 párů rukavic. Každá z nich zná dokonale třicítku operací nezbytných ke zhotovení výrobku.

Sophie Grégoirová pochopila, jaké jedinečné řemeslné umění by přišlo nazmar, říká šéfka její dílny Joëlle Talbotová. "Odkoupila rodinný podnik, který její matka prodala, a znovu oživila základy řemesla - pečlivost, zkušenost a dovednost." Francouzský ministr reindustrializace Arnaud Montebourg, který chce podporovat francouzskou výrobu, se nedávno objevil na první straně listu Parisien Magazine, v ruce robota firmy Moulinex a v pozadí s francouzskou tříbarevnou vlajkou.

Made in France

Ministr chce oživit francouzskou produkci ohrožovanou přesouváním výroby do jiných zemí a dovozem. Vyzval především k tomu, aby byly v supermarketech vyčleněny regály výhradně se zbožím Made in France.

Mnohé podniky přesunuly svou produkci do Asie, kde jsou náklady na pracovní sílu nižší a měny v poměru k euru podhodnoceny. Avšak velké luxusní značky udržují značnou část své produkce ve Francii, kde nacházejí jedinečnou zručnost pracovníků.

Rovněž v kraji Limousin je dílna na konfekci C 2000 jednou z mála, které se ve Francii specializují na dámské šaty. Pracuje pro takové domy, jako je Chanel, Lanvin nebo Dior.

Její ředitel Bernard Blaizeau si je vědom toho, že je třeba udržet vysokou kvalitu, zkušenost a krejčovské umění. Dvaatřicet švadlen v dílně je toho zárukou. Ruční práce zde tvoří hlavní část výrobních nákladů, 70 procent obratu.

Blaizeau dbá především na to, aby zde pracovaly zkušené švadleny. Každou z nich, která odejde do důchodu, nahradí švadlena, která se na svou budoucí práci dva tři roky připravovala. Každá nová švadlena tu má svou učitelku, která jí vštípí taje umění vysoké krejčoviny.

Pro rozvoj této produkce je nezbytné orientovat se na trhy se silným potenciálem, zejména rozvíjejících se zemí, kde jsou značné finanční kapacity. Některé francouzské podniky se tak již pokusily proniknout zvláště do Ruska, do Číny či do Saúdské Arábie. Francouzská obchodní a průmyslová komora podpořila vznik sdružení pod názvem Luxus a výborná jakost v Limousinu.

"Mezinárodní trhy jsou důležité pro přežití našich řemesel," prohlašuje Bernard Blaizeau. Věří, že v této sféře bude možno opírat se o zkušenosti podniků, jimž se již na tytu trhy podařilo proniknout.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Autoři: Lidovky.cz, ČTK