Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Cestovky si na podzim hojí ztráty

Česko

Češi si opět častěji dopřávají podzimní dovolené. Především eurovíkendy stále získávají na popularitě. V nabídkách cestovních kanceláří se objevují nové destinace.

PRAHA Sázka na jistotu? To jsou pro cestovní kanceláře eurovíkendy, tedy kratší poznávací pobyty, jejichž sezona právě vrcholí.

Zatímco na letních dovolených lidé letos dost šetřili, nebo rovnou do zahraničí vůbec nejeli, krátké pobyty na podzim žádné zásadní propady zájmu netrápí.

„Krátkodobé pobyty vykazují výrazný růst, ta tendence je evidentní,“ potvrzuje Jiří Papež z Asociace cestovních kanceláří.

A zástupci jednotlivých cestovních kanceláří to potvrzují. „V prodejích eurovíkendů u nás letos nedošlo vůbec k poklesu,“ říká Daniel Plovajko z CK Fischer. Podobně situaci hodnotí i zástupci dalších cestovních kanceláří. „Zaznamenali jsme zatím mírný nárůst u tohoto typu pobytů,“ říká mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha.

Skutečnost, že se všeobecné šetření a omezování výdajů nijak krátkých pobytů nedotýká, je dána především skupinou lidí, jež se na tyto cesty vydávají. „Jezdí většinou mladší lidé ze středních až vyšších příjmových skupin, kteří zatím nemají děti, nebo naopak ti, jejichž děti už jsou odrostlejší,“ vysvětluje Plovajko.

Ceny pobytů, které většinou trvají tři dny, se pohybují nejčastěji mezi 8 až 10 tisíci za osobu. Podle Brejchy přitom klienti nyní vyžadují kvalitnější ubytování v centrech měst a raději volí letecké zájezdy než dopravu autobusem.

Jak říká Papež, cestovek, které zařazují krátké pobyty do své nabídky, stále přibývá. „Vidí tam určitě dobré šance. Tenhle segment je i v současné těžké době silný,“ dodává. Například Exim Tours začal tento typ zájezdů nabízet loni. „Máme rozhodně vyšší poptávku než před rokem, v našem případě je zhruba dvojnásobná. Jednoznačně popularita eurovíkendů roste,“ dodává Jan Koláčný z Exim Tours.

Nejoblíbenější destinace jsou evropské metropole, jako je Paříž, Londýn, Řím či Vídeň. Kvůli tomu, že v těchto městech ale už řada lidí byla, hledají cestovky způsoby, jak svou nabídku zpestřit a zaujmout. „U klasických destinací je možné spojit pobyt třeba v Barceloně se závody formule, v Londýně s fotbalem,“ vysvětluje Koláčný taktiku.

Postupně se navíc eurovíkendy rozšiřují i na další světadíly. „Hodně se rozšiřuje portfolio těchto kratších pobytů. Takže už se nedá tolik mluvit o eurovíkendech, hodně populární je například New York, Dubaj i další destinace mimo Evropu,“ dodává Papež.

Například Exim Tours rychle rozšiřuje svou nabídku vzdálenějších měst. „Nabízíme Petrohrad či Istanbul a chystáme zavést také Káhiru a Damašek,“ dodává Koláčný. V loňském roce se na tento typ zájezdu vypravilo podle čísel Asociace českých cestovních kanceláří a agentur bezmála čtyři sta tisíc Čechů.

Autor: