Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Chceme volně dýchat

Česko

Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra & Tra-La-La Band. Jaká je hudba takhle střeleně pojmenované formace?

Jsou dva způsoby, jak to zjistit: na jejich nedělním koncertě v pražském klubu Rock Café nebo poslechem nové desky 13 Blues for Thirteen Moons. Fungovat bude obojí.

Při představování montrealské kapely A Silver Mt. Zion (jejich původní jméno, které do současné podoby expandovalo postupně s přibývajícími členy) se nelze vyhnout zmínce o tělese Godspeed You! Black Emperor. Zhusta experimentální, instrumentální parta, libující si v avantgardě stejně jako v klasických kompozicích. „Auto je v plamenech a řidič je dávno pryč... Stoky jsou zablácené tisícem sebevražd z osamělosti... Všechno objímá zlověstný vítr...“ Jejich patrně nejzásadnější, debutovou deska F#A# z roku 1997 otevírá kompozice The Dead Flag Blues, kombinace strašidelného monologu, fragmentů hudby a zvuků. Ačkoliv se nikdy nedokázali ani minutou své produkce opakovat, je to dobrý příklad jejich estetiky a filozofie. Od roku 2003 je projekt u ledu.

Nechat hudbu dýchat Tři členové Godspeed You! Black Emperor, kytarista Efrim Menuck, houslistka Sophie Trudeau a baskytarista Thierry Amar, si na konci 90. let založili bokovku A Silver Mt. Zion. Důvod? Menuck se chtěl rozloučit se svým psem Wandou, který zemřel v době Menuckova turné s kapelou. Vznikla deska He Has Left Us Alone but Shafts of Light Sometimes Grace the Corner of Our Rooms… a ujal se jí kanadský label Constellation.

„Pochybuji, že když desku nebo píseň pojmenuji dvěma slovy, může někdo pochopit, co tím chci říct. Já k tomu potřebuji spoustu slov a cit,“ vysvětluje Menuck důvody, proč názvy většiny jeho děl připomínají složité větné konstrukce. Paradoxně bylo debutové album – vyjma dvou skladeb – instrumentální záležitostí.

Pro další nahrávky se stala původně trojice sextetem a rovněž se vyvíjel zvuk, stále více osvobozovaný od vlivů Godspeed You! Black Emperor. Deska Horses in the Sky z roku 2005 obsahuje šest skladeb a na každé z nich se zpívá. Zatímco instrumentace stále odkazuje ke způsobu, jakým dříve tvořili v původní kapele, zpěv a texty jsou stále zcela „nedoobjevený“ způsob vyjádření a výrazu.

„Snažíme se zjistit, jak nejlépe pracovat se sytostí zvuku. Jak zacházet se všemi možnostmi, nejlépe najednou? Odhalujeme způsoby, jak měnit dynamiku skladeb, hledáme, jak nejlépe vyjádřit sílu a krásu skladeb. Kombinujeme hodně nástrojů do mnoha částí a každá z nich může působit trochu jinak. Necháme je na sebe volně navazovat, ale musí to znít přirozeně... Chceme, aby naše muzika i fanoušci mohli volně dýchat,“ tvrdí o povaze skladeb Menuck.

K jejich živému provedení dodává: „Umíme zahrát pekelně nahlas, dokážeme publikum skutečně ,potrestat‘. Jednou jsme na koncertě nechtěli ani přidávat z obavy, že bychom těm lidem způsobili hluchotu. Miluju ale i tiché momenty naší muziky. Mám rád, jak dokážeme měnit náladu, je to úžasné.“ Právě na „změny nálady“ jsou A Silver Mt. Zion mistři. Delikátní zacházení se zvukem a hlasitostí ale vyžaduje také soustředěné publikum: „Být potichu znamená mít tiché publikum, což občas skutečně není právě snadné získat.“

Je zajímavé, že tak neotřelá kapela řadí mezi své největší inspirace např. Led Zeppelin: „Jsme všichni velkými fanoušky Led Zep. Je skvělé, když umíte kombinovat různé hudební styly tak přirozeně. Není to jako mít ,někoho na jazz‘ a ,někoho na klasickou hudbu‘. Je to tam všechno ve vás.“

Na aktuálním evropském turné, v rámci kterého se kapela představí v neděli 12. října v Praze, propagují jarní album 13 Blues for Thirteen Moons. Poprvé se v bookletu alba objevily texty, ty si vydupal Menuck: „Poslouchá náš příliš mnoho lidí, pro které není angličtina prvním jazykem. Chtěl bych, aby nám fanoušci rozuměli.“ I koncepce desky je dost originální. Prvních dvanáct ultrakrátkých tracků alba tvoří instrumentální intro, následují čtyři bezmála čtvrthodinové kompozice.

Menuck uspěl, jejich hudba „volně dýchá“. Tiše v pokojných, pomalých pasážích, nahlas v těch hlučných, hřmotných. To se ansámblu daří především díky sedmičlennému, kytarovo-smyčcovému obsazení. Kdo potřebuje Led Zeppelin, když má Thee Silver Mt. Zion?

***

HODNOCENÍ LN ****

Thee Silver Mt. Zion: 13 Blues for Thirteen Moons

Constellation 2008 / DAy After

Autor: